Rycka manen

jag klipper då jag är värdelös på att rycka jag är så pedant att det slutar med att hästen har 2 strån man kvar när jag är klar :o
 
kan inte rycka på min pålle då hon är känslig å bara "skakar bort mej".Så ja klipper,den blir ju TJOCK men ska testa trimkniv?! funkar det? nån som vet?

//Elin
 
Jag använder trimkniv och så rycker jag även lite här och där så det inte ser "avklippt" ut,för det tycker jag inte är så snyggt,ser ut då som om gumman tillbringat flera timmar i en frisersalong :D och det passar liksom inte henne riktigt..
 
Är värdelös på att rycka så jag klipper. Använder urtunnings sax efteråt, då ser manen inte lika klippt ut. Ska det vara på "riktigt" så ska man väl egentligen inte klippa manen, eller? Den ska ryckas.
 
Jag "rycker" mina tre med trimkniv det funkar toppen inget bråk (alla tre hatar att bli ryckta) och det går fort :)
//Linda
 
Rycker - utan tvekan!
Tycker att det blir asfult att klippa manen!
Har hästen väldigt tunn man så använder jag mig av trimkniv!
 
Hej!

Jag har alltid ryckt mina hästar med trimkniv. Detta för att de flesta jag haft varit hårömma så de kunde inte ryckas traditionellt och så tycker jag att det är fult med en klippt man.
Det tar ett litet tag att lära sig använda trimkniv så att manen blir snygg, men efter en del träning tycker jag att en knivryckt man ser snyggare ut än en ryckt!!!
 
Klipper först och rycker "det sista" med hjälp av trimkniv, då ser det inte så klippt ut........
 
Förr om åren ryckte jag alltid min hästs man för hand, blev riktigt duktig på det. Men de senaste 3 åren eller nåt har hon blivit så hårom att hon bara står och skakar på huvudet så sen dess har jag klippt. Hon har en "lagom" tjock man, så det gör inte så mycket. Blir den för tjock plågar jag henne lite med att tunna ut den för hand lite här och var, men det behövs inte så ofta.

När jag klipper manen håller jag saxen lodrätt så det inte blir en rak man. Tar lite tid, men blir snyggt: http://community.webshots.com/photo/71732548/83976110YAvRDR

Om hästen tillåter det tycker jag man ska rycka för hand. Det blir alltid snyggast om man har vanan inne (som med alla tekniker). Har också ryckt med trimkniv många gånger (inte min häst) men jag tycker ofta det syns sen efteråt. Vet många som tycker med kniv och som är duktiga. Det ser jämnt och fint ut direkt efteråt, men sen när hästen skakar så manen ligger naturligt syns liksom "etapper" tycker jag iaf.
 
...

Rycker för hand helt klart!!! Har testat med trimkniv men det blir inte snyggt!!
 
Jag rycker. Min häst har haft rykte om sig att vara omöjlig att rycka manen på, men jag har inga problem med det. Kanske hon har fått mindre hårrötter med åren?!
 
Jag både ryker och klipper hellt beroende på häst!
Hästar med tjock man ryker jag medans tun man blir snyggast om man klipper*ser hellt knas ut annars*
Det ä inte så svårt att ryka manen de svåra är att få de precis som man vill ha de! :angel:
 
Jag använder trimkninv. Hästar hatar att bli ryckt, äl väldigt "håröm".

Försöker att få manen att SE ryckt ut, kapar bara några tagelstrån i taget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I helgen utsattes en ridsportsbutik i Ale kommun för ett stöldförsök. Hanna Forsberg och Lydia Lindén ryckte in och stoppade tjuvarna.
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Han fick rycka in och hjälpa räddningstjänsten att få loss en häst från en vält hästtransport.
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridskolor tvingas ställa in lektioner på grund av ishalka, stall svämmas över i töväder och räddningstjänsten rycker ut. De senaste...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon...
Svar
7
· Visningar
824
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp