Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

ameo

Trådstartare
Moderator
Detta får gärna bli en allmän ros-tråd. :)
Jag inleder med mina egna funderingar...

Jag har några fjuttiga gamla (nåja, inte uråldriga men många av dem är nog sen innan vi flyttade hit -99) rosor som inte trivs där de står. (för lite jord, näring, fukt etc) Vi har nu (äntligen!!) kommit överens om att den s.k rabatten där de står ska läggas igen och få bli gräsbevuxen.
Funderade på om jag ska lägga möda på att flytta dem till ett bättre ställe, där det är lättare att hålla liv i dem.
Då är bara frågan - bör man flytta dem nu i höst eller vänta till i vår?

Sen en annan fundering:
Förra året lade jag in detta
Vi har en skamfläck i en rabatt - en buskros, som jag tror egentligen är två separata buskar av olika sorter.
Dels tycker jag att den står på helt fel plats och sen ser den ju ut som, tja, avgör själv... Dvs allt annat än en prydnad...

Vad gör man åt detta? Kan man flytta den? Klippa ner den så den får börja om från början? När bör det göras?
Jag misstänker att det skulle göra stor skillnad bara att lägga på ett rejält lass mylla från gödselstacken (maskbearbetat) så den får lite mumsig näring. Men, som sagt, den står på fel plats...
Jag klippte ner den i våras, men var nog kanske lite snål. Borde nog klippt ner den mer.
Den ser betydligt roligare ut i år, alla pinnar är gröna och det har kommit några rosa rosor på dem. Men, det är ju liksom bara "pinnar". Jag hade ju önskat att de grenat sig lite mer.
Är det troligt att det är en sån sort som helt enkelt ser ut så? Eller är det något man kan påverka?
(jag tycker den är skitful, så just nu försöker jag bestämma mig för om den ska grävas upp och hamna på komposten, när vi tar de övriga rosorna, eller om vi ska flytta den någonstans...)
 
Ang flyttning av rosor, flytta nu, gödsla rejält och beskär till våren.

Den andra, fortsätt beskära. Vissa sorter är trista, men utefter bilden skulle det också kunna vara en klätter (eller, de klättrar inte, men mår bäst på en spaljé) och de beskär man inte på samma sätt.
 
Detta får gärna bli en allmän ros-tråd. :)
Jag inleder med mina egna funderingar...

Jag har några fjuttiga gamla (nåja, inte uråldriga men många av dem är nog sen innan vi flyttade hit -99) rosor som inte trivs där de står. (för lite jord, näring, fukt etc) Vi har nu (äntligen!!) kommit överens om att den s.k rabatten där de står ska läggas igen och få bli gräsbevuxen.
Funderade på om jag ska lägga möda på att flytta dem till ett bättre ställe, där det är lättare att hålla liv i dem.
Då är bara frågan - bör man flytta dem nu i höst eller vänta till i vår?

Sen en annan fundering:
Förra året lade jag in detta

Jag klippte ner den i våras, men var nog kanske lite snål. Borde nog klippt ner den mer.
Den ser betydligt roligare ut i år, alla pinnar är gröna och det har kommit några rosa rosor på dem. Men, det är ju liksom bara "pinnar". Jag hade ju önskat att de grenat sig lite mer.
Är det troligt att det är en sån sort som helt enkelt ser ut så? Eller är det något man kan påverka?
(jag tycker den är skitful, så just nu försöker jag bestämma mig för om den ska grävas upp och hamna på komposten, när vi tar de övriga rosorna, eller om vi ska flytta den någonstans...)
Om det ser ut som två olika rossorter så kan det vara ett rotskott som har kommit upp. De bör tas bort för att inte riskera att kväva den förädlade sorten. Följ råden du fick tidigare, men se om något av skotten utgår från en punkt under förädlingsstället (är som en tjockare del av roten strax under jordytan). Om du ser att det blommar med olika blommer så ser du att det säkert är olika sorter. Gissningsvis är roten av vildrostyp med enkla rosa blommor.
 
Ang flyttning av rosor, flytta nu, gödsla rejält och beskär till våren.

Den andra, fortsätt beskära. Vissa sorter är trista, men utefter bilden skulle det också kunna vara en klätter (eller, de klättrar inte, men mår bäst på en spaljé) och de beskär man inte på samma sätt.
Finns ju sorter som kan fungera både som bskros och klätterros beroende på läge och hur man beskär (och binder upp) dem
 
Ang flyttning av rosor, flytta nu, gödsla rejält och beskär till våren.

Den andra, fortsätt beskära. Vissa sorter är trista, men utefter bilden skulle det också kunna vara en klätter (eller, de klättrar inte, men mår bäst på en spaljé) och de beskär man inte på samma sätt.
Om man gödslar nu, riskerar inte rosorna att sätta nya skott som inte hinner avmogna innan vintern?
(Har själv liknande funderingar som @ameo, bor i zon 4)
 
Den ser betydligt roligare ut i år, alla pinnar är gröna och det har kommit några rosa rosor på dem. Men, det är ju liksom bara "pinnar". Jag hade ju önskat att de grenat sig lite mer.

Är det troligt att det är en sån sort som helt enkelt ser ut så? Eller är det något man kan påverka?
(jag tycker den är skitful, så just nu försöker jag bestämma mig för om den ska grävas upp och hamna på komposten, när vi tar de övriga rosorna, eller om vi ska flytta den någonstans...)

Inte levande rosor på komposten!!! :arghh: Ge den en chans till eller två! Jag har en Rose de Recht som jag köpte för flera år sedan. Planterade den på vad jag tyckte var ett hyggligt men kanske inte extravagant ställe, men med ordentlig rosjord. Den blev inte mer än en 60-70 cm hög och varje sommar klämde den fram ett par sorgliga små rosor. Det kom några vildskott, jag grävde bort dem men jag var rätt besviken på hela upplevelsen.

För ett par år sedan blev jag tvungen att gräva upp en frodig och mycket vacker ros (Emanuel/Crocus rose) för att den stod i vägen för växthusbygget. Den hamnade på en inte särskilt genomtänkt plats med en del skugga under stora fruktträd, och bara för att den såg så ensam ut så fick den en uppgrävd Rose de Recht som sällskap. Och nu fattar jag grejen! Här mår den finfint med sin nya roskompis, har buskat på sig och växt på alla håll, blommar länge och har blivit betydligt mer av en stolthet i trädgården.
 
Detta får gärna bli en allmän ros-tråd. :)
Jag inleder med mina egna funderingar...

Jag har några fjuttiga gamla (nåja, inte uråldriga men många av dem är nog sen innan vi flyttade hit -99) rosor som inte trivs där de står. (för lite jord, näring, fukt etc) Vi har nu (äntligen!!) kommit överens om att den s.k rabatten där de står ska läggas igen och få bli gräsbevuxen.
Funderade på om jag ska lägga möda på att flytta dem till ett bättre ställe, där det är lättare att hålla liv i dem.
Då är bara frågan - bör man flytta dem nu i höst eller vänta till i vår?

Sen en annan fundering:
Förra året lade jag in detta

Jag klippte ner den i våras, men var nog kanske lite snål. Borde nog klippt ner den mer.
Den ser betydligt roligare ut i år, alla pinnar är gröna och det har kommit några rosa rosor på dem. Men, det är ju liksom bara "pinnar". Jag hade ju önskat att de grenat sig lite mer.
Är det troligt att det är en sån sort som helt enkelt ser ut så? Eller är det något man kan påverka?
(jag tycker den är skitful, så just nu försöker jag bestämma mig för om den ska grävas upp och hamna på komposten, när vi tar de övriga rosorna, eller om vi ska flytta den någonstans...)

Kanske tråden kan slås ihop med den andra rostråden? https://www.bukefalos.se/threads/rosor.1463136/
 
Rosor rosor rosor. Väcker tråden.

Jag ska göra ett seriöst försök nu. Kanske kan jag få frodiga rosor om jag lägger ännu mer omsorg och pjåsk på dem?

I ett något obetänksamt ögonblick stannade jag på handelsträdgården på hemvägen idag (ni anar vad det stälelr till med att ha en välsorterad sådan längs vägen hem från jobbet....)
En Rose de Recht och en Rosa Maidens Blush följde med hem. :o
Ska gräva ner dem på ett bra ställe (var var var) och dessutom byta ord runt de tanigaste tynande exemplaren som finns i trädgården.....
 
Rosor rosor rosor. Väcker tråden.

Jag ska göra ett seriöst försök nu. Kanske kan jag få frodiga rosor om jag lägger ännu mer omsorg och pjåsk på dem?

I ett något obetänksamt ögonblick stannade jag på handelsträdgården på hemvägen idag (ni anar vad det stälelr till med att ha en välsorterad sådan längs vägen hem från jobbet....)
En Rose de Recht och en Rosa Maidens Blush följde med hem. :o
Ska gräva ner dem på ett bra ställe (var var var) och dessutom byta ord runt de tanigaste tynande exemplaren som finns i trädgården.....

1. Gräv som f-n
2. Gräv lite till
3. Rosjord
4. Strö ut mykorrhiza för rosor när du planterar. En del påstår att det inte hjälper men jag såg en skillnad.
5. Vattna, vattna, vattna första året, de ska INTE bli torra.
6. Var inte rädd för att beskära rejält om några år. Det ger rosen panik och bidrar till att den växer bättre.
 
1. Gräv som f-n
2. Gräv lite till
3. Rosjord
4. Strö ut mykorrhiza för rosor när du planterar. En del påstår att det inte hjälper men jag såg en skillnad.
5. Vattna, vattna, vattna första året, de ska INTE bli torra.
6. Var inte rädd för att beskära rejält om några år. Det ger rosen panik och bidrar till att den växer bättre.
Fast även mindre åtgärder kan funka.
Jag lade på lite extra plantjord och en laddning maskbearbetad gödsel på mina, som knappt såg levande ut förra året trots att de vattnades rikligt. I år ser de riktigt fina ut...
 
Fast även mindre åtgärder kan funka.
Jag lade på lite extra plantjord och en laddning maskbearbetad gödsel på mina, som knappt såg levande ut förra året trots att de vattnades rikligt. I år ser de riktigt fina ut...

Fast nu gällde mitt svar nyplanterade rosor. Det är givetvis upp till var och en men köper man dyra, krukade rosor är det i mina ögon dumt att "snåla" på deras förutsättningar. Jag har testat båda varianterna och det är skillnad.

Befintliga rosor är en annan femma och har ofta andra behov av insatser (och i en del fall mindre insatser).
 
Jag som nybliven rosägare hoppar in här och undrar om gödsel till rosor. Jag har fått något paket med små gödselpiller som de ska få innan och efter blomning, men jag har många rosor och undrar om det vanligtvis funkar att gödsla med annat? Typ hästskit?
 
Min orangerosa historia har rost. Røv! Vad göra? Klippa ner och hoppas den kommer igen?
Den har antagligen haft det länge, den är totalt vildvuxen och jag låter den gärna vara det, men den får gärna vara frisk också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 466
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 317
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp