Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Åh, den var fin. Är det ett bra läge den ska stå i? Terosor (odorata) och deras hybrider är lite svårare, de vill ha omvårdnad och bra förhållanden.
Blåser det så är det där det blåser så det skulle väl vara det då. Det blåser iofs inte jättemycket här men ändå.
Det är sol hela tiden där. Beroende på var i rabatten de placeras så kan det bli outhärdligt varmt till lite mer ok under sommaren 🙈
 
Ja, himla trist.

Empress Josephine kanske?
Jag tänker att den kanske blir lite stor i en liten rosrabatt?

@TeamLundVer Vill du ha en rabattros - så tolkar jag dig? Astrid Lindgren är ju det och även om Queen of Sweden väl är en buskros så är den inte så stor.

I ett försök att begränsa mig har jag inriktat mig på vissa rosgrupper, moschatarosor bl a. Bland dem finns flera söta buskrosor som är rosa och som passar att ha i rabatt, sorter med kvinno"namn" är t ex Ballerina, Cornelia eller Danaë (är de senare för stora?)

Ballerina och Puccini är min dröm, men är osäker på om de är härdiga nog hos mig (zon 3-4). Puccini skrev i alla fall operor om starka kvinnor (som en nödlösning).
puccini.jpg

(Jag är väldigt svag för enkla rosor)
 
Jag tänker att den kanske blir lite stor i en liten rosrabatt?

@TeamLundVer Vill du ha en rabattros - så tolkar jag dig? Astrid Lindgren är ju det och även om Queen of Sweden väl är en buskros så är den inte så stor.

I ett försök att begränsa mig har jag inriktat mig på vissa rosgrupper, moschatarosor bl a. Bland dem finns flera söta buskrosor som är rosa och som passar att ha i rabatt, sorter med kvinno"namn" är t ex Ballerina, Cornelia eller Danaë (är de senare för stora?)

Ballerina och Puccini är min dröm, men är osäker på om de är härdiga nog hos mig (zon 3-4). Puccini skrev i alla fall operor om starka kvinnor (som en nödlösning).
puccini.jpg

(Jag är väldigt svag för enkla rosor)
5 Rosa 'Ballerina' with Stachys 'Silver Carpet'_14A8467Optimized.jpg

vet inte varför ballerina inte kom med förut
 
Vi har två gamla Flammentanz som ska bort. Vi hade tänkt ge bort dem och har intressenter för dem. MEN nu är de angripna av rosenbladsstekellarver för andra året i rad OCH har även drabbats av mjöldagg. Ska vi klippa ner dem hårt och skicka iväg dem, eller ska vi kassera dem? Eller finns det fler alternativ? 😐
 
Vi har två gamla Flammentanz som ska bort. Vi hade tänkt ge bort dem och har intressenter för dem. MEN nu är de angripna av rosenbladsstekellarver för andra året i rad OCH har även drabbats av mjöldagg. Ska vi klippa ner dem hårt och skicka iväg dem, eller ska vi kassera dem? Eller finns det fler alternativ? 😐

Låt de som är intresserade avgöra själv. Personligen hade jag inte tagit dem, för mycket krångel. De måste ju klippas ner till plantskolestorlek för att vara flyttbara och sedan jobbet med att få bort ohyra/sjukdom... nja.
 
En Finlands vita ska det här vara
Visa bifogad fil 52296
ska man klippa den eller får den bli så stor den vill

Det är ju en buskros så det är ju inget man beskär som rabattrosor. Den blir stor... och risig. När min har blommat kommer jag att kapa ner hela, den har inte hållits efter och spridit ut sig för mycket. Är den väldigt risig är det svårt att bara gallra för att få stil på den, då är det bättre att göra som jag tänker, kapa den helt.
 
Det är ju en buskros så det är ju inget man beskär som rabattrosor. Den blir stor... och risig. När min har blommat kommer jag att kapa ner hela, den har inte hållits efter och spridit ut sig för mycket. Är den väldigt risig är det svårt att bara gallra för att få stil på den, då är det bättre att göra som jag tänker, kapa den helt.
Det kommer ju fler vid sidan av dessutom
Men du klipper när den blommat färdigt för i år :confused:
 
Det kommer ju fler vid sidan av dessutom
Men du klipper när den blommat färdigt för i år :confused:

Jag skulle ha gjort det i våras men det blev inte av och nu har den ju knopp, dvs jag kunde inte nu direkt :angel:

Finlands vita blommar ju bara en sväng så efter det ryker den. Väntar jag till våren är jag rädd att det inte blir av igen... Jag räknar kallt med att den överlever, det är en tuffing.
 
Jag skulle ha gjort det i våras men det blev inte av och nu har den ju knopp, dvs jag kunde inte nu direkt :angel:

Finlands vita blommar ju bara en sväng så efter det ryker den. Väntar jag till våren är jag rädd att det inte blir av igen... Jag räknar kallt med att den överlever, det är en tuffing.
Jag funderar på att göra en roshäck av min Finlands vita den är redan på väg åt rätt håll med nya plantor :)
 
Någon som har erfarenhet av Queen Elizabeth? Jag tror att det var en sån jag nyss omplanterade. Den fick en tillfällig placering i en södervänd rabatt när den flyttade hem till oss hösten -18. Den har haft en minst sagt klen tillväxt där (men har heller inte skötts så väl). Det står i beskrivningar av sorten att den rekommenderas i grupp om minst tre plantor. Är den helt enkelt lite klen i utbredningen, eller beror det på något annat? Nu har den fått en ganska skuggig men luftig placering med bra jord och rosgödsel, så hoppas jag att den ska ta sig.
 
Någon som kan säga nåt om rossort här?

Här börjar lite större konkreta planer för trädgården ta form. Inget som kommer göras just nu, men på sikt.
Funderar på att skaffa växthus, där den tilltänkta platsen är i ett hörn som var rätt igenvuxet när vi flyttade in. Nu finns ingen direkt anledning att gå dit, så tomten kommer kännas större med ett ärende ditåt och att snygga till runtikring.
Nånstans ska vi anlägga en ny uteplats.
2-3 rabatter ska bort: en för lekyta, en för att skona husväggen och en blir nog ersatt av trädgårdsland nästa år. Samtidigt är jag just nu jättepeppad på att göra om/iordning rabatterna.
Är sugen på en (liten!) damm någonstans, men funderar på hur det blir så lättskött som möjligt.
 

Bifogade filer

  • 20200611_082810_HDR.jpg
    20200611_082810_HDR.jpg
    298,7 KB · Visningar: 43

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 291
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 613
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 344
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 588
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp