Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Nya bilder på vad jag tror är en hartsros, någon som vill säga för eller emot? :) Gissar därmed att den är naturligt uppkommen. Den skjuter ganska många skott nu så det kanske vill bli en stor buske till nästa år. :)
IMG_20200701_155351934.jpg
 
Min lille okände nykomling är verkligen förbryllande. Ser ut så här när blomman har slagit ut helt:
IMG_2376[1].JPG

Trots angrepp av rosstekel(?) så har den ytterligare några knoppar. Där den växer så hade den kunnat vara ett avlägset rotskott till en frösådd rosa nyponros/vildros av något slag (jag är jättedålig på att skilja de olika vildrosarterna åt!). Men verkar ju inte riktigt släkt med den ... Vi har en del endemiska äpplesorter (vildäpplen som är goda att äta) på vår tomt. Kanske uppstår här nya rossorter också?
 
Är engångsblommande ok finns ju Svea eller Minette (Svea anses vara en sport av Minette). De är lämpliga för torpmiljö och känns som om de vore bra för ett sådant läge. Båda är härdiga och tål lite sämre förhållanden (albarosor är generellt väldigt tacksamma).

Edit: Stanwell Perpetual är annars ett alternativ som remonterar. Den kan bli lite större men det är ju bara att hålla efter den. Jag tycker att den har lite "torpkänsla" också.
I mina trakter är Minette en ros vid de lite större och förmögnare gårdarna. :)
 
Jag har byggt en portal och funderar nu på att ha klätter rosor på den antingen 2 av samma sort eller 1 vit och 1 annan så tips mottages gärna!
*vit, rosa, lila eller möjligtvis nån som tex Aloha som ändå har mycket rosa toner
*remonterande
*inte enkla blommor
(new dawn är tråkig :angel:)

IMG_20200703_131558.jpg
 
Jag har byggt en portal och funderar nu på att ha klätter rosor på den antingen 2 av samma sort eller 1 vit och 1 annan så tips mottages gärna!
*vit, rosa, lila eller möjligtvis nån som tex Aloha som ändå har mycket rosa toner
*remonterande
*inte enkla blommor
(new dawn är tråkig :angel:)

Visa bifogad fil 53631
Jag måste bara protestera mot att new Dawn är tråkig! :love:

Här i zon 5 har jag problem med klätterrosor, så någon annan får komma med inspiration.:D
 
Alltså! Jag var så sjukt lycklig över att min new Dawn jag planterade förra året överlevde och dessutom var fin! Idag hade den slagit ut, så jag gick dit för att titta. Blev något besviken. :laugh: vad är detta?
IMG_20200703_164027.jpg
 
Alltså! Jag var så sjukt lycklig över att min new Dawn jag planterade förra året överlevde och dessutom var fin! Idag hade den slagit ut, så jag gick dit för att titta. Blev något besviken. :laugh: vad är detta?
Visa bifogad fil 53664
Min gissning (men jag är ju inte så bra på att skilja olika vildarter åt) är att det är en nyponros/stenros/rosa canina/hundros. Gissningsvis ett rotskott från roten som new dawn var ympad på.
Finns det fler grenar? Är blad/taggar etc desamma? Om inte: ta bort det här rotskottet så att den vilda plantan inte tar död på den inympade.
Om det inte finns fler grenar (från roten), eller om det som finns ser ut att vara samma sort som den här. Gråt en skvätt och gå och köp en ny new dawn men behåll den här. Jag har en som 4-5 meter hög blommar helt fantastiskt i början av sommaren (se inlägg #443 i den här tråden som togs innan alla blommor slagit ut).
 
Sonen köpte hus. Där står en husskylt med namnet Roshaga så jag hade ju lite hopp om några fantastiska rosor i den försummade trädgården. Hittade några taggiga grenar här o där i våras. Bland annat en stor ros i ett olvonbuskage. Vi var inte där på två veckor och detta var vad som var kvar av blomningen. Besvikelse. De andra ser ut att vara rotskott. Skit också. Eller jo en är en praktfull men risig nyponros som vi nog kan få fason på bara ungen inte går loss på den helt med röjsågen.
20200629_190426.jpg
 
Min gissning (men jag är ju inte så bra på att skilja olika vildarter åt) är att det är en nyponros/stenros/rosa canina/hundros. Gissningsvis ett rotskott från roten som new dawn var ympad på.
Finns det fler grenar? Är blad/taggar etc desamma? Om inte: ta bort det här rotskottet så att den vilda plantan inte tar död på den inympade.
Om det inte finns fler grenar (från roten), eller om det som finns ser ut att vara samma sort som den här. Gråt en skvätt och gå och köp en ny new dawn men behåll den här. Jag har en som 4-5 meter hög blommar helt fantastiskt i början av sommaren (se inlägg #443 i den här tråden som togs innan alla blommor slagit ut).
Det är en hel buske, inte bara ett rotskott. Jag är väldigt övertygad om att jag fått fel ros. Har haft några new Dawn tidigare som inte velat överleva, men var helt övertygad om att det var rätt ros. Det är kanske därför den överlevde. För att det INTE var en new Dawn :laugh:

Jag får fundera ut en bra plats där en new Dawn vill överleva till ett annat år..

Tyvärr är 4-5 meter väldigt olämpligt i min lilla rabatt, så jag kommer behöva flytta den. Drygt, då jag gjorde om hela rabatten i år och anpassade mig till att det skulle stå en new Dawn där... :p
 
Den här måste vi ju lista ut vad det är! Var bor du - kan den tänkas vara härdig?
Jag gjorde ett försök i den här tråden i höstas och fick några gissningar men inget som kändes rätt. Jag bor i zon 1 så det är nog inte mycket till ledtråd.
Färgen och de första blommorna i år gjorde mig ganska säker på att det är en Bonica men sen blev flikigheten i de yttre bladen tydligare och jag är inte lika säker längre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 468
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 317
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp