Bukefalos 28 år!

Rykta svettig häst

Sv: Rykta svettig häst

Om hästen är svettig så duschar jag den eller svampar av om det inte är så mycket... :)

Piggborste om jag inte duschar samt hästen har lite päls..
 
Sv: Rykta svettig häst

Ryktar inte medan hästen är blöt öht, inte om det regnat heller...
Sommartid svampar jag av, vintertid väntar jag tills svetten torkat.
 
Sv: Rykta svettig häst

Jag har alltid gjort det, ja.

Men min syster såg när jag gjorde det och hon hade i ryggmärgen att man inte skulle det.

Blev då lite fundersam och tänkte efter om det egentligen är så bra eftersom pälsen själv gör små "virvlar" som får svetten att rinna av. De plattar jag ju ut och antagligen blir det svårare för svettet att torka eller rinna av då.

Kanske borde tillagt ett "Varför?/Varför inte?" efter min fråga.
 
Sv: Rykta svettig häst

Ryktar gör jag väl inte, men fuxen äääälskar att bli borstad med piggborsten när han är riktigt svettig. Han riktigt står och myser och trycker sig mot den härliga piggborsten. Han tycker att det är ännu bättre än att klia sig mot matte. :love: Så svamp plus piggborste när hästen är svettig.
 
Sv: Rykta svettig häst

Beror lite på oftast om jag har tränat och min häst är jättesvettig brukar jag svabba av henne.
Är hon lite svettig brukar jag låte henne torka och sedan borsta av henne.
 
Sv: Rykta svettig häst

Jag ryktar aldrig min häst... :o

När hon är svettig svampar eller duschar jag henne, en borste gör inte så mycket nytta när pälsen är blöt ändå. Däremot kan jag faktiskt ta några tag med ryktborsten om hon har intorkad svett, men eftersom jag svampar av henne när hon är svettig så händer det så ytterst sällan. Möjligen om hon sprungit sig svettig i hagen någon gång...
 
Sv: Rykta svettig häst

Nej, för det gör ju ingen nytta att rykta om hästen är svettig... Man "kommer ingen vart", så att säga. Däremot svampar jag av hästen, och sedan när han är torr så borstar jag och ryktar.
 
Sv: Rykta svettig häst

Det finns någon konstig gammal vandringssägen som säger att det bränns i pälsen om man borstar hästen när den inte är torr.
Kanske är det det din syster hört?
 
Sv: Rykta svettig häst

Brukar leda hästen tills den är torr om den är lite svettig och om den är mycket svettig så leder jag så den torkar det värsta och sen brukar jag göra en viska av halm eller hö och gnugga så han blir torr eller nästan helt torr iallafall. Kan sen även ta på ett fleecetäcke med halm eller hö mellan häst och täcke, torkar väldigt bra då:). Sen borstar/ryktar jag när han är torr.

På sommaren duschas han.
 
Sv: Rykta svettig häst

Hon fick höra det från en annan tjej när hon var yngre men denna hästtjej kanske har fått det därifrån. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
1 098
Senast: Sootie
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 312
Senast: Bapelsin
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
295
Senast: Lilla
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp