Bukefalos 28 år!

Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men NEJ så trist! Det är ju det där med övervintringen som får mig att ge upp hela tiden. :(

Men den här har klarat sig! Här är hon i sin övervintrade, kaosartade härlighet! :D
Visa bifogad fil 48028

Hon är jättefin! Ser ut som en färgstark välmående Combat tycker jag. Svårt att säga på en enda bild men googla och se vad du tycker.

Övervintring av palettblad är ju som vilket självmordsuppdrag som helst. Har en ensam Gilda kvar och så många dödsfall av andra sorter att jag vill gråta lite. Tur det är lätt att få/köpa sticklingar och föröka dem över sommaren 🥰
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hon är jättefin! Ser ut som en färgstark välmående Combat tycker jag. Svårt att säga på en enda bild men googla och se vad du tycker.

Övervintring av palettblad är ju som vilket självmordsuppdrag som helst. Har en ensam Gilda kvar och så många dödsfall av andra sorter att jag vill gråta lite. Tur det är lätt att få/köpa sticklingar och föröka dem över sommaren 🥰

Det ser ut som att du har rätt! Tack så mycket! Och vilket passande namn egentligen, jag gillar kaoset. :D

Ja på det viset är de ju väldigt tacksamma. Växer snabbt som rackarn när de väl rotat sig också!
 
Planterade om alla krukväxter för några veckor sedan. Köpte jord på plantagen.
Har några elefantöra, varav ett stort träd typ och lite palettblad, gullrankor, dracaena, någon slags fikus, ampelliljor och något paradisträd.
Tyvärr verkar den nya jorden ha dragit med sig fluglarver för nu kommer det upp små flugor i nästan varenda kruka :arghh: Har testat att låta jorden torka upp helt men till slut måste man ju vattna annars dör ju växten. Har inte haft ene endaste liten minifluga innan så det är 100% jorden då vi inte heller köpt någon ny växt.
Väntar på en leverans av nematoder och hoppas att det ska hjälpa. Vill ogärna slänga varenda växt :cry:
 
Planterade om alla krukväxter för några veckor sedan. Köpte jord på plantagen.
Har några elefantöra, varav ett stort träd typ och lite palettblad, gullrankor, dracaena, någon slags fikus, ampelliljor och något paradisträd.
Tyvärr verkar den nya jorden ha dragit med sig fluglarver för nu kommer det upp små flugor i nästan varenda kruka :arghh: Har testat att låta jorden torka upp helt men till slut måste man ju vattna annars dör ju växten. Har inte haft ene endaste liten minifluga innan så det är 100% jorden då vi inte heller köpt någon ny växt.
Väntar på en leverans av nematoder och hoppas att det ska hjälpa. Vill ogärna slänga varenda växt :cry:
Köp sådana gula klisterlappar på Biltema! Ser ut som fjärilar. Tar de som flyger väldigt effektivt, så får nematoderna ta de som är i jorden.
 
Planterade om alla krukväxter för några veckor sedan. Köpte jord på plantagen.
Har några elefantöra, varav ett stort träd typ och lite palettblad, gullrankor, dracaena, någon slags fikus, ampelliljor och något paradisträd.
Tyvärr verkar den nya jorden ha dragit med sig fluglarver för nu kommer det upp små flugor i nästan varenda kruka :arghh: Har testat att låta jorden torka upp helt men till slut måste man ju vattna annars dör ju växten. Har inte haft ene endaste liten minifluga innan så det är 100% jorden då vi inte heller köpt någon ny växt.
Väntar på en leverans av nematoder och hoppas att det ska hjälpa. Vill ogärna slänga varenda växt :cry:

Men inte behöver man slänga växterna bara för att där finns sorgmyggor eller vattenflugor. :heart
 
Det är en porslinsblomma, en hoya carnosa. Vanlig jord går utmärkt att rota i, som Sel säger, men vill hoyor gärna ha lite mer lucker jord eftersom dom sparar vatten i sina blad. Så om du vill kan du blanda ut jorden lite med tex sand :)
Sand har jag ingen och kan ej få tag på smidigt, så kommer nog ta va jag har hemma så får vi se va som händer. 😅
 
Nästan :D De har liksom fluffriga blommor med många kronblad istället för de trista, platta vanliga. Uhm, mina växttekniska termer är kanske inte mest fantastiska i världen...
Pelargoner finns i mnassor av varianter. Håller med om att de "vanliga" som du kallar dem är trista. Plus att de skräpar!

Men appleblossom och tulpan-varianterna är fina. Ja, i stort sett alla med dubbla blommor.
..och så har jag en liten faibless för äggskalsblommande.
 
Mitt paradisträd lyckades på något vis tippa omkull inatt. Klarade sig rätt bra med tanke på hur sjuhelsikes tungt det är, men jag fick klippa av en hel del grenar som tagit stryk. :(
Nåja! Det kanske behövde beskäras får jag väl resonera, och jag pluttade ned de största bitarna i jord så nu har jag runt tio rejäla sticklingar. De blir säkert trevliga att ge bort när de rotat! :)
 
Färgen på denna stickling :love:
palettblad Haines
8DFC82C0-9A7C-4CCD-AB11-31197ABA7772.jpeg
 
Pelargoner finns i mnassor av varianter. Håller med om att de "vanliga" som du kallar dem är trista. Plus att de skräpar!

Men appleblossom och tulpan-varianterna är fina. Ja, i stort sett alla med dubbla blommor.
..och så har jag en liten faibless för äggskalsblommande.
Jag gillar också äggskalspelargonerna, speciellt stjärnpelargonerna! Min favorit är dock Wolverton, vit med rosa prickar och streck :love:
 
Det tar sig klippte av en bit från min växt å satte i vatten. Den har satt rötter. Nu bara väntar jag på att de ska bli lite längre så jag kan plantera.
Måste skaffa nått den kan klättra på bara. 🤔

AE506D2C-4611-4E4B-8981-FC878F156BC7.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 327
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 315
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 935
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 320
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp