rymningssäkert? osynligt?

kamomillo

Trådstartare
Är det någon som provat ett sånt där halsband som pyser citron om hunden kommer nära en viss gräns?
Förut fanns ju osynliga elstaket, men detta ska visst vara motsvarande, men lagligt...
Har hittat ett fabrikat "jet care" men det finns kanske andra märken också?

Våran nya hund börjar ta sig lite väl mycket friheter:devil: Men samtidigt vill jag verkligen ha henne lös på gården.

* Jenny *
 
Sv: rymningssäkert? osynligt?

Går att träna utan hjälpmedel.

Tar oftast lång tid innan hunden fattar vad du egentligen vill, får den inte gå på en viss plats? Kanske den råkar fnysa eller nosa på något och får ett sprut och tror att det är därför den korrigeras? Jag tror att sådana hjälpmedel ger en nervös och osäker hund.
 
Sv: rymningssäkert? osynligt?

Jag tror också på träning:)
Vi har haft en tax i 11 år, som inte gick från gården, sedan en Bichon frise i 13 år, och han rymde aldrig!
Så nog vet jag att träning är det bästa.
Jag skrev nog mest i desperation, blev så snopen när hon gått ner till vägen.
Hon är 5 månader, och har stannat hemma fram till i morse utan att vi ens tänkt på det:o:o

Snubblade över en hemsida om just detta, och blev nyfiken. Men.... jag är fortfarande intresserad av att veta hur detta funkar.

* Jenny *
 
Sv: rymningssäkert? osynligt?

Inge vidare.

Eftersom planen är att man ska kunna lämna hunden utan uppsikt och att halsbandet ska lösa ens problem.
I ett par fall har jag varit med om att hunden hoppat över gränsen, fått sig en "smocka" och sedan inte vågat ta sig tillbaka. Och helt plötslig lär halsbandet hunden tvärtom mot vad du ville. Att när man försöker ta sig hem så blir man sprayad i näsan.

Detta var i och för sig typ 15 år sedan då de var lite poppis med olika osynliga staket, då även av el-typ. Möjligen att själva produkten har förbättras, men jag är skeptisk.
 
Sv: rymningssäkert? osynligt?

KL

Nja, tror inte heller på det. Hunden får syn på en katt, sätter av i full fart över gränsen och när han ska gå tillbaka så får han en spray i näsan, nja. Kanske skulle fundera på att hägna in gården?
 
Sv: rymningssäkert? osynligt?

Jag tror att jag överreagerade lite:o
Hon har inte ens provat smita sedan den enda gången:bow:
Staket är ett alternativ annars. Men... Eftersom vi bor i fjällen, och snöröjningen är intensiv från oktober till maj (lätt överdrift) så funkar inte staket.

Dels för att vi kan få väldigt mycket snö vissa år, och så måste man ju kunna göra av med snön man skottat bort.
Vi skulle i så fall få inhängna med renstängsel/viltstängsel på ett enormt område:crazy:
Och den lilla hoppande loppan skulle säkert hoppa ut när det blir skare i allafall.
Det få bli hård bevakning.

* Jenny *
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 860
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 060
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Min 2 1/2 år gamla hund har börjat skälla när hon är ensam i bilen.:( Visst har hon skällt tidigare precis när jag lämnat henne, men nu...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: vallhund
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp