Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Vill du ha en remonterande finns ju Stanwell Perpetual (väldigt underskattad enligt mig) och Frühlingsduft (ej gammaldags men väldigt söt).

Andra är Great Western (engångs), Wrams Gunnarstorp (rem), Blomsterhult (engångs), Minette (engångs) samt Strömsro (engångs). Flera albor utöver Maiden's Blush kan bli rätt höga också.
Åh alla var fina, trodde det skulle bli lättare att välja om jag visste sort , men det går ju inte :love: undrar om grannen märker att man "lånar" lite mark till rosor :angel:

Tack så jätte mkt, nu ska jag skriva listor och rita upp teckningar på rabatter, hoppas vi får komma oss till sommarhuset snart, vill få ner saker i jorden !! 😍
 
Åh alla var fina, trodde det skulle bli lättare att välja om jag visste sort , men det går ju inte :love: undrar om grannen märker att man "lånar" lite mark till rosor :angel:

Tack så jätte mkt, nu ska jag skriva listor och rita upp teckningar på rabatter, hoppas vi får komma oss till sommarhuset snart, vill få ner saker i jorden !! 😍

Jag har en hektar. Det är lagom för mina rosor :cool: :rofl:
 
Också finns det ju även rosor som "bara" blir höga, men det kanske är finare med något som ser ut som att det slingrar sig uppåt och klättrar i ställningen? Tycker är svårt att förstå dom olika växtsätt som finns 😅 kanske någon som har en god tanke? 😊
Man brukar prata om "ramblers" och "climbers", där de förra har långa veka slingrande grenar och de senare styvare och (konstigt nog) lite kortare grenar.
Bra beskrivning finns här:
http://www.svenskros.se/klatterrosor
Men även de som kan bli höga kan man ju beskära om/som man vill. Så tycker inte att du ska begränsa dig av att vissa kan bli ganska höga (i södra Sverige). Många ramblers blir också fina om man inte binder upp dem (helt) utan låter dem (delvis) hänga med mjuka bågformade grenar.
 
Flera gammaldags rosor kan dubbla som klätterrosor i gynnsamma lägen i lägre zoner, tex Maiden's Blush.
Är det sant?! :love:
Visst tror jag dig och vilken glad nyhet, för just Maiden's Blush är en av mina stora favoriter.

Det var min första ros i mammas trädgård som liten, den växter fortfarande så fint där i Hälsingland.
Den har alltid stortrivts där genom åren, men i zon 5 har den inte visat tecken på att vilja klättra.
Och jag har precis planterat en här i min egen trädgård i södra England, så nu blir det att hoppas att den trivs att klättra. :banana:

73349217_10157140053924011_7804419162717028352_n.jpg
 
Man brukar prata om "ramblers" och "climbers", där de förra har långa veka slingrande grenar och de senare styvare och (konstigt nog) lite kortare grenar.
Bra beskrivning finns här:
http://www.svenskros.se/klatterrosor
Men även de som kan bli höga kan man ju beskära om/som man vill. Så tycker inte att du ska begränsa dig av att vissa kan bli ganska höga (i södra Sverige). Många ramblers blir också fina om man inte binder upp dem (helt) utan låter dem (delvis) hänga med mjuka bågformade grenar.

Åh, tack för link. Spännande läsning, har missat bla mini klättrare. Så fina ! :love: blev inte så mkt lättare å välja rosor, haha ^^ 🙈
 
När jag ändå skulle till plantskolan råkade jag hitta (och köpa!) en Jacqueline Du Pré (någon som har?).
En av de första rosorna som jag inhandlade var en Mozart. Plötsligt börjar jag nu fundera på om jag skulle införa musik som tema bland mina rosor (Jacqueline Du Pré var en berömd cellist)? Har ni eller känner ni till fler rosor med musikrelaterade namn?
Musik skulle konkurrera med mina andra "teman", moschatarosor (p g a Mozart) och Moyesii. Att det blev teman för mig berodde mest på att det finns så enormt många fina rosor att välja på. Utvalda grupper underlättade för att begränsa urvalet + att de passar bra ihop. Nu har jag ganska många andra rosor som inte passar in i det urvalet (som Jaqueline), men eftersom både moschata och Moyesii är ganska små grupper blir det också lite samlarkänsla. Jag vill ha alla som klarar klimatet.

Är det någon annan som har/försöker ha någon sorts "tema" för hur den väljer rosor (eller andra växter)? Jag läste en gång ett reportage om en trädgård med växter som finns omnämnda i bibeln. En väldigt vacker trädgård med många växter, hade man inte känt till temat så hade man inte trott att växterna var valda annat än för sin skönhet.
 
När jag ändå skulle till plantskolan råkade jag hitta (och köpa!) en Jacqueline Du Pré (någon som har?).
En av de första rosorna som jag inhandlade var en Mozart. Plötsligt börjar jag nu fundera på om jag skulle införa musik som tema bland mina rosor (Jacqueline Du Pré var en berömd cellist)? Har ni eller känner ni till fler rosor med musikrelaterade namn?
Musik skulle konkurrera med mina andra "teman", moschatarosor (p g a Mozart) och Moyesii. Att det blev teman för mig berodde mest på att det finns så enormt många fina rosor att välja på. Utvalda grupper underlättade för att begränsa urvalet + att de passar bra ihop. Nu har jag ganska många andra rosor som inte passar in i det urvalet (som Jaqueline), men eftersom både moschata och Moyesii är ganska små grupper blir det också lite samlarkänsla. Jag vill ha alla som klarar klimatet.

Är det någon annan som har/försöker ha någon sorts "tema" för hur den väljer rosor (eller andra växter)? Jag läste en gång ett reportage om en trädgård med växter som finns omnämnda i bibeln. En väldigt vacker trädgård med många växter, hade man inte känt till temat så hade man inte trott att växterna var valda annat än för sin skönhet.
Jag har en liten rabatt med 3 rosor där temat är kvinnliga förebilder. Blev inte helt lätt när rosorna dessutom ska vara rosa och remonterande men det blev iaf Astrid Lindgren (som var rosen som drog igång temat, Astrid kan ju inte stå i vilket sällskap som helst), Fredrika Bremer och Queen of Sweden.

I övriga trädgården är det färg som gäller bara.
 
Ser ut som fyra rosor dött, trist nog efter 1 mars. Gjorde en kontroll i slutet av februari och då levde alla. Min lilla skyddsling som flyttat upp på altanen hade tidiga skott, men är stendöd nu. Väldigt tråkigt.

Ska flytta två andra att fylla delar av vakansen, men det är surt när de ger upp på målsnöret.
 
Äckelmusöronen har börjat komma = dags att knipsa fula grenar och se om rosorna överlevt den bedrövliga vintern. Mycket regn och sen tung, blöt snö i löjliga mängder och iskyla på det känns kanske inte optimalt för rosor att råka ut för under sin första vinter..
 
Hjälp hörni! Jag tog för ett par år sedan hjälp av en trädgårdsakitekt med att göra en skiss över trädgården. Vi har ingen eg trädgård då huset är relativt nybyggt på något som brukade vara åkermark. Gräsmatta, odlingslådor en massa smultron och någon rabatt är det som finns hittills.

Iaf för att maskera doften (odören) från filterbädden som kan vara lite störande ibland så tipsade hon om att sätta en roshäck med väldoftande rosor. Jag var då HELT inne på enbart vita växter men har sedan dess återfått mitt förnuft och insett att det kommer bli innerligt tråkigt! 🤪
Så behöver lite hjälp med att översätta rosvalen hon gjort till något med mer färg. Gärna rosa åt det ljusare hållet, eller för att del aprikost/champagne. Men är öppen för förslag, tänk falurött hus på landet och relativt underhållsfritt så är mycket annat mer oviktigt.

Sorterna hon valde är ’Trier’, ’Winchester Cathedral ’, ’Louise Bugnet’ och ’Blanc Double de Coubert’.

Tips? 🙏
 
Hjälp hörni! Jag tog för ett par år sedan hjälp av en trädgårdsakitekt med att göra en skiss över trädgården. Vi har ingen eg trädgård då huset är relativt nybyggt på något som brukade vara åkermark. Gräsmatta, odlingslådor en massa smultron och någon rabatt är det som finns hittills.

Iaf för att maskera doften (odören) från filterbädden som kan vara lite störande ibland så tipsade hon om att sätta en roshäck med väldoftande rosor. Jag var då HELT inne på enbart vita växter men har sedan dess återfått mitt förnuft och insett att det kommer bli innerligt tråkigt! 🤪
Så behöver lite hjälp med att översätta rosvalen hon gjort till något med mer färg. Gärna rosa åt det ljusare hållet, eller för att del aprikost/champagne. Men är öppen för förslag, tänk falurött hus på landet och relativt underhållsfritt så är mycket annat mer oviktigt.

Sorterna hon valde är ’Trier’, ’Winchester Cathedral ’, ’Louise Bugnet’ och ’Blanc Double de Coubert’.

Tips? 🙏
Louise bugnet börjar rosa och blir vita eftersom, så den kanske fungerar ändå?
 
Louise bugnet börjar rosa och blir vita eftersom, så den kanske fungerar ändå?
Ja kanske, blommar dom återkommande då så att det är blandat rosa knoppar och vita blommor? Eller blir den helvit i ett svep?
Jag är total blomnovis, har tidigare bara odlat sånt som gått att äta. Så ingenting är självklart 😅.
 
Hjälp hörni! Jag tog för ett par år sedan hjälp av en trädgårdsakitekt med att göra en skiss över trädgården. Vi har ingen eg trädgård då huset är relativt nybyggt på något som brukade vara åkermark. Gräsmatta, odlingslådor en massa smultron och någon rabatt är det som finns hittills.

Iaf för att maskera doften (odören) från filterbädden som kan vara lite störande ibland så tipsade hon om att sätta en roshäck med väldoftande rosor. Jag var då HELT inne på enbart vita växter men har sedan dess återfått mitt förnuft och insett att det kommer bli innerligt tråkigt! 🤪
Så behöver lite hjälp med att översätta rosvalen hon gjort till något med mer färg. Gärna rosa åt det ljusare hållet, eller för att del aprikost/champagne. Men är öppen för förslag, tänk falurött hus på landet och relativt underhållsfritt så är mycket annat mer oviktigt.

Sorterna hon valde är ’Trier’, ’Winchester Cathedral ’, ’Louise Bugnet’ och ’Blanc Double de Coubert’.

Tips? 🙏
I vilken zoon bor du? Jag känner inte till Winchester cathedral, men de andra är härdiga sorter så jag gissar på långt norrut? Louise Bugnet och Blanc Double de Coubert är rugosarosor (vresrosor) Louise är en ganska ny kanadensisk sort. Så kanske något annat ur rugosagruppen? Finns flera rosa som blommar länge och som doftar. Ett rosa alternativ skulle kunna vara Thérèse Bugnet, men det finns fler att välja på.
Trier är en moschataros som är ovanligt härdig för att vara i den gruppen .En rosa ersättare skulle kunna vara Mozart, blommar enligt min erfarenhet längre än Trier. Däremot har de inte riktigt samma växtsätt, Trier växer lite mer uppåt och Mozart brer ut sig mer åt sidorna, i alla fall hos mig. Mozart har rosa blommor med vit mitt. Oavsett så är båda lägre och "gracilare"/lite mer finlemmade än rugosarosor så skulle placera dem i framkant. En annan härdig moschataros, som går åt aprikos är Ghislaine de Feligonde.
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en bra plantskola och/eller låna/införskaffa Lars-Åke Gustavssons "Rosor för Nordiska trädgårdar". I del II finns bla listor efter olika egenskaper, t ex härdighet och doft (om jag inte minns fel), del I är ett roslexikon.
 
Hjälp hörni! Jag tog för ett par år sedan hjälp av en trädgårdsakitekt med att göra en skiss över trädgården. Vi har ingen eg trädgård då huset är relativt nybyggt på något som brukade vara åkermark. Gräsmatta, odlingslådor en massa smultron och någon rabatt är det som finns hittills.

Iaf för att maskera doften (odören) från filterbädden som kan vara lite störande ibland så tipsade hon om att sätta en roshäck med väldoftande rosor. Jag var då HELT inne på enbart vita växter men har sedan dess återfått mitt förnuft och insett att det kommer bli innerligt tråkigt! 🤪
Så behöver lite hjälp med att översätta rosvalen hon gjort till något med mer färg. Gärna rosa åt det ljusare hållet, eller för att del aprikost/champagne. Men är öppen för förslag, tänk falurött hus på landet och relativt underhållsfritt så är mycket annat mer oviktigt.

Sorterna hon valde är ’Trier’, ’Winchester Cathedral ’, ’Louise Bugnet’ och ’Blanc Double de Coubert’.

Tips? 🙏

Vilken zon bor du i? I allmänhet är de som doftar mest gammaldags engångsblommande rosor (centifolia, gallica) men det finns undantag. Höstdamasker finns från mörk cerise till vit (Rose de Rescht är lättast, jag har inte lyckats lika bra med någon av Quatre Saisons).

Sedan finns det flera i remontantgruppen, tex Selma Dahlberg som hör till Grönt Kulturarv :up:

I portlandgruppen finns det också flera fina återblommande rosor med bra doft, jag älskar Joasine Hanet/Glendora som är enormt lättodlad. Andra som också är tacksamma är Jacques Cartier och Madame Boll.

En väldigt anspråkslös men lättodlad ros är Stanwell Perpetual, en spinosissima. Min står bedrövligt illa till men är pigg ändå.

En återblommande mossros är Salet som ska klara zon 5 men min är inte helt glad. Nu vet jag inte om det är läget eller att den frös tillbaka väldigt för något år sedan men den ska vara lättodlad.

De mest lättodlade av bourbonrosorna är Louise Odier och Honorine de Brabant (den sistnämnda en aning kinkigare men min tuffar på trots ett inte helt idealt läge).
 
När det står att en ros är skuggtålig. Betyder det att den kan stå i full skugga och blomma ändå? Eller är det mer att den klarar av lite mer skugga än andra rostyper men behöver fortfarande lite sol ila dagen för att få blommor? 🤔
 
Hos damerna står Astrid Lindgren i mitten, det har jag full koll på eftersom det var den rosen som inspirerade till rabatten.

Men jag har helt glömt på vilken sida jag satte Fredrika Bremer och Queen of Sweden. Tänkte att det löser sig när de börjar blomma. Nu har en av dem börjat men jag har absolut ingen aning om vilken det är 🙈🤣

IMG_20210623_104301.jpg
 
Är spänd och nyfiken. Dök upp rotskott långt från min Rosa Mundi, grävde upp och satte dem bakom huset i höstas. nu har de knoppar och jag är så nyfiken på om det är Rosa Mundi och den alltså är rotäkta eller om det kommer något skumt :D

Mitt plommonträd fick också en (om ni minns) grävde upp och råkade ploppa ned på allmänningen utanför, bland lite sly.
 
Hos damerna står Astrid Lindgren i mitten, det har jag full koll på eftersom det var den rosen som inspirerade till rabatten.

Men jag har helt glömt på vilken sida jag satte Fredrika Bremer och Queen of Sweden. Tänkte att det löser sig när de börjar blomma. Nu har en av dem börjat men jag har absolut ingen aning om vilken det är 🙈🤣

Visa bifogad fil 72300
Ser precis ut som mina Queen of Sweden. Har båda sorterna upprätta blommor?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 149
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 550
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 553
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp