Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Taggar kommer du inte helt undan och de som anses tagglösa är klätterrosor (vad jag vet). Vilken zon bor du i? Rosor blir generellt mindre i högre zoner.

Det finns flera gammaldags rosor som remonterar och praktiskt taget alla gammaldags rosor har fantastisk doft.

Höstdamasker:
*Rose de Rescht - Mina har hållit sig relativt små och doften är ljuvlig
*Quatre Saisons Blanc Mousseaux - Ska inte bli högre än 1,2m och har också ljuvlig doft

Mossrosor:
*Eugenie Guinoisseau - En mörk mossros
*Salet - Min favorit bland mossrosorna och håller sig inom dina storlekspreferenser. Riktigt stark doft.

Portland:
*Mme Boll - Portlandrosorna blir allmänhet lite större men den här är lite mindre. Mycket söt.

Bourbon:
*Louise Odier - Inte så exotisk men lättodlad och lätt att få tag på. Mycket fin doft.
*Honorine de Brabant - En strimmig ros, väldigt trevlig! Doftar fint också.

Alla mina förslag är remonterande, dvs de blommar om nästan hela säsongen.

Edit: Bommade dina färgpreferenser, sorry. Gammaldags rosor (pre-1867) finns praktiskt taget inte i aprikos (jag kommer inte på någon på rak arm). Dock kan det vara värt att kolla på Austinrosor beroende på vilken zon du är i. Flera av hans rosor har bra doft och ett gammaldags utseende.
Sorry glömde, zon 4. Västkusten, så naturligt har vi väldigt kompakt lerjord.
Färgen är inte så noga, glöm aprikos. Vit eller ljust ljust rosa funkar :)
 
Den har överlevt i år, men blev ordentligt nedklippt i våras. Den står på en plats som är ordentligt blöt på våren, så jag tror att den har blivit dränkt tidigare år. Så vi kämpar på! :laugh: jag ser den dock hos andra i närheten där den ser jättefin ut!

New Dawn har jag tyvärr gett upp efter många försök..
Jag tror tyvärr det kan bli ganska blött där jag tänkt också, men väljer vi plats med omsorg borde vattnet hinna rinna undan. Bra att veta att det behöver vägas in :up: Bodan är vit så tänkte rött eller rosa och då verkar Flammentanz vara bästa valet.
 
Tusen tack :bow:

Är det bäst att plantera höst eller vår?

Dum fråga kanske, men 'Bourbon', 'Portland', osv. Är det olika grupper inom rossläktet...?

Det kvittar egentligen men en tidig höstplantering gör ju att de är bra på gång i vår. Men jag har planterat alla tider utom vinter och det har gått bra. Det viktiga oavsett tidpunkt är att gräva ordentligt och använda bra jord. Rosor är dyra så när jag nyplanterar köper jag rosjord, det är värt de pengarna.

Ja, det är olika rosgrupper. Uppdelningen av rosor är lite knölig och beroende på källa kan samma ros sorteras in i olika grupper.
 
654AD6A0-77D6-46E0-8EC8-B8109357BA52.jpeg


Jag planterade tidigt i somras en New Dawn i en större kruka med rosjord. När jag köpte den kom den i en sån där liten fyrkantig kruka och var runt 10cm hög. Den har stått mot fasad i söderläge och vuxit till sig bra (är ungefär 10cm högre än på bilderna nu). Problemet är bara att den liksom bara växer på höjden, utan att bredda sig. Nu är grenarna så långa att de viker sig när det regnar. Varför blir det så och vad kan jag göra? Hade tänkt plantera ut rosen i rabatt nu när hösten närmar sig, hur ska jag tänka då? Ska jag binda upp den på något sätt? Kan man tänka sig att det kommer blommor nästa år om den överlever?
 
Visa bifogad fil 75613

Jag planterade tidigt i somras en New Dawn i en större kruka med rosjord. När jag köpte den kom den i en sån där liten fyrkantig kruka och var runt 10cm hög. Den har stått mot fasad i söderläge och vuxit till sig bra (är ungefär 10cm högre än på bilderna nu). Problemet är bara att den liksom bara växer på höjden, utan att bredda sig. Nu är grenarna så långa att de viker sig när det regnar. Varför blir det så och vad kan jag göra? Hade tänkt plantera ut rosen i rabatt nu när hösten närmar sig, hur ska jag tänka då? Ska jag binda upp den på något sätt? Kan man tänka sig att det kommer blommor nästa år om den överlever?

New Dawn är väl en klätterros? Så den lär ju vilja kunna ta stöd nånstans, är väl gissningsvis också därför den sträcker sig uppåt.
 
Visa bifogad fil 75613

Jag planterade tidigt i somras en New Dawn i en större kruka med rosjord. När jag köpte den kom den i en sån där liten fyrkantig kruka och var runt 10cm hög. Den har stått mot fasad i söderläge och vuxit till sig bra (är ungefär 10cm högre än på bilderna nu). Problemet är bara att den liksom bara växer på höjden, utan att bredda sig. Nu är grenarna så långa att de viker sig när det regnar. Varför blir det så och vad kan jag göra? Hade tänkt plantera ut rosen i rabatt nu när hösten närmar sig, hur ska jag tänka då? Ska jag binda upp den på något sätt? Kan man tänka sig att det kommer blommor nästa år om den överlever?
Vilken zon bor du i? Jag har försökt att få min att överleva i zon 5 några år, men har gett upp. Den växer väldigt "smalt" och rakt upp, du kan absolut binda upp den. New Dawn blommar väldigt sent hos mig, typ september och framåt. Så du kanske till och med hinner få blommor i år?
 
Visa bifogad fil 75613

Jag planterade tidigt i somras en New Dawn i en större kruka med rosjord. När jag köpte den kom den i en sån där liten fyrkantig kruka och var runt 10cm hög. Den har stått mot fasad i söderläge och vuxit till sig bra (är ungefär 10cm högre än på bilderna nu). Problemet är bara att den liksom bara växer på höjden, utan att bredda sig. Nu är grenarna så långa att de viker sig när det regnar. Varför blir det så och vad kan jag göra? Hade tänkt plantera ut rosen i rabatt nu när hösten närmar sig, hur ska jag tänka då? Ska jag binda upp den på något sätt? Kan man tänka sig att det kommer blommor nästa år om den överlever?
Varför det blir så?
Du kan nog inte förvänta dig att New Dawn ska bredda sig? Det är ingen buske, det är en klätterros som SKA växa uppåt.
 
Visa bifogad fil 75613

Jag planterade tidigt i somras en New Dawn i en större kruka med rosjord. När jag köpte den kom den i en sån där liten fyrkantig kruka och var runt 10cm hög. Den har stått mot fasad i söderläge och vuxit till sig bra (är ungefär 10cm högre än på bilderna nu). Problemet är bara att den liksom bara växer på höjden, utan att bredda sig. Nu är grenarna så långa att de viker sig när det regnar. Varför blir det så och vad kan jag göra? Hade tänkt plantera ut rosen i rabatt nu när hösten närmar sig, hur ska jag tänka då? Ska jag binda upp den på något sätt? Kan man tänka sig att det kommer blommor nästa år om den överlever?

New Dawn är en klätterros som kan bli ORDENTLIGT stor (3m är inte ovanligt). Den där krukan är på tok för liten för den, eftersom det är en storväxande ros behöver den rejält med rötter.

Det är normalt för den att växa rätt upp och sedan leta sig utåt på klätterstödet (något man givetvis kan hjälpa den göra). Den kan bli ordentligt bred också...

Vill du ha en ros som breddar sig snabbt är det bättre att titta på pimpinellerna (och deras hybrider) eller vissa gallicarosor.
 
Senast ändrad:
Har flyttat in en Rose de Rescht, en Skedarosen och en riktig katt bland hermelinerna en Mainzer Fastnacht som mamma fastnade för. En rabattros, gasp, hur ska den klara sig.

Min Duchesse de Rohan som börjat förstå hur den ska blomma och min nya Rose de Rescht (som av någon orsak blommar trots att den är nyplanterad) försöker dofta ikapp :)inte så dumt med remonterande ändå.
 
New Dawn är väl en klätterros? Så den lär ju vilja kunna ta stöd nånstans, är väl gissningsvis också därför den sträcker sig uppåt.
Vilken zon bor du i? Jag har försökt att få min att överleva i zon 5 några år, men har gett upp. Den växer väldigt "smalt" och rakt upp, du kan absolut binda upp den. New Dawn blommar väldigt sent hos mig, typ september och framåt. Så du kanske till och med hinner få blommor i år?
Varför det blir så?
Du kan nog inte förvänta dig att New Dawn ska bredda sig? Det är ingen buske, det är en klätterros som SKA växa uppåt.
New Dawn är en klätterros som kan bli ORDENTLIGT stor (3m är inte ovanligt). Den där krukan är på tok för liten för den, eftersom det är en storväxande ros behöver den rejält med rötter.

Det är normalt för den att växa rätt upp och sedan leta sig utåt på klätterstödet (något man givetvis kan hjälpa den göra). Den kan bli ordentligt bred också...

Vill du ha en ros som breddar sig snabbt är det bättre att titta på pimpinellerna (och deras hybrider) eller vissa gallicarosor.

Tack för era svar. Hade helt missat den lilla detaljen att det är en klätterros. Då är det ju inte så konstigt att den inte breddar sig 😅

Nu funderar jag på om jag ska plantera den vid körsbärsträdet och låta den klättra på stammen? Vi bor i zon 4 vid Vättern, så den borde klara av att klättra en bit. Frågan är bara om det går att gräva en tillräckligt stor grop, trädet är enormt med enorma rötter.

E9499E88-4FE5-4A68-9E82-CCFDC69A85B4.jpeg

Bild från i våras när vi byggde ihop vårt ena tunnelväxthus. Tror det skulle kunna bli riktigt fint med en ros där, eller vad säger ni?
 
Tack för era svar. Hade helt missat den lilla detaljen att det är en klätterros. Då är det ju inte så konstigt att den inte breddar sig 😅

Nu funderar jag på om jag ska plantera den vid körsbärsträdet och låta den klättra på stammen? Vi bor i zon 4 vid Vättern, så den borde klara av att klättra en bit. Frågan är bara om det går att gräva en tillräckligt stor grop, trädet är enormt med enorma rötter.

Visa bifogad fil 75621
Bild från i våras när vi byggde ihop vårt ena tunnelväxthus. Tror det skulle kunna bli riktigt fint med en ros där, eller vad säger ni?

Det kan fungera... men risken är att trädet suger för mycket näring av rosen. Vill du rosen ska ta sig optimalt måste du gräva minst 50cm djupt och 50cm brett. Det är inte roligt att göra det i närheten av träd men jag har gjort det så är man envis går det (det var dessutom mycket med stora stenar, jag var enormt less när jag väl var klar...).
 
Det kan fungera... men risken är att trädet suger för mycket näring av rosen. Vill du rosen ska ta sig optimalt måste du gräva minst 50cm djupt och 50cm brett. Det är inte roligt att göra det i närheten av träd men jag har gjort det så är man envis går det (det var dessutom mycket med stora stenar, jag var enormt less när jag väl var klar...).

Om jag väljer att sätta den vid lekstugan istället, behöver den en spaljé då eller fixar den att klättra på fasaden ändå?
 
Det gör inget. Lekstugan är fallfärdig, barnen är stora och den används mest till förvaring av krukor och odlingskärl off season 😊

Snarare att det blir ett lyft om rosen räcker fasaden mot gatan så man slipper se den 😂

Ja, bara en är medveten om vad en gör :D Vi plockade bort en grupp syrener i våras som mamma planterat alldeles för nära huset... fasaden där är inte vacker.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 159
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 552
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 559
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp