Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Jag har insett att jag också vill ha en honungsros :love:, men tror att min lilla trädgård skulle drunkna i den (om jag inte sätter den vid pergolan, men då blir ju min akebia överflödig). Finns det någon liknande ros som inte blir fullt så stor?
 
Jag har insett att jag också vill ha en honungsros :love:, men tror att min lilla trädgård skulle drunkna i den (om jag inte sätter den vid pergolan, men då blir ju min akebia överflödig). Finns det någon liknande ros som inte blir fullt så stor?

Jag kan inte komma på någon som är liknande men det är ju inte den rosgrupp jag har mest koll på. Det går ju att hålla efter den.

Edit: Iofs, vad har ni för zon? Starkodder kanske skulle fungera hos er, den är zon 3.
 
Honungsros är så fint, står på min lista av saker att plantera i sommarhusets trädgård :love: men hur funkar det egentligen, om man låter den växa upp i ett träd, är det nån risk att trädet mår dåligt av det? Valet står mellan i en rosenbåge, som entré in till bakgården eller upp i ett halvstort träd på baksidan 🤔
 
Honungsros är så fint, står på min lista av saker att plantera i sommarhusets trädgård :love: men hur funkar det egentligen, om man låter den växa upp i ett träd, är det nån risk att trädet mår dåligt av det? Valet står mellan i en rosenbåge, som entré in till bakgården eller upp i ett halvstort träd på baksidan 🤔

Såvitt jag vet ska trädet klara sig bra. Det får inte vara för klent träd dock, en rejäl klätterros blir tung.
 
Jag kan inte komma på någon som är liknande men det är ju inte den rosgrupp jag har mest koll på. Det går ju att hålla efter den.

Edit: Iofs, vad har ni för zon? Starkodder kanske skulle fungera hos er, den är zon 3.

Nu tänker jag att jag kanske ändå flyttar akebian istället. :) Jag vill ha en honungsros. Men eftersom den i så fall får bo i pergolan så måsten den vara fin så hela sommaren. Hur länge blommar den? Håller sig bladverket fräscht? Brukar den hålla sig frisk? osv.
 
Nu tänker jag att jag kanske ändå flyttar akebian istället. :) Jag vill ha en honungsros. Men eftersom den i så fall får bo i pergolan så måsten den vara fin så hela sommaren. Hur länge blommar den? Håller sig bladverket fräscht? Brukar den hålla sig frisk? osv.

Den är engångsblommande och på min varar floret ett par veckor mitt i sommaren (efter midsommar). Jag tycker den verkar frisk och ser bra ut även utan blommor. Det rekommenderas att man samplanterar med klematis om man vill ha blommor under längre tid i tex en pergola.
 
Den är engångsblommande och på min varar floret ett par veckor mitt i sommaren (efter midsommar). Jag tycker den verkar frisk och ser bra ut även utan blommor. Det rekommenderas att man samplanterar med klematis om man vill ha blommor under längre tid i tex en pergola.
Lykkefund är mer lättduperad iaf, men jag har ingen koll på blomning.
 
Nu tänker jag att jag kanske ändå flyttar akebian istället. :) Jag vill ha en honungsros. Men eftersom den i så fall får bo i pergolan så måsten den vara fin så hela sommaren. Hur länge blommar den? Håller sig bladverket fräscht? Brukar den hålla sig frisk? osv.
Jag köpte vad som enligt etiketten ar New Dawn. Det visade sig vara en polstjärnan. Den är gräslig.

Den är risig och måste klippas ren. Får löss och kryp så bladen blir prickiga och fulla av hål, blommar kort och fult och när den blommat över ser den allt annat än kul ut.

Har itne förmått mig att gräva bort den men umgås med tanken ganska ofta.

Önskar de hade felmärkt en honungsros istället. Förbaskade Blomsterlandet.
 
Jag köpte vad som enligt etiketten ar New Dawn. Det visade sig vara en polstjärnan. Den är gräslig.

Den är risig och måste klippas ren. Får löss och kryp så bladen blir prickiga och fulla av hål, blommar kort och fult och när den blommat över ser den allt annat än kul ut.

Har itne förmått mig att gräva bort den men umgås med tanken ganska ofta.

Önskar de hade felmärkt en honungsros istället. Förbaskade Blomsterlandet.

Jag "råkade" ha ihjäl min :angel: Den är faktiskt gräslig.
 
Jag köpte vad som enligt etiketten ar New Dawn. Det visade sig vara en polstjärnan. Den är gräslig.

Den är risig och måste klippas ren. Får löss och kryp så bladen blir prickiga och fulla av hål, blommar kort och fult och när den blommat över ser den allt annat än kul ut.

Har itne förmått mig att gräva bort den men umgås med tanken ganska ofta.

Önskar de hade felmärkt en honungsros istället. Förbaskade Blomsterlandet.
New dawn är ju jättefin! Så synd att de missade på den! Vi har den intill en Alchymist och med the fairy under 😍
 
Här är mammas honungsros. Planterad i zon 4 för 6-7 år sen. Ganska starkväxande sort 😁
20200512_081350.jpg
(Forts i nästa inlägg)
 
Den växer både på och under taket på lusthuset.
Visa bifogad fil 50644
Släkt i skåne lät en honungsros klättra i ett äppelträd, men då kunde de inte beskära trädet. Jag hade personligen inte valt ett levande träd som spaljé.

Det trädet jag tänkte på är hagtorn. Tänkte inte på beskärning men efter en snabb googling borde hittade jag att man bör ta bort gammalt och beskära varje år, tvivlar på att det är gjort, men dom är väldigt fina och ser friska ut. Har två på tomten, kanske dumt om en ros ta röver så vi inte kommer till om det behövs dock. Ser bara för mig att det kunde bli väldigt fint med rosor i kronan :)
 
Har en lite trög fråga :p men honungsrosor får väl nypon? Om man ska få det på busken måste man väl lämna dom utblommade blommorna på busken?
 
Eftersom honungsros diskuteras så kan jag rekommendera ett hus som spaljé för Hybridavarianten. Den har ockuperat hela takstegen som sin privata egendom och är entusiastiskt på väg dels att spärra infartsvägen, dels invandra i trädgården över hustaket. (detta alltså från sidan med infartsvägen)

Jag har dock chansat på att plantera en Lykkefund också utöver detta rosmonster, med tanken att den ska få hållas i ett gammalt päronträd. Än så länge inte lika vildsint i sin framfart.

64876203_10156496483517684_3165250898398019584_n.jpg
 
Eftersom honungsros diskuteras så kan jag rekommendera ett hus som spaljé för Hybridavarianten. Den har ockuperat hela takstegen som sin privata egendom och är entusiastiskt på väg dels att spärra infartsvägen, dels invandra i trädgården över hustaket. (detta alltså från sidan med infartsvägen)

Jag har dock chansat på att plantera en Lykkefund också utöver detta rosmonster, med tanken att den ska få hållas i ett gammalt päronträd. Än så länge inte lika vildsint i sin framfart.

Visa bifogad fil 50646

Jo... kärnvapen var det ja ;) :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 468
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 317
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp