Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Snart är det vår eller hur?! och jag hoppas på att kunna väcka den här inspirerande tråden till liv för jag har lite funderingar.
Med fokus på färg, hur ni gör när ni bestämmer placering/gruppering av era rosor? Eller är det annat, som utrymme eller soltimmar mm som får styra ert val av placering?

Någon gång i februari kommer mina 13 rosor jag beställt från rozenlottum och det gör mig löjligt exalterad.
Visa bifogad fil 63846Stulna bilder ovan, så jag visuellt kan prova mig fram var jag vill plantera dem. För i väntans tider har jag nu suttit i dagar och roat mig, lekt i Paint/Photoshop, och klurat på var det är dags att gräva.

Plus att jag har ett antal rosor jag planerar att passa på att flytta för att de bättre skulle komma till sin rätt på en annan plats. Mycket beror på att flera av mina billigare utfyllnadsrosor, har visat sig ha en helt annan färg än vad som utlovats.
Där fick jag som tyckte jag gjorde ett klipp och köpte rosor på Tesco för 2 pund styck!
Som den rosa klätterros som visade sig vara lila. Så jag tar det säkra för det osäkra och antar att det inte är en klätterros, så den får flytta på sig för att göra plats för en som är det.

Så jag är nyfiken på hur ni tänker runt vilka färger ni tycker kompletterar varandra och hur era tankar går när ni bestämmer vilka rosor som får bli grannar med varandra i rabatten?

Personligen gillar jag tanken bakom rekommendationen från David Austin rosor, att deras rosor gör sig bäst att planteras som i en grupp av 3, men då planterar jag istället hellre ett par stycken olika sorters rosor i samma färg/nyans tillsammans, för att ha råd med fler.
Sen får nästa ros/grupp rosor gärna får vara en annan färg där de kompletterar varandra. Som att tex plantera rosor i gula nyanser, brevid rosor med en vit eller lila färg. Det så att det inte blir för många buskar av samma färg brevid varandra så att det tar över och de inte står ut i mängden.
Jag skulle kanske inte blanda de gula med de röda eller lila.

Men de röda och de som går åt lila skulle jag snarare tänka på om blombladens form än färgen. Dvs de som är vassa i formen för sig kanske.

Jag blandar hursomhelst men har iofs inga gula eller vita alls och nästan bara Gallica. Och iofs bara fem stycken. Är väldigt sugen på en Skedaros men vet inte riktigt vart jag ska göra av den. Kanske lättast att bara köpa en och fundera senare.
 
Här är version 8 av min skiss, så även om jag har en idé om hur jag vill ha det, så är det inte lätt när det väl kommer till kritan. Minst 8 gånger har jag bestämt mig att det här blir bra! För att sen ändra mig när jag kikar på skissen igen.
Rosorna med blå ringar är klätterrosor och jag har utgått från var jag vill ha dem och vilka rosor som känns att passa brevid.

Så vad säger ni spontant om version 8? Känns det som en bra balans om det bara ses till deras färger?

Kan tillägga att det inte bara är rosor i rabatterna, så det blir mer färg än så. Har satsat på en mormors- /Engelsk trädgård, så den är fylld av den sortens perenner. Akleja, lavendel, näva, prästkrage, jättedaggkåpa, stockrosor, lammöron osv.

Sånt med färger kan man ju hålla på med i oändlighet 🙈☺️ är detta både rosor du beställt till i år och andra du redan har i rabatten? Är det formen på rabatterna i skissen?

Jag hade kanske blandat såhär;
Mörka och röda, som går över i rosa som fortsätter, blir ljusare och ljusare sedan vita som blandas med de ljusaste rosa, lila och gula.
Alla dom mörka tillsammans ser jag för mig blir som ett mörkt mysigt krypin i trädgården. Den delen med pastellfärger blir tedrickar hörnan och den mörka blir för sena kvällar med tända ljus och vin ^^ men det är så jag tänker nu. Hade säkert ändrat på det lika många gånger, eller flera, som dig 😅
 
Jag skulle kanske inte blanda de gula med de röda eller lila.

Men de röda och de som går åt lila skulle jag snarare tänka på om blombladens form än färgen. Dvs de som är vassa i formen för sig kanske.

Jag blandar hursomhelst men har iofs inga gula eller vita alls och nästan bara Gallica. Och iofs bara fem stycken. Är väldigt sugen på en Skedaros men vet inte riktigt vart jag ska göra av den. Kanske lättast att bara köpa en och fundera senare.

Tack för din input, det är verkligen både roligt och intressant att få höra hur andra funderar runt färg, vilka färger som kompletterar varandra och inte. Jag håller med dig att gult och rött inte gör sig bra tillsammans, blir lite för mycket ketchup och senap för mig. :D
Men gult och lila gillar jag tillsammans, när den lila går mer i lavender än aubergine.
 
Sånt med färger kan man ju hålla på med i oändlighet 🙈☺️ är detta både rosor du beställt till i år och andra du redan har i rabatten? Är det formen på rabatterna i skissen?

Jag hade kanske blandat såhär;
Mörka och röda, som går över i rosa som fortsätter, blir ljusare och ljusare sedan vita som blandas med de ljusaste rosa, lila och gula.
Alla dom mörka tillsammans ser jag för mig blir som ett mörkt mysigt krypin i trädgården. Den delen med pastellfärger blir tedrickar hörnan och den mörka blir för sena kvällar med tända ljus och vin ^^ men det är så jag tänker nu. Hade säkert ändrat på det lika många gånger, eller flera, som dig 😅

Visst är det så, jag är inne på version 13? tror jag, men nu är det dags att börja plantera om. För ja, jag kommer att plantera om, flytta på ett flertal rosor, för att hur jag känner att jag vill ha dem har ändrats sen jag började gräva i den här trädgården för 2 år sen.

Precis som du beskriver det var min ursprungliga tanke, innan första rosen var planterad då, att låta färgerna mjukt övergå i en annan. Den feedbacken jag fick då, från mer än ett håll var att det skulle göra att rosorna som enskild planta, inte stod ut i mängden och inte fick komma till sin rätt på samma vis som om de var planterade intill andra rosor som var av en annan mer kompletterande färg. Att åsikten var att det skapar en mer "balanserad" trädgård, där inte alla rosor av en färg växer tillsammans på ett ställe.
I slutändan är det naturligtvis ändå en smaksak och det är därför jag är så nyfiken på hur andra planterar sina rosor, hur de tänker, för att få inspiration till hur det känns rätt för mig att plantera mina. :)


En av mina första planskisser från 2 år sen, som jag valde att inte följa:

Garden plans5.jpg
 
Här i södra England har vi haft lite lite snö och minusgrader den senaste tiden, så när jag fick hem mina 13 nya rosor i fredags så hade översta jordlagret hunnit frysa i rabatterna. Så de har stått i vatten sen dess och som tur är så är vädret mildare nu och det ska hålla sig på plus framöver om prognosen stämmer.
Min plan är att gräva ned dem tillfälligt imorgon, medans jag påbörjar jobbet att plantera om redan befintliga rosor så jag kan plantera de nya på deras rätta plats.
Och än så länge är jag helnöjd med dem, de ser fina och friska ut och jag ser verkligen fram emot att få se dem börja växa och blomma. :love:
 

Bifogade filer

  • 20210212_153302.jpg
    20210212_153302.jpg
    421,5 KB · Visningar: 9
Efter det här inlägget ska jag sluta spamma, det här är min (förmodligen) :D sista planritning som jag vill visa er.
De blå inringade rosorna är klätterrosor, de är utifrån dem jag har försökt där det går att gruppera dem i tre rosor av ungefär samma färg/nyans. Min inspiration är en rekommendation från David Austin, att plantera deras rosor i en grupp av tre, att de kommer bäst till sin rätt då.

Eftersom jag hellre har tre olika rosor än tre av samma sort, så har jag valt att placera dem så här:


3. Garden plans - Rearraging - January 2021 after edited123.jpg
 
Efter det här inlägget ska jag sluta spamma, det här är min (förmodligen) :D sista planritning som jag vill visa er.
De blå inringade rosorna är klätterrosor, de är utifrån dem jag har försökt där det går att gruppera dem i tre rosor av ungefär samma färg/nyans. Min inspiration är en rekommendation från David Austin, att plantera deras rosor i en grupp av tre, att de kommer bäst till sin rätt då.

Eftersom jag hellre har tre olika rosor än tre av samma sort, så har jag valt att placera dem så här:


Visa bifogad fil 64862

Spännande och bra tanke med grupperingar. Har inte tänkt på det som att rosorna försvinner lite om man grupperar för mkt men det låter ändå hyfsat logiskt. Så roligt jobb att planera och plantera :))

Vi har haft vårt sommarhus i 2 år, men har nästan inte gjort något alls sen vi köpte. Hoppas få lite mer gjort i år, bla göra 2 mindre rosenrabatter, svårt att välja sorter och färger dock när så mkt är fint ^^

Ska det vara andra växter/blommor i din rabatt lr enbart rosor? Så härligt med så många olika både sorter och färger 🤗
 
Så kände jag med när folk påpekade det, att jag ville ta deras tips och se hur det kunde komma att se ut om jag istället blandade färg.

Hoppas det blir som du vill, att du har tid att fixa mer i år, plantera i dina små rosenrabatter. Ser fram emot bilder på hur det blev. :)
 
Gör ett kort inhopp i denna tråd, med förmodligen den enda låten i populärmusikhistorien där textförfattaren lyckats knåda in nio namngivna rosor redan i första versen.


All good things must end
The straightest rose will bend
Its colors droop and wilt
Just like a Love Affair
The Pink Sensation fades
The Sterling Silver fades
The Virgo and Blue Moon
Soon they're just wrinkled things
The Baccarat
The flame red Superstar
Forever Yours
A rose called Peace
 
Hoppar in här med en fråga, hur fungerar det med nyplanterade buskar. Kan jag sätta 3 rosen buskar i en ny rabatt i början av sommaren och samtidigt så sommarblommor runt i samma rabatt, eller vill rosorna först få stå själv och växa till/bo in sig på sin plats först? :)
 
Hoppar in här med en fråga, hur fungerar det med nyplanterade buskar. Kan jag sätta 3 rosen buskar i en ny rabatt i början av sommaren och samtidigt så sommarblommor runt i samma rabatt, eller vill rosorna först få stå själv och växa till/bo in sig på sin plats först? :)
Rosor har djupa rötter, sommarblommor grunda, det går utmärkt att samplantera. :) bara du vattnar ordentligt så vattnet kommer ända ner till rosens rötter.
 
Jag har en klätterros i kruka. Köptes förra säsongen och den har börjat sätta årets knoppar nu. Ska jag beskära den på något sätt? När?
 
Jag har en klätterros i kruka. Köptes förra säsongen och den har börjat sätta årets knoppar nu. Ska jag beskära den på något sätt? När?

Jag har ingen erfarenhet av rosor i kruka men ska man beskära så är det nu på våren (när björkarna får musöron). Klätterrosor brukar jag inte beskära så värst, det är mest att ta bort död ved och grenar som är på väg åt fel håll.

Vanligt planterade rabatt/buskrosor ska man ju gärna beskära rätt hårt kanske andra-tredje året (även om det svider i själen!) för att de ska lägga krut på rotsystemet istället men det försvinner ju av naturliga skäl när den står i en kruka.
 
Jag har ingen erfarenhet av rosor i kruka men ska man beskära så är det nu på våren (när björkarna får musöron). Klätterrosor brukar jag inte beskära så värst, det är mest att ta bort död ved och grenar som är på väg åt fel håll.

Vanligt planterade rabatt/buskrosor ska man ju gärna beskära rätt hårt kanske andra-tredje året (även om det svider i själen!) för att de ska lägga krut på rotsystemet istället men det försvinner ju av naturliga skäl när den står i en kruka.
Topp. Jag låter den vara då och ser hur den utvecklar sig under året - kanske får den sig en klippning till nästa vår då.
 
En liten fundering, har 2 ställen i trädgården där jag gärna vill ha något som växer uppåt. Om man vill ha rosor i ett torn, sånna fina höga runda ställningar, vilken typ av ros ska man välja? En del klätterrosor känns som att dom kan bli alldeles för stora. På flora linnea står det att en del rosor blir som en klätterros i gynnsamma lägen. Också finns det ju även rosor som "bara" blir höga, men det kanske är finare med något som ser ut som att det slingrar sig uppåt och klättrar i ställningen? Tycker är svårt att förstå dom olika växtsätt som finns 😅 kanske någon som har en god tanke? 😊
 
En liten fundering, har 2 ställen i trädgården där jag gärna vill ha något som växer uppåt. Om man vill ha rosor i ett torn, sånna fina höga runda ställningar, vilken typ av ros ska man välja? En del klätterrosor känns som att dom kan bli alldeles för stora. På flora linnea står det att en del rosor blir som en klätterros i gynnsamma lägen. Också finns det ju även rosor som "bara" blir höga, men det kanske är finare med något som ser ut som att det slingrar sig uppåt och klättrar i ställningen? Tycker är svårt att förstå dom olika växtsätt som finns 😅 kanske någon som har en god tanke? 😊

Flera gammaldags rosor kan dubbla som klätterrosor i gynnsamma lägen i lägre zoner, tex Maiden's Blush.
 
Flera gammaldags rosor kan dubbla som klätterrosor i gynnsamma lägen i lägre zoner, tex Maiden's Blush.

Det är nog en av dom jag sneglat på, verkar väldigt fin ☺️ har en lila klematis och lavendel i en hörna, tänkte flytta på några lammöron och se om dom trivs bättre på samma plats, rosen ska fungera som insyns skydd längst in i hörnan tänkte jag. Är bara så osäker på färger, just nu finns det nästan bara lila och orange av blommor, men vill smyga in mer av pasteller, romantiskt och engelsk trädgårds känsla ^^ Har en orange daglilja precis bredvid, kanske får flytta på den ist om det ser alldeles fel ut tillsammans 😅
 
Det är nog en av dom jag sneglat på, verkar väldigt fin ☺️ har en lila klematis och lavendel i en hörna, tänkte flytta på några lammöron och se om dom trivs bättre på samma plats, rosen ska fungera som insyns skydd längst in i hörnan tänkte jag. Är bara så osäker på färger, just nu finns det nästan bara lila och orange av blommor, men vill smyga in mer av pasteller, romantiskt och engelsk trädgårds känsla ^^ Har en orange daglilja precis bredvid, kanske får flytta på den ist om det ser alldeles fel ut tillsammans 😅
Åh och tack för bra tips skulle det ju stå 🙏🌱
 
Det är nog en av dom jag sneglat på, verkar väldigt fin ☺️ har en lila klematis och lavendel i en hörna, tänkte flytta på några lammöron och se om dom trivs bättre på samma plats, rosen ska fungera som insyns skydd längst in i hörnan tänkte jag. Är bara så osäker på färger, just nu finns det nästan bara lila och orange av blommor, men vill smyga in mer av pasteller, romantiskt och engelsk trädgårds känsla ^^ Har en orange daglilja precis bredvid, kanske får flytta på den ist om det ser alldeles fel ut tillsammans 😅

Vill du ha en remonterande finns ju Stanwell Perpetual (väldigt underskattad enligt mig) och Frühlingsduft (ej gammaldags men väldigt söt).

Andra är Great Western (engångs), Wrams Gunnarstorp (rem), Blomsterhult (engångs), Minette (engångs) samt Strömsro (engångs). Flera albor utöver Maiden's Blush kan bli rätt höga också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 466
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 317
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp