Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har blivit uppsagd helt och hållet från mitt jobb. Anledningen sägs vara arbetsbrist.

När coronan slog till uppstod en massa krishantering på jobbet. Alla på kontoret hade hur mycket som helst att göra för att reda i röran som uppstod. Själv satt jag och hade knappt något att göra alls.

När den mest akuta krisen lagt sig fick jag veta att jag var tvungen att jobba på huvudkontoret framöver. Det var jag tvungen att säga nej till. Jag kan inte flytta tillbaka till Stockholm och veckopendling är också uteslutet. Så jag blev uppsagd.

I förhandlingen med facket ville fackombudet få mig arbetsbefriad under uppsägningstiden. Han menade på att är det arbetsbrist så finns inget att göra, annars är det inte arbetsbrist. Tyvärr lyckades han inte. Jag måste jobba under uppsägningstiden. Denna tid blev 5 månader lång då jag jobbat mer än 6 år på företaget. Det kommer att bli de längsta 5 månaderna i mitt liv. I mitt anställningsavtal stod att jag har 3 månaders uppsägningstid, men lagen säger alltså att det ska vara 5 månader. Jag kan ju alltid hoppas på att få ett annat jobb under uppsägningstiden, så jag kan gå tidigare, men tror inte chansen är så stor.

Det här har lett till att min arbetsmotivation har sjunkit som en sten. Det känns ruttet att jobba trots att det är arbetsbrist.

För övrigt så ska det här inlägget och jag som person inte diskuteras i slutna chattforum, så som har skett. Det är så jävla lågt att göra så, och att sen dessutom hoppa in här och läsa lusen av mig. Till ingen nytta alls. Snarare tvärt om. Det är så fruktansvärt jävla elakt. Men det är väl så att har man en gång varit mobbad så blir man mobbad resten av livet. Det är bara olika personer som genomför mobbingen.
 

@Magiana jag tycker kanske att detta tyvärr är lite väntat utifrån tidigare trådar. Din tjänst blev nedskuren för ett bra tag sedan, nu omorganiserar man igen och vill inte ha distanstjänst. Du blev erbjuden tjänsten att istället vara på kontoret men tackat nej. Det är helt lagenligt och det är därför inte heller facket kan bestrida det.

Det är självklart (!) jättejobbigt för dig. Det är det alltid när man blir uppsagd och förlorar tryggheten av att ha en anställning! Men : du trivs inte med jobbet ens hemma utifrån vad du uttryckt många gånger tidigare, och du vill heller inte jobba på plats som alternativ att behålla jobbet.

Försök separera det från att AG omorganiserar nu.
Ang fritid så ja - tyvärr vill vi alla ha mer av det, men som du beskrivit länge så nyttjar du ju inte din fritid och trivs inte med den. Du uttrycker snarare att du inte vet hur du ska spendera all tid för den känns meningslös osv.

Återigen- jag förstår utifrån ditt mående att det är jätte jättejobbigt med det här! Men det kan komma något väldigt gott av det också i att förhoppningsvis hitta ett jobb som du trivs bättre med, som ger dig mer mening osv. Att du har 5 månader på dig är ju en STOR fördel i sammanhanget - du har lite tid jämfört med många andra !

Ang. max pendlingstid med bil 30 min är det ett extremt krav som är väldigt få förunnat . Det är oerhört riskfyllt utifrån det kriteriet att välja ett boende utifrån att man just då har ett jobb som möjliggör det. Saker förändras hela tiden och ett jobb är aldrig givet , inte ens för en själv hur man väljer och resonerar in i framtiden.
 
Senast ändrad:
Vet inte. Kanske. Jag vet inte om det skulle hjälpa något. Bilen är gammal. Stereon likaså.

Jag tror det är för tidigt än i ditt område, det kommer säkert att finnas jobb inom jordbruket. Har du kollat om det t ex finns några tomat- eller gurkodlare i ditt närområde? Alla har nog inte börjat annonsera än.
Nej, jag har inte kollat för jag vet inte var man kollar sånt.

Din fritid är ditt liv skriver du. Men vad gör du på fritiden? Du har ju lediga dagar även om du jobbar. Utan pengar att det svårt att få till en bra fritid med.
På fritiden odlar jag. Min trädgård är stor. Jag försöker orka med något varje dag, men det går långsamt. Det är stor skillnad mot hur det var förr. Det grämer mig att jag inte är som förr längre.

Du har ju en del valmöjligheter.
Lämna in cv på ställen där du kan tänka dig att jobba.
Sälja huset och flytta till jobb.
Eller gå hemma och inte få in pengar.
Valen är inte så många men man kan inte alltid landa drömjobbet.
Du kan ju också läsa nån utbildning.
Jag själv jobbar bara, det finns ingen ork till fritid.
Men då trivs jag med mitt jobb så det är inte nån uppoffring.
Jag har tänkt spontansöka hos granngården men vet inte hur man gör. De har inga lediga tjänster och jag har försökt läsa mig till hur man spontansöker men fattar verkligen ingenting. Det har diskuterats på Buke också men jag fattar ändå inte. Alla säger så olika hur man gör. Mitt CV är dessutom vansinnigt tunt så den imponerar inte alls.

Jag har funderat på någon utbildning men vet inte vad jag ska välja. Även om jag väljer en distansutbildning så kan det innebära att en del kursdagar måste göras på annan ort och jag har blivit så osäker på att åka hemifrån i och med de ångestproblem jag haft under vintern.

Ångesten gör det också svårt att flytta.

Att bara jobba utan att ha en fritid är ju nästan lika illa som döden. Jobbar man så mycket så finns det inget att leva för.

Saken är den att du tvingas vara anställningsbar på någon nivå hur du än ser dig själv. Annars får du ingen inkomst, och du vet redan hur svårt det är att bråka med FK och AF för att få ut ersättning. Krasst, för att överleva ekonomiskt måste du jobba, alt bli sjukpensionär eller liknande alt jobba deltid vilket du gjort nu, men i covidspåren kan det vara svårt att hitta något, särskilt liknande vad du har idag, Sjukpensionär tror jag inte att du har förutsättningar till. FK har skärpt kraven som är mycket hårda och främst fokuserade på de som fysiskt inte är förmögna. Depressioner, även kliniska sådana, fobier och liknande kvalificerar dig inte. Du har redan visat att du kan jobba, så FK och AF kommer att tvinga dig till någon slags sysselsättning. Du gjorde väl en utredning som visade att du inte har en diagnos vilket ytterligare gör att FK:s bedömning av ditt hälsotillstånd skärps.

Som du säkert redan vet så efter 180 dagar prövas du mot hela arbetsmarknaden och, särskilt som ensamstående utan barn, så anses du vara relativt flyttbar. Otroligt sorgligt med ditt hus och drömmen att äntligen få rota dig, men du har ju faktiskt blivit mer deppad känns det som innan du flyttade dit och ångrar dig nu. Så steg ett för mig skulle vara att kontakta en mäklare för att praktiskt se vad du kan få för huset. Steg 2 är att faktiskt leta jobb och sedan bostad. Inkomst av något slag är ändå prio 1. Sedan skulle jag nog se över dina utgifter. Bostad så du inte behöver bil är nästan nödvändigt gissar jag.

Och hur lite du än vill bo i en lägenhet, ställd dig för guds skull i varenda bostadskö från Haparanda till Helsingör.
Nej, jag har inga förutsättningar att bli sjukpensionär. Inte en chans. Så det funderar jag inte ens på.

Jag har snart varit sjukskriven 365 dagar så jag har ju haft starka sjukintyg som gett mig så lång sjukskrivning. Men snart sjunker min sjukpenning. Om nu senaste sjukintyget ens blir godkänt.

Får jag inte ha huset kvar finns det inte någon anledning för mig att fortsätta livet. Det är det enda jag har. Just nu är det min trädgård som får mig att orka vidare. När jag håller på med min trädgård flyttar jag fokus från allt som plågar mig.

Mina utgifter ser jag över varje månad. Jag bokför mina utgifter kontinuerligt.

Jag bor mycket hellre i en husvagn än i en lägenhet. Eller ett kollektiv. Det finns inte en chans att jag sätter mig i en lägenhet. Jag skulle klättra på väggarna alternativt tyna bort. Det är inte ett alternativ.

@Magiana om man bor i urskogen som du skriver att du gör får man antingen acceptera att pendla längre tid än 30 minuter för ett jobb eller sälja huset och flytta närmare sitt jobb.
Jag hade räknat med att ha kvar mitt jobb. Att jag blev av med jobbet var oväntat och kullkastar precis allting.
 
För övrigt så ska det här inlägget och jag som person inte diskuteras i slutna chattforum, så som har skett. Det är så jävla lågt att göra så, och att sen dessutom hoppa in här och läsa lusen av mig. Till ingen nytta alls. Snarare tvärt om. Det är så fruktansvärt jävla elakt. Men det är väl så att har man en gång varit mobbad så blir man mobbad resten av livet. Det är bara olika personer som genomför mobbingen.

Men va? Har det hänt? Att folk har diskuterat dig i sluta chattforum utan att du själv har varit delaktig? Folk här ifrån? Det låter ju helt galet :(
Det sista du skriver är inte sant. Jag är ett levande bevis på det.

Förlåt att jag inte har något att säga gällande själva huvudämnet, jag blev bara så paff av detta. Stor kram till dig iallafall och jag önskar och hoppas så otroligt mycket att du kan få må bra snart!
:heart
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Du får använda Google för att hitta odlare, läste nyss på DN om att matcha arbetslösa mot odlare så det är ju ett alternativ.

Jag har för mig att du tidigare brukade campa? Kan du tänka dig att åka på "semester" nån vecka och hjälpa någon odlare? Det är både frukt-, bär- och grönsaksodlare som kommer behöva hjälp.
 
Jag hade räknat med att ha kvar mitt jobb. Att jag blev av med jobbet var oväntat och kullkastar precis allting.

Jag skrev mitt inlägg utifrån att du blivit av med jobbet.

I dagens läge får man vara glad om man hittar något.

Jag har tex sökt lagerjobb med skiftgång där det även är helgjobb.

Kommer att inskränka på min fritid och göra att jag inte kommer att kunna utöva den sporten jag utövar och tävlar i. Tillfällena för tävlingar kommer att sjunka drastiskt.

Men kan jag få ett jobb med hyfsad lön så tar jag det.

Jag kan ju söka nya jobb undertiden.

Jag kommer även vara tvungen att bo i min lgh i centrum istället för i huset med min trädgård. Men jag får helt enkelt ta det under en tid tills något annat dyker upp.
 
Jag har för mig att du tidigare brukade campa? Kan du tänka dig att åka på "semester" nån vecka och hjälpa någon odlare? Det är både frukt-, bär- och grönsaksodlare som kommer behöva hjälp.

Jag tänkte faktiskt något liknande. Om trädgårdsjobben finns i södra delarna av landet så har man bil så kan man åka dit och tälta eller liknande i någon/några veckor. Ärligt, det är vad de gästarbetare som inte kommer gör. Så går det för dem, så borde det gå för andra.
 
Men va? Har det hänt? Att folk har diskuterat dig i sluta chattforum utan att du själv har varit delaktig? Folk här ifrån? Det låter ju helt galet :(
Det sista du skriver är inte sant. Jag är ett levande bevis på det.

Förlåt att jag inte har något att säga gällande själva huvudämnet, jag blev bara så paff av detta. Stor kram till dig iallafall och jag önskar och hoppas så otroligt mycket att du kan få må bra snart!
:heart
Ja, det stämmer att folk härifrån har diskuterat mig i ett slutet chattforum på fb. Och jag tog så fruktansvärt illa vid mig. Sen blev jag dessutom uppläxad av en av de som deltagit i skitsnackandet.

Jag har återkommande blivit mobbad så jag räknar alltid med att drabbas.

Du får använda Google för att hitta odlare, läste nyss på DN om att matcha arbetslösa mot odlare så det är ju ett alternativ.

Jag har för mig att du tidigare brukade campa? Kan du tänka dig att åka på "semester" nån vecka och hjälpa någon odlare? Det är både frukt-, bär- och grönsaksodlare som kommer behöva hjälp.
Det kan jag tänka mig om det bara ligger tillräckligt nära. Svårigheten är att hitta odlare. Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på för att hitta dem.

Jag kör min mobil med 3,5 mm kabel till bilradion i aux-läge.
Min stereo har ingen utgång för aux.

Jag tänkte faktiskt något liknande. Om trädgårdsjobben finns i södra delarna av landet så har man bil så kan man åka dit och tälta eller liknande i någon/några veckor. Ärligt, det är vad de gästarbetare som inte kommer gör. Så går det för dem, så borde det gå för andra.
Jag hade så sjukt med ångest förra året när jag åkte på semester. Hela semestern blev förstörd både av att jag mådde så dåligt och av andra saker. Så det där med att åka långt bort ligger inte riktigt på min lista över saker som känns möjliga att göra. Jag är rädd för att få ångest igen.
 
Ja, det stämmer att folk härifrån har diskuterat mig i ett slutet chattforum på fb. Och jag tog så fruktansvärt illa vid mig. Sen blev jag dessutom uppläxad av en av de som deltagit i skitsnackandet.

Jag har återkommande blivit mobbad så jag räknar alltid med att drabbas.


Det kan jag tänka mig om det bara ligger tillräckligt nära. Svårigheten är att hitta odlare. Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på för att hitta dem.


Min stereo har ingen utgång för aux.


Jag hade så sjukt med ångest förra året när jag åkte på semester. Hela semestern blev förstörd både av att jag mådde så dåligt och av andra saker. Så det där med att åka långt bort ligger inte riktigt på min lista över saker som känns möjliga att göra. Jag är rädd för att få ångest igen.
Då är det nog bäst du blir hemma. Gräver i dina land och funderar över hur du ska försörja dig.
 
Jag utgår från att det diskuterats. Att det bara delats utan att diskussion uppstått ser jag som rätt osannolikt.

Men du vet inte utan bara tror det.

Du är jäkligt duktig på att tro saker och ting trots att du inte vet om det är så.

Du bara bestämmer dig för att är så och sedan är det helt plötsligt sanning för att du tror att det är så.

Vakna upp, folk har nog bättre saker för sig än att diskutera dig och ditt liv.
 
Men du vet inte utan bara tror det.

Du är jäkligt duktig på att tro saker och ting trots att du inte vet om det är så.

Du bara bestämmer dig för att är så och sedan är det helt plötsligt sanning för att du tror att det är så.

Vakna upp, folk har nog bättre saker för sig än att diskutera dig och ditt liv.
Folk borde ha bättre saker för sig än att läsa lusen av mig också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 724
Senast: Gotthard
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 887
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 768
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite hjälp av någon som är duktig på detta. Min tjänst försvinner pga att företaget har arbetsbrist. Detta är ju tråkiga...
2
Svar
25
· Visningar
2 750
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp