Rundbalar el. småbalar?

N

Nesslan

Vad har ni för erfarenheter av hö i rundbalar kontra hö i småbalar? Är i valet och kvalet vilket jag ska köpa och vill veta lite om hållbarhet mm. Det rundbalade höt är fjolårs hö medan det småbalade är årshö.
/Sus :confused:
 
Det är mycket svårt att få bra hökvalitet i storbalar. jag skulle absolut valt småbalar och helst då skulltorkade.
 
Jag använder hösilage, och har dålig erfarenhet av småbal. Dels så var det dålig kvalitet på många, vi kasserade säkert tjugo småbalar bara av den orsaken. Av någon anledning gillade heller inte hästarna småbalarna eftersom det var längre strån i dessa, kan ju vara en väldigt lokal detalj, men ändå. Jag kan inte tekniken bakom produktionen ac storbal versa småbal. Sen handlade din fråga ju om hö och inte hösilage. men, när det gäller storbal så tycker jag att fyrkantsbalar är att föredra eftersom man då kan ta ut kakor liksom. Har man rundbal så ska man vira ut den mängd man vill ha, och är ofta inte så kul när det är -30 grader och snöstorm typ. Det känns som det är lättare att ta mer exakt av den mängd man behöver när man använder stor fyrkantsbal. Dessutom, om man spänner upp ett spännband i "midjan" på balen räcker det med att öppna upp i ena kortsidan, så håller sig den övriga balen i "oöppnat" skick. Det beror ju på hur man har balarna lagrade, en del som ger fri tillgång plastar bara av sina rundbalar och låter hästarna plocka direkt, då behöver man ju inte pytsa med en massa småtussar heller. Är höet i god kvalitét är det nog mest en praktisk fråga.

/ honung
 
Ja ensilage eller "hösilage" fungerar ju utmärkt i storbalar men oftast inte hö enligt min erfarenhet.

Småbalar är rätt lätta att eftertorka men det är inte många som har en fungerande tork till rundbalar. Det blir också "pressaft" eller vad man skall kalla det när man pressar samman hö hårt och oftast så ventileras den aldrig ut från en storbale med mögel som följd.

Men visst kan man nog göra bra hö i rundbalar men jag har inte sett speciellt många som klarat det.
 
Tack för era svar! Tänker jag rätt om jag väljer ett mögelfritt fjolårshö fast det är i rundbal? (Ska ha det uppe på loftet.) Jag vet ju inte hur höt i småbalarna blir i år. Det har ju varit en rätt fuktig sommar. Åtminstone här.
Velar hit och dit :confused:
 
Jag har haft rundbalar "på nära håll" i 6 år nu, och inte ett år har balarna varit lika bra hygieniskt som småbalar. Det är svårt att få dem riktigt torra och därmed lagringsbara.
 
Jag skulle också gå på småbalar, gärna löspressade om det finns. Om man bortser från ev. kvalitetsskillnader (eftersom det redan avhandlats) föredrar jag småbalar p.g.a. att jag tycker det är lättare att hantera.

Det måste väl gå att kontrollera kvaliteten på småbalarna innan du köper?
 
Hej!

Det beror på hur mycket man ska göra själv...
Om vi börjar med småbalarna så är det lättare att få torra genom skulltork eller ute på stycket och lufttorka. Det innebär att det inte är katastrof om de inte är helt torra (pressat efter tre dagars torkning om det blåser) Nackdelen är att det är mycket mer jobb :cry: Efter pressning ska de resas på högkant för att torka (har inte skulltork) ett par dagar. Därefter ska de upp på vagn och köras till logen där de ska lastas av och staplas. Sedan ska de kånkas ut till vinterbetet och fördelas, phu...men det är lättare att få bra kvaliet på höet.

Rundbalar ställer mycket högre krav på torrt hö när det pressas minst 5-6 dagar med blåst och torka innan de pressas och helst ett par dagar på stycket för eftertorkning (eller skulltork). Men sedan är det lättare, man tar hjullastaren och placerar på vagn eller direkt till platsen för lagring. Har man balarna på plats kan man lätt rulla dem dit man vill och lägga dem ner så man bara "virar" upp så mycket man ska ha eller rullar ut den i hagen om det är fri tillgång. Det innebär att de går att hantera utan traktor när man väl fåt dem på plats.
Vi började med rundbalar i år och tänker inte gå tillbaka till småbalar ;) Vi kommer väl att använda c:a 60 balar i vinter vilket motsvarar ett par tusen småbalar, många runder blir det med småbalar ;)

Rolle på Österlen
 
Om höet i rundbalarna är fint är det lika bra som småbalarna. Om det är mögligt eller dammigt kan du känna om du öppnar en.
 
Jo visst handlar det mycket om hur mycket jobb man lägger ned. jag gillar hårdpressade småbalar som skulltorkas egentligen. jag klarar dock inte av att skörda på det sättet för det fordrar för mycket personal och dessutom är man väldigt utlämnad till vädret. SÅ nu är det ensilage som förtorkas rätt mycket (men absolut inte hötorrt) som gäller.

Men att eftertorka höbalar på fält tycker jag låter sådär bara. Dagg kommer ju att dras upp i balen under natten. Vid höskörd så vill jag köra balarna direkt från pressen upp i balvagen. Därefter bör man köra till skulltorken. En skulltork tycker jag är en förutsättning för en bra höskörd. Visst kan man låta höet torka en dag till men med längre torktid ökar ju regnrisken.

Men som sagt höskörd är ett elände för nerverna och just nu känner jag inte att jag orkar med det.
 
Den erfarenhet jag har av rundbalar är att de dammar... Små balar är ju inte lika kompakta, vilket gör att dem luftas hela tiden. Personligen tycker jag att rundbalar är värdelösa... jag skulle sattsa på småbalar...
 
Tyvärr är det inte så enkelt. Visst damm ser du, men mögel kan vara MYCKET svårt att upptäcka. Är det mögeldamm är det heller inte säkert att du ser det förrän det är för sent.

En kompis häst åt hö från storbal, VERKADE ok, men hästen fick kronisk bronkit den vintern, och framåt våren upptäckte även de andra att höt inte var bra...
 
Tänk om mina stallägare kunde ta sig ett snack med dig... :)
De envisas med att ta in hö utan tork på skullen och det har varje år varit mögligt, mer eller mindre. Dessutom envisas de med att det inte är något fel på höet fast det bevisligen dammar och min häst inte kan äta det för att han då hostar...suck...
mvh Maria
 
Ungefär som en bonde jag känner som lät höt torka på fältet 2 dar och sen slog in på rundbal, för "det var ju så torrt"... gissa om det möglade snabbt. Gissa om hästägarna struntade i det och glatt fodrade med det.
 
En sak man borde verta när man kör in hö är att hö KÄNNS torrare innan man pressat det. Det har ju hänt att man har fått avbryta pressningen redan efter några enstaka balar när man inte tänkt tillräckligt på det.
 
Här torkas OFTAST bara löshö på skullen. Balarna torkar på fält. Kräver dels en portion skicklighet, och en portion tur. Slår du när det är varmt dygnet runt och gärna blåser slipper du daggproblemen. Sen gäller det att vända tillräckligt men inte för mycket. "Min" bonde lyckas dock, men jag har sett t ex grannens småbalshö, och jag skulle inte ens STRÖ med det (faktum var att när jag flyttade hit så skulle jag få lite halmbalar. Klättrade upp på anvisad skulle ooch utbrast till mamma som var med att "Det här tänker jag då fasiken inte strö med, maken till dålig halm!". Min mor hostade lite försynt och pekade längre in och sa "det där är nog halmen du ska ha, det vi tittar på är nog hö..tror jag...)

När vi hade kossor tog vi in 15 - 16 ton per år, alltid torkat, pressat och balat på fältet. Aldrig problem med mögel. Men som sagt, det kräver att man vet vad man hålle rpå med, och tur med vädret.

Låter ALDRIG balat hö stå kvar på fält eller ens ute, dets ka upp på skulle.

Sen saltas allt hö när det kommer in, oavsett hur torrt det verkar så är det salt mellan varje lager. Enda gången jag haft problem med mögel var år 2000 då det regnade HELA sommaren och jag avstod att ta in för att slippa mögel. Då möhlade 2 ton tidigare torrt hö på skullen =/ Men det är ju ett extremfall.

Rundbalshö har jag ALDRIG sett någon får bra hygienisk kalitet på, tvärr..
 
Hur menar du??

Först skriver du: "Balarna torkar på fält"

Senare skriver du dock: "Låter ALDRIG balat hö stå kvar på fält eller ens ute"


Jag får det inte att gå ihop. :confused:
 
Jag har haft rundbalar en halv vinter.
ALDRIG igen! :crazy:

Först och främst så blev den hygieniska kvalitén som så många säger att den ofta blir i rundbal, MKT sämre!
Fick kasta dammigt hö, vilket jag aldrig behövt förut!

Likaså så var det "mission impossible" att få ner drygt 5 kg i en IKEA-kasse! Jag ställer i ordning foder till mina hästar.

Sedan så var det ju kostnaden för transport. Fick ju lov att betala bonden för att köra upp det till mig.
Dels för att jag ju inte varken kan transportera eller lasta in rundbalar på skullen.
Blev MKT dyrare än om jag hämtade samma mängd i transporten som jag brukade.

Sedan tog de ju även så hiskeligt mkt plats på skullen! Det krävs allt REJÄLT med utrymme om man ska lagra rundbalar!
 
Jo, det fodras en del jobb när man inte har skulltork vilket jag önskar jag hade. När jag låter rundbalarna torka på fält rullar jag dem varje/varannan dag och eftersom det blåser jämt här nere fungerar det bra. Det är helt klart att det är mindre marginaler när man hanterar rundbalar men när man lyckas fungerar det bra.

Och... ja Tomas! man blir inte människa förrän man fått in höskörden :crazy:

Rolle på Österlen, som fått 8 mm regn i augusti.
 
Sådär går det när man sitte roch yrar och har feber.

Ska såklart stå HÖET torkar på fält (löst). Men BALAT hö lämnas aldrig på fält eller ute, utan när det pressas och balas så lastas det direkt och körs in. Men det LÖSA höet torkar på fältet och det är aldrig eftertork med skulltork etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 673
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
Svar
19
· Visningar
511
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp