Russ tråden

Sv: Russ tråden

Det vet jag faktiskt inte, men det är mycket möjligt, jag har bara hört cremello :)

Vad gäller de dubbelgula hästarna vill jag ha för mig att det förekommer en del problem med framförallt ögonen, men också huden, hos många individer. Det är antagligen anledningen till att de inte är tillåtna :)

Dyker upp vet jag inte om är rätt uttryck, det är trots allt något man måste avla aktivt för att få fram.

Fast jag undrar verkligen om det stämmer. Är det inte vad man trodde förr? Finns det alls belagt? Och varför skulle de ha mer problem med sina ögon än andra blåögda hästar? Om huden så är det väl alltid så att ljus hud kan behöva skydd i sol. Det gäller väl också t ex skäckars vita fält, vita strumpor och bläsar o s v.

Jag tror personligen att motviljan mot dubbelgult inom flera raser är en kvarleva från den tiden då man trodde att dubbelgult var albinism, vilket i sig anses vara en defekt.
 
Sv: Russ tråden

Och jag håller med er båda så jag behöver inte skriva samma sak :D

Skulle gärna ha en dubbelgul, gärna på svart, tycker de är läckra!
 
Sv: Russ tråden

1307225_1_zps6873f26f.jpg


Helt vanlig brun :D Ska skramla ihop till en vagn för det börjar bli dags att fortsätta köra.
 
Sv: Russ tråden

Vilken ädel och söt uppsyn!:)

När jag först såg bilden undrade jag för en halv sekund varför det bakom hästen gick en människa på alla fyra med tratt på huvudet.:D
 
Sv: Russ tråden

;)

Hunden har fått en tumör bortopererad och har tröjan för att skydda mot flugor etc.

Jo hon är lite för ädel och gracil. Blir inte så många poäng exteriört men det är ju inte hela världen :) Hoppas på att ngn vill låna henne för trav så småningom!
 
Sv: Russ tråden

Då var årets utställning avklarad och det gick väl sådär...

Järv gick 3:a av 6 i ringen med raden 87887=38p
Kritik "Långlinjerad, lågställd av god rastyp. Välvinklad bog o djup, stark överlinje, ngt kort kors. Rel. korrekt m mkt bra ledgångar. Avspänd skritt. Lätt trav med ngt svagt påskjut."



Mård gick 5:a av 6 med raden 87877=37p
Fick kritiken "Rastypisk. Vackert huvud, lång hals, djup, rastypiskt kors, matt rygg. Välbenad, korrekt. Energisk skritt med ngt stumt kotarbete bak. Lätt trav med ngt svagt påskjut."

 
Sv: Russ tråden

Jag har haft ett par st russ när jag var liten! helt underbara ponnysar!!

Hulda RR 3036 född 1987 stofamilj Krona-familjen var E: Lorion UE: Lurifax född hos Rungegårds

Fick ett stoföl hos mig 1993 som heter Sweet Harmony E: Jesper
 
Sv: Russ tråden

Måste ju lägga in en bild på en gammal medryttarponny, han har tyvärr fått åka till hästhimlen nu. En underbar liten ponny, genomsnäll med glimten i ögat!
Baldi Special hette han och pappan är Garribaldi
0921.jpg
 
Sv: Russ tråden

Ska åka på MälarRuss på lördag. Problemet är bara att husse ska iväg och leka krig, så jag måste åka själv. Och då får jag ju inte med mig båda, så det får bli Bjäldra... Om jag får in henne.
 
Sv: Russ tråden

Ska åka på MälarRuss på lördag. Problemet är bara att husse ska iväg och leka krig, så jag måste åka själv. Och då får jag ju inte med mig båda, så det får bli Bjäldra... Om jag får in henne.
Det fick du inte tydligen för jag såg inte någon av dina hästar, vilket jag hade sett fram mot.
 
Sv: Russ tråden

Lime har varit på sommarpremiering idag och skrapade ihop 88786. Skulle behövt träffa hovis innan men ändå bättre än sist :-) Uppförde sig fint när hon mättes (121cm) och idkollades.
 
Sv: Russ tråden

kl.

puttar lite liv i tråden med en uppdatering härifrån.

Jag och Rino var med på en pay and drive här för några veckor sedan, gick jättebra och var himla roligt.



Vi har även hittat en ponnytravkusk nu som tränar honom två dagar i veckan, jätteskönt med lite avlastning. Tanken är att de ska ut på travbanorna och visa framfötterna så igår provade vi kvala. Han klarade inte kvalet helt enkelt för att han inte la manken till och för att kusken var lite nervös tror jag.( Vi ska inte tala om hur nervös matte var dock :angel: ) Kusken har ju bara kört honom 4-5 gånger innan så får dom bara trimma ihop sig lite så blir det nog hur bra som helst. :)

 
Senast ändrad:
Sv: Russ tråden

Jättefin! gillade verkligen det ädla huvudet!

Baldihanna: Supersöt!

Santoxen: Jag kan inte mycket om utställning, men du skriver att det gick sådär. Vad hade du önskat gått annorlunda? när man läser kritiken så låter det ju inte så tokigt för en novis så att säga. :)
 
Sv: Russ tråden

Vi var på körkurs i helgen och lilla Russet skötte sig med bravur! även när vi fick provköra en riktig maratonvagn, vi blev grymt sugna på att byta ut min befintliga rockard - (hemmabygge). Vi fick mycket bra feedback och beröm för att hon går så stadigt. Men hon behöver mer styrka, kondition har hon ganska bra med, men hon blir lite tung i handen när hon inte orkar bära sig själv utan vill att kusken ska göra det ;)

blogger-image--790611720.jpg


Vem vet nästa år kanske vi tillochmed kommer ut och tävlar lite! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Russ tråden

Santoxen: Jag kan inte mycket om utställning, men du skriver att det gick sådär. Vad hade du önskat gått annorlunda? när man läser kritiken så låter det ju inte så tokigt för en novis så att säga. :)

Hade velat få till gångarterna lite bättre, minst 8: or där på båda grabbarna. Sen vill vi gärna få tillbaka 8:an på huvud, hals och bål, båda har tappat till en 7:a där nu. Skulle helt enkelt gärna få minst 5*8 = 40p!

Och jag måste bli bättre på att visa, tror de tappar poäng på traven pga mig.

 

Liknande trådar

Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp