Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Jag hade kanske inte chansat på den för den är tydligen kinkigt lagd. Några andra förslag:

Jasmina
Bonica Climbing
Etude (en favorit men den lär inte bli hög hos mig så jag har hoppat över den)
Gerbe Rose (återigen en jag gärna hade haft)
Madame Alfred Carrière (även den en favorit... jag måste skaffa sommarställe med lägre zon!)
John Davis (har en sådan så det ska bli spännande att se vad det blir av den)
Wasagaming

Sedan... om du är villig att pyssla lite finns Aimée Vibert som är en riktig gammaldags ros (1828) från en av de klassiska förädlarna. Hade den minsta chans här hade jag haft den.

Dig kan man alltid lita på när det kommer till rosor! Jasmina, Etude och Wasagaming är starka kort! Alla är ju fina, men mörkare rosa tror jag passar bäst. Hade kanske även kunnat tänka mig en som drar mot magenta.

Wasagaming var helt ny för mig. Jättefin!
 
Dig kan man alltid lita på när det kommer till rosor! Jasmina, Etude och Wasagaming är starka kort! Alla är ju fina, men mörkare rosa tror jag passar bäst. Hade kanske även kunnat tänka mig en som drar mot magenta.

Wasagaming var helt ny för mig. Jättefin!

Tack :o

Jag velade mellan Wasagaming och John Davis... och den senare fanns på Mobackes och snälla @MJLee gav mig den :heart Wasagaming är fortfarande på min lista dock, jag ska klura ut ett ställe att ha den på.

En annan lägre klätterros/buskros som iofs nog inte passar där du vill ha den men som man ofta glömmer bort är Stanwell Perpetual. Den räknas som en gammaldags ros, remonterar och verkar tåla det mesta. Jag har en som jag planerar att hålla som buske och den samt Finlands vita har kommit längst av mina rosor, båda har rejält med knoppar. Jag är imponerad, jag planterade ju den förra året.
 
IMG_20190616_143259.jpg

Jag kallar den "in your face pink" :laugh:
 
Är det att föredra att köpa rosor som är rotäkta?
Jag fick till slut tag på två zéphirine drouhin som är rotäkta. Blir det någon skillnad på tillväxten?
Den ena hade en utslagen ros, gud vad den doftar underbart och starkt. :love:
 
Är det att föredra att köpa rosor som är rotäkta?
Jag fick till slut tag på två zéphirine drouhin som är rotäkta. Blir det någon skillnad på tillväxten?
Den ena hade en utslagen ros, gud vad den doftar underbart och starkt. :love:

Ja och nej, det beror lite på var man bor. Men även om man köper en ympad ros kan den anses som rotäkta efter några år om man planterat den ordentligt (okuleringen minst 10cm under jordytan).

En ros som är ympad på en härdig grundstam har lättare att klara etablering i en högre zon men man får ju se upp om det kommer tjuvskott från grundstammen.
 
Ja och nej, det beror lite på var man bor. Men även om man köper en ympad ros kan den anses som rotäkta efter några år om man planterat den ordentligt (okuleringen minst 10cm under jordytan).

En ros som är ympad på en härdig grundstam har lättare att klara etablering i en högre zon men man får ju se upp om det kommer tjuvskott från grundstammen.

Vad bra, det var ungefär så som jag gissade.
Då borde soligt läge i zon 1 inte vara några problem med rotäkta rosor :)
 
Jag tänker mig en liten rosrabatt med 3 rosa rosor och vit stäppsalvia.
Hittills har jag kommit fram till
Astrid Lindgren
1-juli-17-astrid-lindgren-ros.jpg

Och Queen of Sweden
p9rtgicrumcbv2amqqzavg.jpg

Men vilken ska den tredje rosen vara?
Vill ha ungefär samma höjd, ska passa med de andra två och får gärna vara en betydelsefull kvinna.
 
Jag tänker mig en liten rosrabatt med 3 rosa rosor och vit stäppsalvia.
Hittills har jag kommit fram till
Astrid Lindgren
1-juli-17-astrid-lindgren-ros.jpg

Och Queen of Sweden
p9rtgicrumcbv2amqqzavg.jpg

Men vilken ska den tredje rosen vara?
Vill ha ungefär samma höjd, ska passa med de andra två och får gärna vara en betydelsefull kvinna.
Dronning Margrehte skulle väl kunna passa i det sällskapet? Är en floribunda (som astrid lindgren) men har inte kollat exakt höjd etc. Queen Elizabeth är en klassiker, men passar kanske inte så bra med de andra?
Annars har jag sett en ny ros som heter "pretty woman" (jag hade trott att en ros med det namnet skulle vara röd, men den är rosa) som såg söt ut.
 
Dronning Margrehte skulle väl kunna passa i det sällskapet? Är en floribunda (som astrid lindgren) men har inte kollat exakt höjd etc. Queen Elizabeth är en klassiker, men passar kanske inte så bra med de andra?
Annars har jag sett en ny ros som heter "pretty woman" (jag hade trott att en ros med det namnet skulle vara röd, men den är rosa) som såg söt ut.
Just Pretty woman har jag kollat på men namnassociationen känns lite fel i sammanhanget 🤔
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 561
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 335
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 565
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp