Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Jag som var såå lycklig över att äntligen fått tag på en Koko Loko i höstas.
Äntligen kom första knoppen och nu:

EA547A6E-2ED5-4F45-99E3-3A8EE05120AF.jpeg


:meh::meh:

Har reklamerat och kommer få pengarna tillbaka. Nån som vet vilken sort detta är?
 
Jag är usel på rosor. Har haft ihjäl ett gäng genom åren. :cry:

Nu har jag en Agata som jag är väldigt rädd om och inte alls trivs där den står. Ska köpa rosjord och sätta om den. Kan jag göra det nu - om jag vattnar flitigt?

Avkomman planterade en Freja på kattens grav. Den frös ner fullständigt men vekar komma igen. Finns det hopp att den tar sig på allvar? Den fick rosjord vid planteringen och gödning nu på våren.
 
Jag är usel på rosor. Har haft ihjäl ett gäng genom åren. :cry:

Nu har jag en Agata som jag är väldigt rädd om och inte alls trivs där den står. Ska köpa rosjord och sätta om den. Kan jag göra det nu - om jag vattnar flitigt?

Avkomman planterade en Freja på kattens grav. Den frös ner fullständigt men vekar komma igen. Finns det hopp att den tar sig på allvar? Den fick rosjord vid planteringen och gödning nu på våren.
De brukar ta sig, men det går inte så fort. Har du möjlighet att täcka den inför nästa vinter?
 
Hur och när tar en bäst sticklingar från rosor? Är det något särskilt att tänka på och hur minimerar man risken att skada moderplantan?
 
Jag är usel på rosor. Har haft ihjäl ett gäng genom åren. :cry:

Nu har jag en Agata som jag är väldigt rädd om och inte alls trivs där den står. Ska köpa rosjord och sätta om den. Kan jag göra det nu - om jag vattnar flitigt?

Avkomman planterade en Freja på kattens grav. Den frös ner fullständigt men vekar komma igen. Finns det hopp att den tar sig på allvar? Den fick rosjord vid planteringen och gödning nu på våren.

Jag hade inte flyttat nu utan väntat till hösten eller gjort det i vår (det finns en anledning till att de endast säljer barrotade rosor på våren och hösten...). Agata är en tuffing så en flytt vår/höst borde inte vara något problem.

Freja bör absolut komma igen, jag har några rosor som sett bedrövliga ut men som tagit sig med lite gullande.

Edit: Freja är zon 4 men har tydligen provodlats till zon 6 så den borde absolut pigga på sig.
 
Tillägg: Jag har flyttat rosor på "fel" tid och det har gått bra... men då har jag varit ytterst beredd på att de kan dö. Dvs inget jag gör med en jag är rädd om.
 
IMG_20210707_190308_2.jpg

Jag har planterat denna själv, men glömt namnet på den. :cautious:

Är glad över att den är en av de som överlevt. Många rosor dog hos mig i vinter/vår. Så jag skippade att klippa dem i våras. Nu verkar en del av dem komma ändå, men mycket senare och mycket mer blygsamma. Återstår att se hur de fortsätter. Och vad jag gör.
 
Trivs rosor i något blåsiga lägen?

Apropå en annan tråd så kom jag på att jag kommer att få fram en gammal misskött rabatt när vi flyttar en studsmatta, och den rabatten ska naturligtvis få liv igen. Jag blev sugen på rosor för jag tror att jordmånen är perfekt här. Men det kan bli lite blåsigt i.o.m. öppet läge mot sjön.
Törs jag prova :nailbiting:
 
Ett av årets projekt var att fräsa upp en gammal rosrabatt som blivit helt förstörd av rotskott från plommon. Jag beställde professionell fräsning för att säkert få bort allt, och när de var här i april fick jag en ingivelse och bad dem ta en annan gammal rabatt där jag hade problem med rotskott från en schersmin. När det var klart fick jag feeling och grävde upp ytterligare två rabatter som jag inte riktigt fått ordning på. I alla fyra rabatterna bestämde jag att jag skulle ha olika rosa rosor. Vi har en kringbyggd gård med gråstensväggar, alla rabatterna är mot sådana väggar - två i söderläge och två i västerläge. Jag beställde barrotade rosor från Flora Linnea , totalt 21 plantor, och nu har alla sorter utom en börjat blomma. I en av rabatterna hade jag redan en Midnight blue, så där blev det två såna till:
IMG_7553.jpg

Den största rabatten, den där plommonskotten hade varit, fick en sliperskant - jag hade två slipers över från när vi gjorde ridbanan och de blev helt perfekta i längd. Där har jag rosen Mainzer fachtnacht - den bubblar nog upp som favorit för tillfället:
IMG_7563.jpg

I den andra söderrabatten har jag satt Reine des violettes:
IMG_7535.jpg


Den som ännu inte blommat är Heidi Klum - jag väntar spänt på att se hur de kommer se ut. Det finns flera knoppar så det kommer inte dröja jättelänge.
Jag är jättenöjd med projektet, rabatterna är fina och i och med att jag valde rosor som inte blir jättehöga kommer de vackra stenväggarna verkligen till sin rätt.
 
623FEB0C-F3EF-4F44-BC52-791F8F725B65.jpeg

Jag har alltid velat ha rosor, men då jag inte är så jättebra på detta med växter så har jag aldrig vågat. Tidigt i våras satte jag mig ner och kollade upp lite tåliga rosor som tål att bo i min zon. Fick bli New Dawn. Jag har ingen aning om vad det är för ros eller knappt hur dom ser ut, men dom har iallafall tagit sig rejält mot dom små pinnarna dom var när dom kom. Full i knopp så jag hoppas jag får reda på snart hur dom ser ut! 🙈😅
Sitter på en plats där det är sol på förmiddagen och eftermiddagen, under dygnets hetaste timmar står dom i skugga.
 
Visa bifogad fil 73755
Jag har alltid velat ha rosor, men då jag inte är så jättebra på detta med växter så har jag aldrig vågat. Tidigt i våras satte jag mig ner och kollade upp lite tåliga rosor som tål att bo i min zon. Fick bli New Dawn. Jag har ingen aning om vad det är för ros eller knappt hur dom ser ut, men dom har iallafall tagit sig rejält mot dom små pinnarna dom var när dom kom. Full i knopp så jag hoppas jag får reda på snart hur dom ser ut! 🙈😅
Sitter på en plats där det är sol på förmiddagen och eftermiddagen, under dygnets hetaste timmar står dom i skugga.
Jag satte New Dawn utanför stallet på min förrförra gård, som jag flyttade från 2003. Häromåret var jag där igen och rosorna utanför stallet var makalöst fina! Jag gillar verkligen New Dawn och jag tror de kommer bli toppen hos dig. Såg även Coral Dawn på bild för ett tag sedan, gillade!
 
Trivs rosor i något blåsiga lägen?

Apropå en annan tråd så kom jag på att jag kommer att få fram en gammal misskött rabatt när vi flyttar en studsmatta, och den rabatten ska naturligtvis få liv igen. Jag blev sugen på rosor för jag tror att jordmånen är perfekt här. Men det kan bli lite blåsigt i.o.m. öppet läge mot sjön.
Törs jag prova :nailbiting:

Välj tåliga rosor så funkar det säkert. Vi har 1.3km till havet fågelvägen, med fritt blås över en äng några hundra meter innan vårt hus. Jag har planterat 6 olika sorters rosor i fjol och alla överlevde vintern som var bra blåsig och bister, även i zon 1.
Jag planterade Louise Bugnet, Rose de Recht, Hermosa, Zephirine Drouhin och Skedarosen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 542
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 552
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp