Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl inte så många mer än jag som skrivit om det scenariot? Och jag har mest fått mothugg gällande det. Själv tror jag det främst beror på att de jag pratar om - de som inte vill tänka tanken på krig - inte är lika benägna att gå in i tråden och diskutera, som dem som tänkt tanken både en och två gånger. Men jag kan ju ha fel också, det kanske är så att de allra flesta faktiskt är beredda att hellre gå i krig än att behålla lugnet.

Men om jag skulle ha rätt så är jag helt övertygad om att den viljan går att väcka till liv, så det är hög tid att prata om det.

Dock är det ju många som har en aversion även mot Nato, även om jag tror att Stoltenberg gett stor effekt hos svenskarna de senaste åren. Det blir ju oerhört svårt att klara sig på egen hand, så någon allianspartner måste man nog vara beredd att välja när stormen kommer...A
 
Vad svårt det ska vara att citera dåh!

Grejen med Nato vad jag förstår är att Sverige och Finland vill vara ”oberoende” och inte välja sida. Därför är vi inte med typ.
Men undrar om det inte vore bra att gå med ändå? Vi har ju nära samarbete med dem. Men det är väl ändå skillnad att samarbeta och vara riktig medlem
 
Det beror nog lite på vad man ska ha solcellerna till. Driva en radio och lite belysning räcker det nog till, men kanske inte att värma huset, köra tvättmaskin med mera.
Ja absolut! Jag har inget emot solceller! Funderar på att själv införskaffa till just elförsörjningen:)

Men just att alla kanske inte har möjlighet till detta och det funkar ju inte klockrent året om
 
Sverige har i praktiken inte varit alliansfritt på nästan 20 år i och med att EU och NATO har ett försvarssamarbete sedan 2003. 2017 beslutade dessutom EU att samarbetet på militära områden skulle fördjupas mellan medlemsstaterna.

Jag har tidigare varit helt emot ett svenskt NATO-medlemskap, men har börjat svänga i min uppfattning just med tanke på att vi redan är så hårt knutna till NATO och ett icke-medlemskap mer och mer bara känns som en eftergift till Ryssland.
 
Sverige har i praktiken inte varit alliansfritt på nästan 20 år i och med att EU och NATO har ett försvarssamarbete sedan 2003. 2017 beslutade dessutom EU att samarbetet på militära områden skulle fördjupas mellan medlemsstaterna.

Jag har tidigare varit helt emot ett svenskt NATO-medlemskap, men har börjat svänga i min uppfattning just med tanke på att vi redan är så hårt knutna till NATO och ett icke-medlemskap mer och mer bara känns som en eftergift till Ryssland.
Jag håller med, vi är redan såpass insyltade och har varit det länge att det är bättre med ett fullt medlemskap speciellt om det är så att Finland går med. Det är spännande att det fortfarande är så många som tror på att Sverige "är ett neutralt land".
 
Hela situationen är fruktansvärt otäck.
Det känns som att det kan hända precis vad som helst när som helst. Skulle det bli krig blir Sverige garanterat indraget och med konflikter och oroligheter som redan pågår i världen så kan det bli enormt stort det här.
 
Samtidigt som det säkert är bra att hålla ryssen lugn, så är det obehagligt att det behövs och att det är så nära.
Å andra sidan är det knappast något lågaffektivt bemötande för att hålla en orolig situation lugn. Det är ju nästan lite provocerande att de växlar upp samtidigt som det givetvis är ett måste ifall det kommer behövas.
 
Och har man en bil så har man antagligen en radio där också. De flesta vevradios är ett skämt om man tror att man kan hålla igång ett urladdat batteri på dom bara med vevande. Mycket smartare att skaffa något sätt att ladda batterier utan el och en batteriradio. :up:

Den jag har är inga problem att hålla igång en stund på enbart vevande. (Fast den går ju bra länge på batteri om man bara har den för att lyssna på radio kortare stunder.) Ingen nöjeslyssning direkt, men idag är ju de flesta andra radiolösningar digitala och kommer inte funka om det bara är FM som sänds.
 
Den jag har är inga problem att hålla igång en stund på enbart vevande. (Fast den går ju bra länge på batteri om man bara har den för att lyssna på radio kortare stunder.) Ingen nöjeslyssning direkt, men idag är ju de flesta andra radiolösningar digitala och kommer inte funka om det bara är FM som sänds.

En sak som jag insett är bra just med tanke på radio i krissituationer är en vanlig klocka. Det kan ju vara bra att kunna hålla koll på sändningar utan att behöva använda batteri i mobil eller radio i onödan.
 
Nar jag bodde i Florida kopte jag en "Emergency Alert Radio". Den var hemsk. :crazy: Till sist la jag den i en "goodwill" lada och gick fort darifran. Den hojtade for allt ... och gick inte att stanga av. :banghead: Den borjade med "tropical storm" varning. Han ni nagon aning om hur manga "tropical storms" och mindre orkaner som drar over Florida varje ar? Om det inte var vind var det vagor ... nagot var alltid en "emergency". Jag holl pa bli galen ... den lag i en lada inlindad i en filt men lyckades anda vacka mig flera natter i veckan.
 
Vad svårt det ska vara att citera dåh!

Grejen med Nato vad jag förstår är att Sverige och Finland vill vara ”oberoende” och inte välja sida. Därför är vi inte med typ.
Men undrar om det inte vore bra att gå med ändå? Vi har ju nära samarbete med dem. Men det är väl ändå skillnad att samarbeta och vara riktig medlem
Ja, det är stor skillnad. På både plus- och minussidan. För baltstaterna tänker jag att NATO-medlemskapet var helt nödvändigt. För Sverige och Finland svårare.

Att EU och länder i Europa är hårt beroende av rysk energi är också ett samarbete, som gör att Ryssland har stor påverkan. Det har försämrats ganska drastiskt när länder de senaste åren bestämt sig för att produktion av egen energi inte är lika viktigt och att vindkraft och solkraft är den heliga graalen.
 
Vad svårt det ska vara att citera dåh!

Grejen med Nato vad jag förstår är att Sverige och Finland vill vara ”oberoende” och inte välja sida. Därför är vi inte med typ.
Men undrar om det inte vore bra att gå med ändå? Vi har ju nära samarbete med dem. Men det är väl ändå skillnad att samarbeta och vara riktig medlem
Den stora skillnaden är väl artikel 4 i Nato-fördraget? Dvs den del av avtalet som säger att Nato-medlemmar ska försvara varandra. Är man inte medlem har man inte den garantin.
 
I stora drag delar jag @Thaliastes problembeskrivning.
Kontroll över Gotland och skåne-blekingekusten är högprioriterat för att ha handlingsfrihet i Östersjön, jag uppfattar inte alls ett lika konkret hot mot övriga Sverige. Så länge Putin är trygg med att inte NATO direkt har den kontrollen så tror jag att vi får vara ifred, men jag ser absolut en risk att han på ena eller andra sättet tar Gotland för att av ren godhet "försvara oss mot NATO" och "trygga vår säkerhet".

Jag tror att vi behöver vara så medvetna och förberedda vi kan på en lågintensiv konflikt som framför allt kan innefatta dels desinformation/psyops och dels störningar på vår infrastruktur ifråga om el, IT mm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Att 'straffa' Ryssland för vad de gjort i Ukraina är definitivt inte en bra policy. De kommer inte frivilligt att göra det och det blir...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 512
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 321
Senast: skogaliten
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 662
Senast: BernT
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
874
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp