Bukefalos 28 år!

Rymningsbenägen!!!

Q

Question

Någon som har tips på när hästen rymmer?!?!:devil:

Har en häst som SPRÄNGER ALLT om han känner för det! Men bara om han "inte trivs" eller vad det nu är?!:confused:

Han går rakt igen trådar (har sprängt 7!!! trådar, varav 3 var ståltråd och 4 var "vanligt" elrep.... + att det var sneddrana trådar mellan alla trådar)....

Han rymde i detta stall pga av att han stod själv i hagen (1 månad). I det stallet han står i nu har han inte rymt trots att det bara är två trådar UTAN ström.....Och han har INGA PROBLEM med att stå ensam i hagen i detta stall som vi står uppstallade i nu!

VARFÖR rymmer han bara på vissa ställen och hur gör man för att få honom att sluta?

Han har rymt på andra ställen där han även har haft kompisar i hagen...

Jag förstår inte vad det är som gör att han rymmer.... Är det någon som har några ideèr:idea: ????
 
Sv: Rymningsbenägen!!!

Om han rymmer antingen han har kompisar el inte så visar han ju tydligt att han inte trivs ju. Då e det ju bara att försöka hitta någon han trivs med i hagen.
Varför måste han gå själv?
 
Sv: Rymningsbenägen!!!

Han GICK själv i en månad, för att jag var ny i det stallet och hästen han skulle gå med hade blivit sjuk.... MEN han står inte där nu....

Men han har även stått med flera andra hästar och rymt ändå....
Där vi står nu: Så kan han stå själv ute i flera timmar (jag tar in honom senare än dom andra i stallet).... och då har inte inte visat några tecken på rymning....

Han gick igenom på två andra ställen, där han haft kompisar.... Det är bara på VISSA ställen som han rymmer och då går han igenom ALLT!!!!!

Det är som om han bara har bestämt sig för att gå ut, så är han det.... Han stannar på ANDRA sidan staketet...... så han drar inte någonstans....han stannar där och betar lite.... trots att han har MER bete på insidan.....

Jag undrar VARFÖR på vissa och inte alls å andra?!?! Och någon som har något tips hur man får hästen att sluta?!?! Har försökt med det mesta:o

Han har även hållt sig inne på ett ställe och rymt på ett annat, med samma kompisar i hagen.... så jag tror inte det är att han inte trivs med kompisarna... utan han har bara bestämt sig för att gå ut och då gör han det...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rymningsbenägen!!!

en av mina shettisar va hemsk på att rymma när hon va unghäst.
jag gjorde en ganska liten rund hage med 5 trådar, satte på det kraftiga elaggregatet med extra jord (som vi dessutom "vattnade" några gånger om dagen) hon gick där i lite mer än en vecka, det räckte. hon går inte ut ur hagen längre :D
 
Sv: Rymningsbenägen!!!

Hade en häst för länge sedan som jag ALLTID släppte ut i hagen på morgonen och ALDRIG hittade i hagen när jag kom ut en stund senare :mad:
Tror vi prövade det mesta, men han antingen kröp eller hoppade ut. Men han gick snällt på utsidan av staketet och betade :smirk: eller så tog han en tur på gräsmattan. Höll sig alltid runt stallet och hagarna.
 
Sv: Rymningsbenägen!!!

Min häst är en riktig rymmare! Hon spränger dock inga staket utan kryper under. Men hon gör det bara om det är hästar i andra hagar som är intressantare än hagkompisarna. I förra stallet rymde hon minst 10 ggr om dagen för att det kommit en ny valack till stallet som gick i en annan hage. Ändå hade hon kompisar i sin hage, men de dög liksom inte. Likaså när vi kom till nya stallet, då rymde hon i början för att hälsa på hästarna i andra hagen. Nu när hon känner alla och har gått ihop med dem, så kan vi dela upp hästarna i olika hagar utan att hon rymmer.

Kan det vara så med din? Att i förra stallet var det någon intressant pålle som lockade? Och nu i nya stallet känner den alla och är inte så intesserad av att ge sig ut för att träffa nya kompisar?
 
Tack för svaren:)

Ja, så kan det nog vara när jag tänker:idea: efter.... Att han vill hälsa:rofl: på alla hästarna... sen e det lungt.... har aldrigt tänkt så långt:o

Alltså för mig är det ju "inget problem" att han rymmer.... (Förutom att det inte är så bra då)... men jag vill ju försöka lösa det, så han inte skadar sig eller andra hästar...

"Bulan": HUR löste du det med din häst som gick och strosade runt på gräsmattan eller runt hagarna?!?
 
Sv: Rymningsbenägen!!!

Fast 7 trådar är ju irrelevant om du inte har BRA kräm i tråden. Du kan lika gärna sätta upp 10 trådar lika gärna som 2...Funkar inte strömmen så är det meningslöst med många trådar. Vad har du för aggregat ? Ohm på tråden ? Jordningen ? Allt måste fungera som en helhet, annars hjälper inga trådar.
 
Sv: Rymningsbenägen!!!

Ja du, problemet var väl att jag hittade inte någon lösning....
Jag slutade att släppa ut honom i hagen utan lät honom gå som han ville, för att undvika att han skadade sig när han tog sig ut :crazy:
Men det är ju ingenting jag rekomenderar dock. Det fungerade ju för mig iom att vi bodde mitt i ingenstans så han gick ju aldrig så långt från de andra hästarna...

Men så flyttade jag till internat skola och tog med mig hästen. Av någon anledning så stannade han då i sin hage, men bara om han gick ensam :eek:

Så någon lösning på ditt problem har jag inte tyvärr... ville bara dela med mig av "konstiga" erfarenheter.
Hoppas du kommer på ett sätt
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 737
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 147
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 282
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp