Bukefalos 28 år!

Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att det mest läskiga är att det är så många som numer är mottagliga för konspirationsteorier och helt omöjliga saker trots att bevisen står där tillgängliga. Det är enormt frustrerande att se normalt intelligenta personer falla till föga för rena rappakaljan.

Den motståndskraften är jag ledsen över att den är i så dåligt skick.

Ja. Jag tycker att det är allvarligt hur många, inklusive ledande debattörer och politiker, slänger sig med begreppet "odemokratiskt" när det gäller företeelser man ogillar. Det handlar inte om att man inte får kritisera saker, utan om att det väldigt sällan handlar om något som går att relatera till demokrati. Men när det på något vis blivit ok att använda "odemokratiskt" som en synonym till "dåligt" är det mycket lättare för folk att köpa den felaktiga bilden att Sverige skulle vara ett odemokratiskt land, trots att det är ett av de mest demokratiska länderna i världen.
 
Här är min lösning på det problemet:

2593532_961b04e81e5b.jpg


Jag skaffade den när broschyren kom. FM-radio och ficklampa känns som om det är bra funktioner i krisläge. Telefonen har extrem passnings- och taltid. Ligger i min krislåda. Jag tar fram den och laddar ibland. Laddare och hörlurar (som funkar som radioantenn) ligger också i lådan. Jag kom just på att jag behöver be att få ett tvilling-SIM eftersom jag bytt operatör nyligen. Hur väl mobilnätet kommer att funka i en krigssituation kan man dock fråga sig. Om radio tror jag som @Mia_R att det finns alternativ.
Tyvärr fungerar mobilnätet dåligt då masterna har dålig backup, men Telia har ju inget samhällsansvar sedan många år tillbaka så nedmonteringen av kopparnätet är ett elände ur den synpunkten. :(
https://www.nyteknik.se/premium/nya...vid-mobilmaster-men-bara-for-en-timme-6943888
 
Många klockradior har batteri backup,så jag behöver bara ha betterier hemma
Och har man en bil så har man antagligen en radio där också. De flesta vevradios är ett skämt om man tror att man kan hålla igång ett urladdat batteri på dom bara med vevande. Mycket smartare att skaffa något sätt att ladda batterier utan el och en batteriradio. :up:
 
I mångt och mycket är vi väl så indoktrinerade av rysk trollpropaganda, att vi redan är en lydstat? Jag menar, att ens nämns att "ge bort" Gotland visar ju på att det redan är kört.
 
I mångt och mycket är vi väl så indoktrinerade av rysk trollpropaganda, att vi redan är en lydstat? Jag menar, att ens nämns att "ge bort" Gotland visar ju på att det redan är kört.

Att påstå att det redan skulle vara kört är å andra sidan lika illa. Det är väl bara någon enstaka person som uttryckt sig åt det hållet?
Att påstå att Sverige skulle vara en lydstat till Ryssland är lika befängt som att säga att Sverige inte är en demokrati.
 
Och har man en bil så har man antagligen en radio där också. De flesta vevradios är ett skämt om man tror att man kan hålla igång ett urladdat batteri på dom bara med vevande. Mycket smartare att skaffa något sätt att ladda batterier utan el och en batteriradio. :up:

Många vevradios har även solceller och det är inte ovanligt att de går att använda för att ladda upp sin mobil med. En hel del av dem går också att köra på vanliga batterier om det skulle behövas.
 
Att påstå att det redan skulle vara kört är å andra sidan lika illa. Det är väl bara någon enstaka person som uttryckt sig åt det hållet?
Att påstå att Sverige skulle vara en lydstat till Ryssland är lika befängt som att säga att Sverige inte är en demokrati.
Frågan är hur många som tänker så, men jag kanske inte ska låta så pessimistisk. Så länge inte Putin inte har invaderat fysiskt, har vi ju möjlighet att vända trenden.
 
Många vevradios har även solceller och det är inte ovanligt att de går att använda för att ladda upp sin mobil med. En hel del av dem går också att köra på vanliga batterier om det skulle behövas.
De solcellerna verkar också vara "sådär". Tror man klarar sig bra mycket bättre med en ordentlig solpanel och att ladda vanliga batterier. Verkade inte helt enkelt att hitta en radio där det gick att byta batterier till någonting i ett vanligt format heller när Vardagsprepping gjorde sitt test av vad jag kommer ihåg från det poddavsnittet.
 
Frågan är hur många som tänker så, men jag kanske inte ska låta så pessimistisk. Så länge inte Putin inte har invaderat fysiskt, har vi ju möjlighet att vända trenden.
Det är en av anledningarna till att jag är så oroad av utvecklingen inom feminismen, som blir allt mer lik konservativa idéer. Ju fler inom Sverige som håller med Ryssland på de punkterna (och andra), ju mindre betydelse har det ju för dem vem som sitter på makten. Kriget utkämpas redan ideologiskt imo. Tycker inte om att det inte granskas hårdare och att så många journalister går på det.
 
De solcellerna verkar också vara "sådär". Tror man klarar sig bra mycket bättre med en ordentlig solpanel och att ladda vanliga batterier. Verkade inte helt enkelt att hitta en radio där det gick att byta batterier till någonting i ett vanligt format heller när Vardagsprepping gjorde sitt test av vad jag kommer ihåg från det poddavsnittet.

Jag kollade testet på podden och där fanns många tips på varianter som fungerade bra både när det gällde att få lite extratid med vevning respektive solpaneler plus att de gick att använda även med vanliga batterier.

+
En "ordentlig" solpanel är det ju inte heller alla som har möjlighet att skaffa sig/använda.
 
Jag kollade testet på podden och där fanns många tips på varianter som fungerade bra både när det gällde att få lite extratid med vevning respektive solpaneler plus att de gick att använda även med vanliga batterier.

+
En "ordentlig" solpanel är det ju inte heller alla som har möjlighet att skaffa sig/använda.
Lyckas du hitta någon av de som går att stoppa i extra batterier så får du gärna säga till, tror problemet var att de var slutsålda överallt när/efter poddavsnittet spelades in och möjligtvis att det finns en motsvarande variant på Kjell & Co nu som en av dem i testet men annars verkar de fortfarande slut det lilla jag har kollat.
 
Lyckas du hitta någon av de som går att stoppa i extra batterier så får du gärna säga till, tror problemet var att de var slutsålda överallt när/efter poddavsnittet spelades in och möjligtvis att det finns en motsvarande variant på Kjell & Co nu som en av dem i testet men annars verkar de fortfarande slut det lilla jag har kollat.

Skickar PM!
 
I mångt och mycket är vi väl så indoktrinerade av rysk trollpropaganda, att vi redan är en lydstat? Jag menar, att ens nämns att "ge bort" Gotland visar ju på att det redan är kört.

Frågan är hur många som tänker så, men jag kanske inte ska låta så pessimistisk. Så länge inte Putin inte har invaderat fysiskt, har vi ju möjlighet att vända trenden.

Det är väl inte så många mer än jag som skrivit om det scenariot? Och jag har mest fått mothugg gällande det. Själv tror jag det främst beror på att de jag pratar om - de som inte vill tänka tanken på krig - inte är lika benägna att gå in i en sån här tråd och diskutera, som dem som tänkt tanken både en och två gånger. Men jag kan ju ha fel också, det kanske är så att de allra flesta faktiskt är beredda att hellre gå i krig än att behålla lugnet.

Men om jag skulle ha rätt så är jag helt övertygad om att den viljan går att väcka till liv, så det är hög tid att prata om det.

Dock är det ju många som har en aversion även mot Nato, även om jag tror att Stoltenberg gett stor effekt hos svenskarna de senaste åren. Det blir ju oerhört svårt att klara sig på egen hand, så någon allianspartner måste man nog vara beredd att välja när stormen kommer...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Att 'straffa' Ryssland för vad de gjort i Ukraina är definitivt inte en bra policy. De kommer inte frivilligt att göra det och det blir...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 020
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 366
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 103
Senast: Missemus
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
724
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp