Rörelse bilder :(

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare AmelieA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 026
A

AmelieA

Jag äger en Canon Powershot S5 IS, men har stooora problem med att fota rörelsebilder. Har en inställning som heter "sport" men när man använder den blir bilderna lite gråa.. och dom blir med dålig skärpa. (inte suddiga, bara med dålig skärpa)
Använder annars mest "tidsautmatik" när jag fotar. Vet inte riktigt vad som menas med det, men tycker den är bäst när jag fotar.
Fast använder jag den när jag fotar rörelse blir bilderna i fin färg, men jättedålig skärpa.. vad ska jag göra?

Sv: Rörelse bilder :(

Jag äger en Canon Powershot S5 IS, men har stooora problem med att fota rörelsebilder. Har en inställning som heter "sport" men när man använder den blir bilderna lite gråa.. och dom blir med dålig skärpa. (inte suddiga, bara med dålig skärpa)
Använder annars mest "tidsautmatik" när jag fotar. Vet inte riktigt vad som menas med det, men tycker den är bäst när jag fotar.
Fast använder jag den när jag fotar rörelse blir bilderna i fin färg, men jättedålig skärpa.. vad ska jag göra?

Tidsautomatik innebär att du själv väljer bländarinställning och kameran väljer lämplig slutartid utifrån ditt val.
Motsatsen, bländarautomatik, betyder att du väljer slutartid och kameran väljer rätt bländaröppning.
Använder du bländarautomatik och väljer en för kort slutartid kommer ljuset inte att räcka till ens vid full bländaröppning och du får en underexponerad - för mörk eller grå - bild. På motsvarande sätt gäller att om du i tidsautomatik väljer en för liten bländaröppning kommer kameran att behöva välja en så lång slutartid att dina bilder riskerar rörelseoskärpa. Det är vad du råkar ut för.
Det befintliga ljuset där du vill fotografera är den avgörande faktorn. För att få skarpa och rätt exponerade bilder av saker som rör sig, så krävs såpass mycket ljus att en kort slutartid och full bländaröppning räcker. Räcker inte ljuset så behöver du antingen komplettera det med blixt - kamerans inbyggda eller en yttre - eller öka den inställda ISO-känsligheten i kameran. Ju högre ISO-känslighet desto mer brus i bilden, men det är en kompromiss som man får göra vid varje tillfälle.

Håll in knappen som du tar med innan du tar fotot, så ställer kameran in skörpan av sig själv(det gör min iaf) :)

Jag kan inte så mycket om foto, tycker mest det är väldigt roligt att fota. Så förstod inte riktigt allt du skrev :S Vad betyder bländaröppning, slutartid & ISO - känslighet?
Hur ändrar man bländaröppningen och slutartiden?

Jag kan inte så mycket om foto, tycker mest det är väldigt roligt att fota. Så förstod inte riktigt allt du skrev :S Vad betyder bländaröppning, slutartid & ISO - känslighet?
Hur ändrar man bländaröppningen och slutartiden?
Slutartid, bländare och känslighet är de tre centrala faktorerna som avgör hur bilden kommer att exponeras.

En bild skapas på filmrutan i en kamera - eller sensorn i en digitalkamera - av det ljus som projiceras genom objektivet på filmen/sensorn ett kort ögonblick. Objektivet har en slutare, som kan liknas vid en lucka som kan öppnas en kort tid - vid normal fotografering mellan ungefär 1/10 och 1/1000 sekund. Det är slutartiden.
Objektivet har också en variabel öppning, som används för att reglera hur mycket ljus som når filmen/sensorn under den tid slutaren är öppen. Den öppningen kallas bländare. Kombinationen av bländaröppning och slutartid avgör alltså hur stor ljusmängd som träffar filmen/sensorn.
Hur stor mängd ljus som behövs för att skapa en lagom ljus/mörk exponering beror på hur ljuskänslig filmen/sensorn är. Plåtar man på film så väljer man en filmrulle med den känslighet man vill ha, plåtar man digitalt så ställer man in kamerans känslighet i någon skärmmeny eller display. Känsligheten kan anges på ett par olika sätt, det absolut vanligaste idag är ISO-tal. Ju högre ISO-tal desto känsligare film/sensor, och desto mindre ljus (läs: kortare slutartid, mindre bländaröppning eller båda delarna) krävs. Både med film och digitalt gäller att högre ISO-känslighet ger kornigare/brusigare bilder, det är en nackdel som s.a.s. följer med på köpet.

Hur man justerar bländare, slutartid och känslighet på just din kamera behöver du titta i bruksanvisningen för att veta.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 216
Senast: cewe
·
Fritid Jag har precis skaffat mig en Canon Eos 550D. Jag har ingen som helst erfarenhet av fotografering och behöver lite råd eftersom det enda... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 982
Senast: Martenix
·
IT & mobiler Jag ska köpa ny kamera och vill (förstås) ha en så bra kamera till ett så lågt pris som möjligt. Med ett maxpris på 1500 kronor så är...
Svar
1
· Visningar
1 064
Senast: Generalen
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 910
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka