Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Egentligen ska man ju inte beskära klätterrosor/gammaldags rosor speciellt hårt... men man kan ju bli tvungen om man vill föryngra dem. Plus att de tål en flytt bättre om de är ordentligt beskurna.

Jag hade nog klippt ner till 20-30 cm iaf och som sagt flyttat den nu.

Ja den borde i alla fall vara mer än några enstaka stänglar på max 1,5 m höjd efter flera år? Så jag tror den vill ha lite omvårdnad, kan ju vara värt att göra det ordentligt. :)

Står även en Pink the fairy precis bredvid som ser risigast ut av de två, så den får samma behandling.
 
Ja den borde i alla fall vara mer än några enstaka stänglar på max 1,5 m höjd efter flera år? Så jag tror den vill ha lite omvårdnad, kan ju vara värt att göra det ordentligt. :)

Står även en Pink the fairy precis bredvid som ser risigast ut av de två, så den får samma behandling.

Lågväxta rosor ska beskäras rätt hårt så den blir nog bara glad.
 
Jag tog ju ett gäng sticklingar på rosor förra året. En överlevde och har vuxit till sig lite. Jag tror att den längtar ut nu.
Nån som fixat det här med sticklingar och kan dela med sig av tips för utsättning? Vad får jag inte missa att tänka på?
 
Har någon tips på hur en kan göra bra klätterstöd åt en kraftig Flammentanz som står i slutet av en vanlig häck vid ingången till vår gård?
Jag vill inte ha en båge utan den bör hålla sig på sin sida. Det blir nog till att bygga själv, inget jag sett färdigt är stabilt nog. Jag kan inte svetsa men använder gärna armeringsjärn och tryckimpregnerat då fler detaljer runt ser ut så. Vad har ni?
 
Jag tog ju ett gäng sticklingar på rosor förra året. En överlevde och har vuxit till sig lite. Jag tror att den längtar ut nu.
Nån som fixat det här med sticklingar och kan dela med sig av tips för utsättning? Vad får jag inte missa att tänka på?
Var hade du sticklingarna under vintern? Jag satte precis tre skott som nu står i växthuset men jag vet inte riktigt var de ska bo i vinter i växthuset fryser det
 
Mina rosor som jag köpte ifjol ser för ynkliga ut den här våren.

Har klippt bort det döda och den som blev nedgrävd i trädgården har jag luckrat upp jorden runtikring och lagt på lite gödseljord. de 2 peckel som fick övervintra i växthuset har överlevt med nöd och näppe, då jag noterade att de (stackarna) faktiskt inte hade hunnit rota sig ordentligt innan vintern kom, så de är verkligen ynkliga. Typ 1 pinne på varje som överlevt :meh:
Plockade upp dem, skakade bort gamla jorden, klippte bort det döda och har ställt dem i vatten tills i morgon då jag tänkte plantera ut dem, men jag funderar på om det är smartare att plantera dem i en större bytta/balja som får stå på gynnsamt ställe tills de piggat på sig lite och först då plantera ut dem i backen?
 
Finns det en buskros som heter Great Maiden Blossom? Enligt en "expert" ska min buskros heta det men det rätta namnet måste väl vara Great maidens blush?
 
Finns det en buskros som heter Great Maiden Blossom? Enligt en "expert" ska min buskros heta det men det rätta namnet måste väl vara Great maidens blush?

Blush är korrekt. Vete katten var de fått blossom ifrån. Det är en albaros och en av de tacksammaste. De har en drös med namn också, Cuisse de Nymphe (som betyder jungfrulår men det var lite för mycket för de pryda engelsmännen :D), Regalis och Bella Donna bla.
 
Kul :up: kan tillägga att den är riktigt gammal också, före 1800-talet... jag har två :D
Alltså just nu ser den rätt risig ut men den blommade rejält förra året
78843DA3-8627-4403-9B40-5A928CE99168.jpeg
 
Min Leverkusen tog fart och vaknade rejält när den tidiga vårvärmen var här, sen kom kylan med flera nätter med minusgrader. Jag borde skyddat den, nu har flera grenar med nya skott frusit ihjäl. Hoppas den kommer igen.
 
Min Leverkusen tog fart och vaknade rejält när den tidiga vårvärmen var här, sen kom kylan med flera nätter med minusgrader. Jag borde skyddat den, nu har flera grenar med nya skott frusit ihjäl. Hoppas den kommer igen.
Skulle du kunna vara snäll och ta bilder av grenarna så man ser hur de ser ut? Spec. taggarna.

Jag har en Leverkusen som jag haft i ett gäng år. Den har skjutit några långa spröt rakt upp som sedan dött. Nu har den en lite svagare gren som grenat ut sig.

Eftersom den aldrig blommat så är jag inte säker på at det är Leverkusen som kommer upp. Det kan ju vara från roten.

Jag köpte den i tron att det var en härdig ros men här har det inte alls gått bra.
 
Skulle du kunna vara snäll och ta bilder av grenarna så man ser hur de ser ut? Spec. taggarna.

Jag har en Leverkusen som jag haft i ett gäng år. Den har skjutit några långa spröt rakt upp som sedan dött. Nu har den en lite svagare gren som grenat ut sig.

Eftersom den aldrig blommat så är jag inte säker på at det är Leverkusen som kommer upp. Det kan ju vara från roten.

Jag köpte den i tron att det var en härdig ros men här har det inte alls gått bra.

Det låter ju som om du fått fel ros, Leverkusen ska klara zon 5 och är ju från Kordes. De brukar ha tuffa rosor.

Här är en ok bild jag hittade (men inte helt tydlig):

leverkusen-1_124443396.jpg
 
Skulle du kunna vara snäll och ta bilder av grenarna så man ser hur de ser ut? Spec. taggarna.

Jag har en Leverkusen som jag haft i ett gäng år. Den har skjutit några långa spröt rakt upp som sedan dött. Nu har den en lite svagare gren som grenat ut sig.

Eftersom den aldrig blommat så är jag inte säker på at det är Leverkusen som kommer upp. Det kan ju vara från roten.

Jag köpte den i tron att det var en härdig ros men här har det inte alls gått bra.
IMG_20200509_083944__01.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 146
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 545
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 553
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp