Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Vi ska ha en vägg med armeringsnät samt en pergola man går igenom som en avgränsning mellan en passage och en annan del av trädgården.

Precis utanför passagen, i en liten rabatt, står en Peaceros.
storblommig_rabattros.jpg


Jag skulle vilja ha 2 olika klätterrosor som växer på varsin sida om pergolan för att mötas i mitten.

Vad tror ni om Kordes Aloha
kordes_rose_aloha_2.jpg

Och Kordes Moonlight?
Moonlight_1gGQu3k4Kj9RQF_600x600@2x.jpg

Övriga trädgården där Peacerosen står går sedan över i gult/orange och vitt
 
Vi har en Kordes Aloha klättrandes längs stallväggen med hjälp av ett armeringsnät. Fantastiskt fin ros som jag inte skulle vilja vara utan men med rätt eländiga taggar och rätt rejäla, inte så böjliga grenar. Dessutom rätt starkväxande här i mild zon 3. Så är det tänkt att man ska passera under rosorna så hade jag kanske funderat två gånger på om det är rätt placering för en Aloha lite beroende på hur bred och hög pergolan är. Inte kul att behöva trassla in sig i en Aloha varje gång man går förbi. :p

Mina föräldrar har en Wrams Gunnarstorp och en Raubritter i en rosbåge längs vägen till sitt växthus och båda dessa fungerar bra (Wrams Gunnarstorp gör sig nog dock bäst av dessa två i en båge i just vår zon/lokala förutsättningar) men det är ju inte alls samma färger.
 
jag fick en ros i födelsedagpresent, nu fyllde jag ju år i feb,så nu börjar det bli dags att inkassera den.
Vad ska jag önska mig?
Önskemål:lukta,gärna klättra, rotäkta eller vad det nu heter, och inte rosa eller vit.
 
Vi har en Kordes Aloha klättrandes längs stallväggen med hjälp av ett armeringsnät. Fantastiskt fin ros som jag inte skulle vilja vara utan men med rätt eländiga taggar och rätt rejäla, inte så böjliga grenar. Dessutom rätt starkväxande här i mild zon 3. Så är det tänkt att man ska passera under rosorna så hade jag kanske funderat två gånger på om det är rätt placering för en Aloha lite beroende på hur bred och hög pergolan är. Inte kul att behöva trassla in sig i en Aloha varje gång man går förbi. :p

Mina föräldrar har en Wrams Gunnarstorp och en Raubritter i en rosbåge längs vägen till sitt växthus och båda dessa fungerar bra (Wrams Gunnarstorp gör sig nog dock bäst av dessa två i en båge i just vår zon/lokala förutsättningar) men det är ju inte alls samma färger.
Tack för tipset om Aloha. Blev 2 Kordes Moonlight istället så hoppas jag att de inte är lika bångstyriga
 
Jaa jo, jag är inte roskunnig alls. Utan bara låtit mina vuxit, klippt ner och sen har de vuxit upp igen.
Men vi köpte en så fin ros förra året, som jag funderar på om vi skulle täckt inför vintern? Jag har aldrig gjort det men läst att man borde. Så när vet jag om det dött eller vill växa? Borde jag kunna se det nu?
 
Jaa jo, jag är inte roskunnig alls. Utan bara låtit mina vuxit, klippt ner och sen har de vuxit upp igen.
Men vi köpte en så fin ros förra året, som jag funderar på om vi skulle täckt inför vintern? Jag har aldrig gjort det men läst att man borde. Så när vet jag om det dött eller vill växa? Borde jag kunna se det nu?

Var i landet bor du? Minns du vad rosen heter? Mina rosor har börjat få nya blad, som små knoppar längs grenarna. Vissa har kommit längre än andra men alla är igång. (zon 3) :)
 
Skaraborg , zon 3-4.
Minns inte vad den heter men den var flerfärgad :angel::rofl:
Då borde du kunna se åtminstone antydan till blad längs grenarna om inte rosen frusit ner alldeles. Vilken färg har grenarna? Något tecken på liv alls? Även om den frusit ner helt så finns det fortfarande möjlighet att den lever och kommer igen, så avvakta och se. Men med tanke på den milda vintern och hur tidigt många rosor i vår del av landet kom igång i år så borde även din ros visa lite tecken på nya blad om det inte är så att du satt en sort som inte alls är särskilt härdig annat än i låga zoner. :)
 
Då borde du kunna se åtminstone antydan till blad längs grenarna om inte rosen frusit ner alldeles. Vilken färg har grenarna? Något tecken på liv alls? Även om den frusit ner helt så finns det fortfarande möjlighet att den lever och kommer igen, så avvakta och se. Men med tanke på den milda vintern och hur tidigt många rosor i vår del av landet kom igång i år så borde även din ros visa lite tecken på nya blad om det inte är så att du satt en sort som inte alls är särskilt härdig annat än i låga zoner. :)

Den ska tåla vår zon, det minns jag att vi kollade.
Kikade runt idag, så den verkar ha antydningar till knoppar på en gren som är grön. Tack :)
 
Spännande att se hur detta blir.
Avkomman ville ha en Freja till kattens grav i trädgården.
Det är ingen ros jag själv har tittat på. Beställde från Flora Linnea och det var en väldigt kraftig och fin planta som kom.

Första natten tillbringade den i flera minusgrader så det var inget varmt välkomnande till gården :)

Jag spanar också spänt på min flera år gamla Leverkusen. Den har bara skjutit långa taggiga grenar rakt upp och inte blommat trots att den är flera år gammal. Nu har den en fått lite mer svagväxanbde gren som grenar sig. De tidigare grenarna har kommit ovanför förädlingsstället men betett sig som vildskott. Få se om detta skott beter sig bättre. Annars gräver jag upp den :devil:
 
Jag behöver lite tips. Har rosor i en rabatt som jag nu har rensat. Tycker det ser lite naket ut med bara rosorna. Vad kan man plantera för att dölja rosornas kala nedre delar? Det är inga buskiga rosor utan långa pinnar med blommor i toppen. Har noll koll på trädgård 😊
 
Jag behöver lite tips. Har rosor i en rabatt som jag nu har rensat. Tycker det ser lite naket ut med bara rosorna. Vad kan man plantera för att dölja rosornas kala nedre delar? Det är inga buskiga rosor utan långa pinnar med blommor i toppen. Har noll koll på trädgård 😊

Daggkåpa, steppsalvia, kantnepeta, Gillenia och nävor är några förslag som jag tycker är fina tillsammans med rosor.
Vet du vad det är för rosor du har nu? Det låter som att de ev. skulle må bra av en ordentlig beskärning för att få bättre form och blommning. T.ex. många lite mer moderna "rabattrosor" skall helst beskäras hårt varje vår för att komma till sin rätt, annars blir de med tiden kala nedtill med bara blommning i toppen. :)
 
Daggkåpa, steppsalvia, kantnepeta, Gillenia och nävor är några förslag som jag tycker är fina tillsammans med rosor.
Vet du vad det är för rosor du har nu? Det låter som att de ev. skulle må bra av en ordentlig beskärning för att få bättre form och blommning. T.ex. många lite mer moderna "rabattrosor" skall helst beskäras hårt varje vår för att komma till sin rätt, annars blir de med tiden kala nedtill med bara blommning i toppen. :)
Ingen aning om vad det är för rosor. Har inte bott här så länge. En är gul, en är åt blålila hållet och resten är röda.🙄 Jag har beskurit dem men tror att jag varit för feg.
Ska anteckna förslagen jag fått och ta helgen till att bestämma mig vad jag vill ha.
 
Jag behöver lite tips. Har rosor i en rabatt som jag nu har rensat. Tycker det ser lite naket ut med bara rosorna. Vad kan man plantera för att dölja rosornas kala nedre delar? Det är inga buskiga rosor utan långa pinnar med blommor i toppen. Har noll koll på trädgård 😊

Jag hade börjat med att beskära rosorna hårt. Det kanske inte blir så mycket blommor i år men då får de en chans att hämta sig och blomma mer nästa år.

Gammaldags buskrosor ska egentligen inte beskäras men jag gör det ändå, jag surfar zonerna och har flera från zon 4 här i zon 5 och då blir de gärna lite "pinniga" dvs de behöver beskäras iaf de första åren (jag är skitfeg så jag vågar inte kanske de två första åren :D).
 
Jag håller på och gräver om min rosrabatt som är helt invaderad av ogräs. Hade tänkt undvika att gräva upp pioner och rosor. Men det blir bättre rensat om jag gör det. Kan man gräva upp rosorna under hela sommarsäsongen? De ser ganska ledsna ut nu och min White new dawn har aldrig blivit sådär stor som de ska bli. Jag tror det bästa hade varit att göra om och göra rätt.
 
Jag håller på och gräver om min rosrabatt som är helt invaderad av ogräs. Hade tänkt undvika att gräva upp pioner och rosor. Men det blir bättre rensat om jag gör det. Kan man gräva upp rosorna under hela sommarsäsongen? De ser ganska ledsna ut nu och min White new dawn har aldrig blivit sådär stor som de ska bli. Jag tror det bästa hade varit att göra om och göra rätt.

Jag hade inte gjort det under sommaren, speciellt inte om det blir en torrsommar. Beskär dem hårt nu och flytta direkt eller flytta i höst när det blivit lite svalare.
 
Jag hade inte gjort det under sommaren, speciellt inte om det blir en torrsommar. Beskär dem hårt nu och flytta direkt eller flytta i höst när det blivit lite svalare.
Så jag borde klippa ner dem helt nu i princip? Har gallrat bort det som är dött ned till frisk ved.
Då ska jag försöka skynda på och göra jobbet nu, för jag vill inte vänta ända till hösten. :p
 
Så jag borde klippa ner dem helt nu i princip? Har gallrat bort det som är dött ned till frisk ved.
Då ska jag försöka skynda på och göra jobbet nu, för jag vill inte vänta ända till hösten. :p

Egentligen ska man ju inte beskära klätterrosor/gammaldags rosor speciellt hårt... men man kan ju bli tvungen om man vill föryngra dem. Plus att de tål en flytt bättre om de är ordentligt beskurna.

Jag hade nog klippt ner till 20-30 cm iaf och som sagt flyttat den nu.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 169
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 555
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 332
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 562
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp