Russ tråden

Ja båda mina går på bete men den yngre tränas ju för travstart så hon blir inte direkt fet.

De jag har hemma har jag krympt hagen åt och nu när bromsarna kom så häckar de mest i ligghallen och äter halm, så alla ponnyer är i ganska lagom hull.

Tränas för travstart, hur mycket träning och hur intensivt är det? :)
 
Åh russ... en fråga, jag har inte läst hela tråden, men är inte blåa ögon ett fel? Eller har jag blandat ihop?
Jag älskar russen och de är alldeles för lite synliga.
 
Åh russ... en fråga, jag har inte läst hela tråden, men är inte blåa ögon ett fel? Eller har jag blandat ihop?
Jag älskar russen och de är alldeles för lite synliga.

Jag tror det är okej som del av en lykta/förrymd bläs.

Blåögd gräddvit är tyvärr inte en godkänd färg.
 
Går era russ på sommarbete nu? Mitt russ som var jättefin i början på försommaren gick kvar i vinterhagarna med sin bantarkompis fram till efter midsommar, sen släppte vi dem på en avgränsad del i de stora hästarnas sommarhage - men tyvärr inte riktigt så nedbetad om jag hade önskat och nu börjar hon bli rund om magen :p Fördelen är att hon har mer energi nu, men nu är det mer motion som gäller för hennes del. *pust*
säger vi båda. Även om hennes hagkompis vallar runt på henne en del vilket jag är tacksam för.

ps denna kommentar var inte ett försök att blanda in debatten huruvida hästar ska bli fetare på sommaren ;) i min ögon är det inte önskvärt! men det känns som en svår balansgång med lagom energi och lagom hull på de små lättfödda djuren

Mina blev nu i dagarna utsläppta på "sommarbete" (en del av vinterhagen som varit bortstängslad hela vintern) ett rejält övervuxet och utblommat gräs i den hagen. Alla är i fint hull utom Melwin, han stödutfodras med lite extra energi då han är väl tunn...
"Gamlingarna" tränas 4-5 dagar i veckan så förhoppningsvis ska de hålla sig fina.
 
Nu går hon på efterbete i en hage med ganska mycket mat men inte så mycket "nytt" gräs. Börjar bli lite rund om magen men har mycket bättre energi än i början av sommaren när hon fortfarande gick i vinterhagen. Hon verkar ha fällt första omgången av sommarpälsen. Jag görsöker träna henne så mycket det går, tömkörning, ridning i paddock, hoppning och uteritter. Jag har tyckt att hon blivit så flåsig, men börjar inse att hon är en sån häst som flåsar mycket när hon jobbar :)

Har plockat en del styngfluge ägg på frambenen men inte alls lika mycket som det brukar vara, känns som ett ganska lungt år med bromsar, mygg och knott.

I helgen är det clinic i stallet och då ska vi vara med på hoppning och ett dressyrpass. Vad håller ni på med nu?
 
Tips på sadel till mitt russ?
10599702_10152434654684635_4595247519251905838_n.jpg


10363496_10152434655119635_9175798479568254949_n.jpg

Sadlar glider lätt fram på henne ("päronformad" uppifrån sett, så inte så mkt bogar mm som stoppar sadeln).

Sadeln ska passa en 10-åring med byxstorlek ca 140 cl, och ponnyn är ca 121 cm
 
jag provade massor av sadlar till mitt russ, den enda som tillslut passade och inte gled fram var jensen exmoor. Men jag har svanskappa när jag hoppar eller är ute och rider i skogen i mycket upp och nedförsbackar och nu efter sommarbetetet när magen är lite extra rund.
hon har oxå ganska rak och bred rygg, smala bogar och obefintlig manke :)
 
Just jensen exmoore har jag haft funderingar på för jag hade en sån till min appaloosa precis när de kom ut på marknaden.
jag provade massor av sadlar till mitt russ, den enda som tillslut passade och inte gled fram var jensen exmoor. Men jag har svanskappa när jag hoppar eller är ute och rider i skogen i mycket upp och nedförsbackar och nu efter sommarbetetet när magen är lite extra rund.
hon har oxå ganska rak och bred rygg, smala bogar och obefintlig manke :)
 
Just jensen exmoore har jag haft funderingar på för jag hade en sån till min appaloosa precis när de kom ut på marknaden.

Den enda nackdelen är att de inte är helt lätta att få tag i ;)

Uppdatering, Nu har vi flyttat till gården! Mina två hästar har tagit det med ro även om de blivit väldigt fästa vid varandra - som jag misstänkte. Båda gnäggar när de blir lämnade ensamma i hagen. Även om russtjejen inte brukar sakna sin kompis förren efter nån halvtimme. Det har gått bra ända tills igår när stora hästen åkte iväg på Pay & jump och var borta några timmar. Lilla russfröken stod snällt i hagen och gnäggade lite övergivet - ända till dottern och plastdottern gick ner och hälsade på henne och när de lämnade henne så stack hon igenom grinden och sprängde nedre tråden. Så det blev till att sätta på el en stund och då stannade hon i hagen utan protester.

Jag har även fått paddocken uppharvad av en bonde - paddocken hade blivit mer gräs än grus :p Så köpte jag två armeringsjärnsnät som jag snörade ihop i en bunt och så fick Russfröken sladda paddocken. Jag gillar verkligen att förena nytta med nöje även om det tar tid. Ska lägga på lite tyngder nästa gång så sladden kommer ner lite i gruset och så russfröken får jobba lite mer.

Nu går båda i en mindre hage - ca ½ ha med lite förvuxt bete, russfröken är rund om magen men inte jättefet än så länge. Stora hästen behöver få lite stödfoder så hon kommer få gå i en mindre hagen brevid under dagarna och få extra hösilage. Båda går ute dygnet runt än så länge och kommer göra det så länge vädret ser ok ut.
 
Jag väntar på att treåringens nya fodervärd ska höra av sig och bestämma när de kommer och hämtar henne. Lördag eller tisdag är det sagt. Min bil är lite på upphällningen så jag hoppas att de har tid att köra hela vägen själva.
 
Det är så skönt med egen gård! :) Vi flyttade till gård vid årsskiftet.
Nu går hästarna (shettis, russ, nsv bruks) i en hage med överväxt/utblommat gräs. Mkt rölleka som de gärna inte äter så de behöver anstränga sig lite för att hitta det godare gräset. Ponnyerna har bantats i ett par månader men nu får de gå i den här hagen i höst, tills de behöver flyttas över till ligghallshagen. De kommer nog bli lite feta men de får väl banta i vinter igen..

Jag har ingen egen paddock men borde ta och sladda "gratis-paddocken" som finns i närheten.



Den enda nackdelen är att de inte är helt lätta att få tag i ;)

Uppdatering, Nu har vi flyttat till gården! Mina två hästar har tagit det med ro även om de blivit väldigt fästa vid varandra - som jag misstänkte. Båda gnäggar när de blir lämnade ensamma i hagen. Även om russtjejen inte brukar sakna sin kompis förren efter nån halvtimme. Det har gått bra ända tills igår när stora hästen åkte iväg på Pay & jump och var borta några timmar. Lilla russfröken stod snällt i hagen och gnäggade lite övergivet - ända till dottern och plastdottern gick ner och hälsade på henne och när de lämnade henne så stack hon igenom grinden och sprängde nedre tråden. Så det blev till att sätta på el en stund och då stannade hon i hagen utan protester.

Jag har även fått paddocken uppharvad av en bonde - paddocken hade blivit mer gräs än grus :p Så köpte jag två armeringsjärnsnät som jag snörade ihop i en bunt och så fick Russfröken sladda paddocken. Jag gillar verkligen att förena nytta med nöje även om det tar tid. Ska lägga på lite tyngder nästa gång så sladden kommer ner lite i gruset och så russfröken får jobba lite mer.

Nu går båda i en mindre hage - ca ½ ha med lite förvuxt bete, russfröken är rund om magen men inte jättefet än så länge. Stora hästen behöver få lite stödfoder så hon kommer få gå i en mindre hagen brevid under dagarna och få extra hösilage. Båda går ute dygnet runt än så länge och kommer göra det så länge vädret ser ok ut.
 
Det är så skönt med egen gård! :) Vi flyttade till gård vid årsskiftet.
Nu går hästarna (shettis, russ, nsv bruks) i en hage med överväxt/utblommat gräs. Mkt rölleka som de gärna inte äter så de behöver anstränga sig lite för att hitta det godare gräset. Ponnyerna har bantats i ett par månader men nu får de gå i den här hagen i höst, tills de behöver flyttas över till ligghallshagen. De kommer nog bli lite feta men de får väl banta i vinter igen..

Jag har ingen egen paddock men borde ta och sladda "gratis-paddocken" som finns i närheten.

Ja det får du göra, du har ju hästkrafter att göra det med ;) ja lite trivselhull mår de inte dåligt av, men då kanske man inte behöver täcka dem under vintern istället :p så tänker jag med russet iallafall. Hon håller på att sätta en rejäl vinterpäls :p funderar på att halvraka ... men det är kyligt om kvällarna nu. alla dessa svåra val.
 
Mina går på lösdrift men jag kommer nog klippa och täcka under senhösten, för att sen när pälsen växt ut ha dem otäckade. Dels så har jag inte möjlighet att mecka med toksvettiga hästar på vintern, och dels så är min man allergisk så jag vill kunna hålla hästarna någotlunda rena och slippa vårfällningen.
Nu är det massor med knott så jag får vänta med att klippa tills det varit frost (knottkänsliga hästar).


Ja det får du göra, du har ju hästkrafter att göra det med ;) ja lite trivselhull mår de inte dåligt av, men då kanske man inte behöver täcka dem under vintern istället :p så tänker jag med russet iallafall. Hon håller på att sätta en rejäl vinterpäls :p funderar på att halvraka ... men det är kyligt om kvällarna nu. alla dessa svåra val.
 
Jag fick ett ryck en varm septemberdag - upp över 25 grader och Russdamen hade kliat sig på diverse träd, så det blev en halvrakning. Tror att hon tyckte det var skönt och det blev mycket mindre svettigt framförallt på undersidan av halsen nu när vi motionerar :)

Igår Söndags fick hon dra stockar för första gången, det gick galant!
Vem behöver en fyrhjuling ;)

blogger-image--1904291738.jpg
 

Liknande trådar

Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp