Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Min ros som jag fick i födelsedagspresent förra året blommar så fint,men vad hette den nu då 🤔 Jag fick ju 2 en dog redan förra året,kommer ihåg att en hette Flamentanz ? Kan det vara så? Den levande är rosa o luktar svagt men gott
 
Trivs rosor i något blåsiga lägen?

Apropå en annan tråd så kom jag på att jag kommer att få fram en gammal misskött rabatt när vi flyttar en studsmatta, och den rabatten ska naturligtvis få liv igen. Jag blev sugen på rosor för jag tror att jordmånen är perfekt här. Men det kan bli lite blåsigt i.o.m. öppet läge mot sjön.
Törs jag prova :nailbiting:

Det beror på hur blåsigt men nog kan det gå. Ta i så fall sorter som inte är på gränsen zonmässigt utan lite högre och som är kända för att klara lite mer, tex en del albarosor eller kanadarosor i stil med någon av Bugnet-damerna. Jag hade inte tagit en som har lite klenare grenar eller vekare växtsätt.

Edit: Min Maiden's Blush som jag fick av @Lillgrådis (:heart) står ju mitt på gården högst upp där det blåser som värst och hon är jätteglad och blommade rejält i år. Rosen blommade då, inte @Lillgrådis (vad jag vet :D).
 
Visa bifogad fil 73755
Jag har alltid velat ha rosor, men då jag inte är så jättebra på detta med växter så har jag aldrig vågat. Tidigt i våras satte jag mig ner och kollade upp lite tåliga rosor som tål att bo i min zon. Fick bli New Dawn. Jag har ingen aning om vad det är för ros eller knappt hur dom ser ut, men dom har iallafall tagit sig rejält mot dom små pinnarna dom var när dom kom. Full i knopp så jag hoppas jag får reda på snart hur dom ser ut! 🙈😅
Sitter på en plats där det är sol på förmiddagen och eftermiddagen, under dygnets hetaste timmar står dom i skugga.

Detta är en (1) New Dawn. Utan extra gödning men i skyddat söderläge, zon 1. I våras tyckte jag att jag klippte ner den en del men det är rätt svårt att ana nu... är du rädd om utsikten från fönstret och den har liknande växtkraft, så beväpna dig med grensåg m.m.

AEB43FB3-D90F-4459-985E-6167A42DF36A.jpeg
 
Detta är en (1) New Dawn. Utan extra gödning men i skyddat söderläge, zon 1. I våras tyckte jag att jag klippte ner den en del men det är rätt svårt att ana nu... är du rädd om utsikten från fönstret och den har liknande växtkraft, så beväpna dig med grensåg m.m.

Visa bifogad fil 73774
Jäklar…. 🙈😂🤣 Fönstret är oviktigt, är bara ett uthus, så det får gärna blomma på ordentligt! 😍
 
Jo, jag har också kämpat med att täcka. En del sorter har jag gett upp med!
På tal om att ge upp, läste det sig någonsin med dina Flammentanz? Fick för mig att jag vill ha en ros som kommer upp på lite höjd åtminstone vid vår redskapsbod i skyddat västläge. Men har dom varit helt hopplösa nere hos dig vet jag inte ens om jag ger mig på att försöka.
 
Sökes: Ros, lättskött att placera i full sol. Bör inte bli mer än max en meter bred och lika hög, helst något mindre. Kan ordnas klätterstöd om det behövs, hellre hög o smal än bred o låg. Gärna barnvänlig, dvs inte för taggig. Blommor - ja tack! Gärna i vitt eller aprikos. Får gärna blomma hela sommaren alternativt inte när "allt annat blommar". Gärna gammal sort för att det är kul. Och för att jag tror de luktar gott!?

Tips?

Och nu såg jag att det finns en rostråd :banghead:
 
Senast ändrad:
På tal om att ge upp, läste det sig någonsin med dina Flammentanz? Fick för mig att jag vill ha en ros som kommer upp på lite höjd åtminstone vid vår redskapsbod i skyddat västläge. Men har dom varit helt hopplösa nere hos dig vet jag inte ens om jag ger mig på att försöka.
Den har överlevt i år, men blev ordentligt nedklippt i våras. Den står på en plats som är ordentligt blöt på våren, så jag tror att den har blivit dränkt tidigare år. Så vi kämpar på! :laugh: jag ser den dock hos andra i närheten där den ser jättefin ut!

New Dawn har jag tyvärr gett upp efter många försök..
 
Sökes: Ros, lättskött att placera i full sol. Bör inte bli mer än max en meter bred och lika hög, helst något mindre. Kan ordnas klätterstöd om det behövs, hellre hög o smal än bred o låg. Gärna barnvänlig, dvs inte för taggig. Blommor - ja tack! Gärna i vitt eller aprikos. Får gärna blomma hela sommaren alternativt inte när "allt annat blommar". Gärna gammal sort för att det är kul. Och för att jag tror de luktar gott!?

Tips?

Och nu såg jag att det finns en rostråd :banghead:

Taggar kommer du inte helt undan och de som anses tagglösa är klätterrosor (vad jag vet). Vilken zon bor du i? Rosor blir generellt mindre i högre zoner.

Det finns flera gammaldags rosor som remonterar och praktiskt taget alla gammaldags rosor har fantastisk doft.

Höstdamasker:
*Rose de Rescht - Mina har hållit sig relativt små och doften är ljuvlig
*Quatre Saisons Blanc Mousseaux - Ska inte bli högre än 1,2m och har också ljuvlig doft

Mossrosor:
*Eugenie Guinoisseau - En mörk mossros
*Salet - Min favorit bland mossrosorna och håller sig inom dina storlekspreferenser. Riktigt stark doft.

Portland:
*Mme Boll - Portlandrosorna blir allmänhet lite större men den här är lite mindre. Mycket söt.

Bourbon:
*Louise Odier - Inte så exotisk men lättodlad och lätt att få tag på. Mycket fin doft.
*Honorine de Brabant - En strimmig ros, väldigt trevlig! Doftar fint också.

Alla mina förslag är remonterande, dvs de blommar om nästan hela säsongen.

Edit: Bommade dina färgpreferenser, sorry. Gammaldags rosor (pre-1867) finns praktiskt taget inte i aprikos (jag kommer inte på någon på rak arm). Dock kan det vara värt att kolla på Austinrosor beroende på vilken zon du är i. Flera av hans rosor har bra doft och ett gammaldags utseende.
 
Taggar kommer du inte helt undan och de som anses tagglösa är klätterrosor (vad jag vet). Vilken zon bor du i? Rosor blir generellt mindre i högre zoner.

Det finns flera gammaldags rosor som remonterar och praktiskt taget alla gammaldags rosor har fantastisk doft.

Höstdamasker:
*Rose de Rescht - Mina har hållit sig relativt små och doften är ljuvlig
*Quatre Saisons Blanc Mousseaux - Ska inte bli högre än 1,2m och har också ljuvlig doft

Mossrosor:
*Eugenie Guinoisseau - En mörk mossros
*Salet - Min favorit bland mossrosorna och håller sig inom dina storlekspreferenser. Riktigt stark doft.

Portland:
*Mme Boll - Portlandrosorna blir allmänhet lite större men den här är lite mindre. Mycket söt.

Bourbon:
*Louise Odier - Inte så exotisk men lättodlad och lätt att få tag på. Mycket fin doft.
*Honorine de Brabant - En strimmig ros, väldigt trevlig! Doftar fint också.

Alla mina förslag är remonterande, dvs de blommar om nästan hela säsongen.
I det närmaste "tagglös" är Louise bugnet, men den blir nog för stor..
 
Ja, den valde jag bort just pga storleken. Rugosor är monster och den är ju dessutom framtagen för högre zoner, dvs den går mer eller mindre på steroider... :D
Läser på och Louise bugnet kan kanske till och med vara nåt för mig. Jag lyckas uselt med rosor här på min sandås.
Min kärlek till dem är obesvarad. Det är lite bittert efter att tidigare ha bott på lerjord ett par km bort, och haft rosor som trivts ypperligt. :cry::cry::cry:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 045
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 515
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 326
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 529
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp