Ryttare med funktionshinder

Sv: Ryttare med funktionshinder

Hej!

Inte roligt du har det.. Men jag kan garantera att jag vet hur det känns!

Jag bor en bit utanför LA, och har en mycket mycket bra tränare för hk, dock inte så himla känd, men jag är nöjd med honom.. han passar mig och det jag vill. Men tack för erbjudandet ändå, ska komma ihåg det ifall jag får storhetsvansinne och vill rida på riktigt nån gång :D

Just nu blir det inget rida på mååååånga månader...

Har dock gått upp ett kg till nu! :banana: Bara 4 kvar.. fast börjar få kort om tid - dumt.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

ramla ner till mig ngn gång när jag frisknattill så skall jag visa dig.

knepet är at slappna av helt o sitta absolut rakt.
dessutom måste hästen vara i balans,o fördelen med det är att man kan göra så mkt jobb i skritt att man blir toksvettig.


a106.gif


ÅH, vad jag är glad att se DIG. Jag har inte sett några inlägg från dig på jättelänge och har verkligen saknat dig.

Så du får VERKLIGEN se till att friskna till ordentligt snart och sen får du ordna läger för "skröplen" här på buke. :rofl:

Att vi sen har
a056.GIF
och
a063.gif
- afton... efter, eller om vi ska ta det kvällen före i förebyggande syfte för att vara avslappade... DET blir en annan historia!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Åhhhh!

Åt vilket håll?

Har du varit på montereybay aquarium? om inte,åk dit!

Du har ingen servicehund än?

ta du o få lite storhetsvansinne-det är bara nyttigt!;)

Jag har varit på diverse NARHA anslutna center,rätt stora odet var mkt intressant att se hur de resonerade-uppfriskande!

Mend te är ju en helt annan kultur gentemot här.

För att inte tala om sjukförsäkringarna...hoppas duhar en bra!

Jag minns fortfarande min julafton i Laguna niguel,jag satt i hottuben,drack cola och käkade pretzels o tittade på stjärnorna...

jag saknar så cikadorna,skulle vilja hitta en relaxskiva med ljud från ca,lukten av eukalyptus,morgnarna kl 5 när dimman började lätta,artigheten i snabbköpet,allt kul man kund ehitta där,alla knäppa hundsaker,läkarnas noggrannhet.

nä nu skal jag gå o gråta av hemlängtan lite
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

jag har varit väldigt trött-är fortfrande,sover större delen av dygnet.

har kunnat vara ute i stallet 5 ggr o ut emed hundarna 2 ggr,men jag blev dålig i veckor efteråt med halsont,svullna leder,feber osv så dte var nog inte värt det.

just nu går jag på antiinflammatoriska o för första gången så kanjag känna mina knogar o jag har rörlighet!

fast klia mig går dte sämre med ...

jag är bara så skittrött påd et här,de har inte kommit någonstans mer än att jag har en inflammation o en infektion liggandes ngnstans...nähä?!?!

jaghar -fortfarande-inte blivit kallad till neuro,trots att sist jag såg läkaren kund ejag inte prata eller hålla upp huvudet . skal be om remiss till reuma o endokrinologen,nu jävlar-ger-jag mig inte.

Annars får jag vackert se om jag kan åka över till USA eller holland eller så,för svensk sjukvård verkar vara omöjlig.

det end aroliga jaghar just nu är buke,lagom lätta diskussioner,o det är begränsat det också,får skriva o trycka på knappa max en timme annars svullnar lederna igen.

en invalidträff vore toppen!

jag har plabner på att föröska ta mig till hkmässan i gbg,på en personlig assistansträff maj o skulel vilja åka på en servicehundsträff igbg nu i mars...

blir mkt cortison för att orka det.

jag har ju inte fått betalt fårn assistansbolaget för utgifter på ett halvår så nu åker allt som inte rör sig,men snart det med:(

jag är SÅ JÄVLA trött på att vara helt sängbunden o handikappad!

just nu uppviglar jag dem på min internationella frieserlista att hjälpa mig komam på snack som man inte behö ver tillaga-har två kartonger quaker oats med mumsiga smaker som kommer in från alaska strax.

MAX-har du inga idéer,du som ändå inte springer omkring som ett skållat ollon?;)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Inte gråta, då vågar jag inte berätta nåt alls!

jag bor en bit norr om...
Jag har inte besökt ställena du nämnde, men har skrivit upp och ska kolla sen när jag blir lite mer mobil, i sommar nån gång!

Japp, jag har servicehund. Innan jag blev skadad arbetade jag bland annat med att utbilda hundar och ta hand om hundar med människoproblem, så jag har utbildat min egen servicehund.. ett projekt som tagit lååååång tid! Men jag har ju varit bra med flyttbar än jag är nu, så det har gått riktigt bra.. Han är en liten dåre, såklart, men han gör vad han ska och är noga med att jag mår bra.
Sen har jag en problemhund hemma nu också, men hon ligger mest under sängen, har börjat komma fram och nosa liiiiteliiiite ibland, men när hon ska äta måste vi lämna rummet och stänga dörren för att hon ska komma fram. Men jag har ingen brådska med henne, hon gör framsteg hela tiden, även om de är små. Och jag ligger ju ändå bara här, så hon har förstått att jag är tämligen ofarlig och gör sina nosutflykter när jag är här... visserligen på behörigt avstånd, men ändå.

Oj, vad det här blev om hund.. jaja :)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

just nu uppviglar jag dem på min internationella frieserlista att hjälpa mig komam på snack som man inte behö ver tillaga-har två kartonger quaker oats med mumsiga smaker som kommer in från alaska strax.

MAX-har du inga idéer,du som ändå inte springer omkring som ett skållat ollon?;)

Och hur ska jag tolka det DÄR då :p

Definiera snacks.

Jag är så sjukt bortskämd, så jag har både make, bror och assistenter som fixar allt jag ber om i matväg eftersom jag måste upp i vikt. Så jag vet inte direkt vad som tillverkas hur mycket, men jag ska tänka efter lite.

Krya på dig! Kram
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Första hundra gångerna jag satt på häst efter olyckan hade jag någon som gick brevid och höll i mig, och någon som höll i hästen. En lyx få förunnad, såklart, men jag lärde mig hitta mig själv.
Men sen då? Jag menar, om hästen rycker till lite åt ena sidan, hur sitter du kvar?

Jag har också märkt att jag sitter bäst i Westernsadel. Där sitter man lite mer "fast", glider inte så lätt. Har du testat det?
Ja, jag har provat ett antal olika slags sadlar, men ingen som hindrar mig från att glida av i sidled. Provade t o m en "handikappsadel" med en massa klossar för kompensation, men ingen som gör mig "säker i sadeln". ;)

En specialgjord vore kanske lösningen, men huga sicka pengar det skulle bli. Bättre om det ginge att träna fram säkerheten.

LAI
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Hittade en specialsadle på nätet om den kunde vara något? Kostar 11.000 på Kaupre:
Handikappsadelst.jpg


Specialsadeln som blev prisbelönad för "Bästa innovation inom hästsporten SPOGA 2004"!

Sadeln för barnridning/rörelsehindrade! En säker och stabil sadel av högsta kvalitet med rejäla detaljer:

# greppvänligt och vadderat handtag framför sadeln (passar små och stora händer);
# kraftiga kardborrförsedda benstöd (långa breda läderremmar) som kan placeras i valfritt läge (eller tas bort helt om dessa inte behövs) och fixerar ryttarens ben;
# rejäla knävulster och bakbensstöd som hindrar ryttarens ben att röra sig på ett okontrollerat sätt.


Vidare är sadeln utrustad med 2 stycken olika mjuka ryggstöd/kuddar som fästes med remmar baktill. Den ena kudden ger sadeln en mindre sits för mindre ryttare, den andra kudden ger ett bra ryggstöd för ryttare som behöver det. De extra breda stiglädrena kan fixeras helt med stabila remmar.

Sitsen är mycket mjuk och är relativt slät framtill för bästa bekvämlighet som dessutom skyddar ömtåliga delar av ryttarens kropp. Sadeln finns i bomvidderna 27-42 (passar även den allra grövsta hästryggen!). Mycket fin kvalitet på läder och hantverk, ullstoppade (omstoppningsbara) bossor, x-tra vid kanal. Sadelgjord samt breda stigläder ingår.


Finns billigare på http://www.freedomrider.com/saddlFR2.html. Men är i Usa så tillkommer tull mm. Annars finns det mkt bra sker hos Freedomiders.com
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Kan tillägga att jag har haft den på prov för utvärdering o kan rekommendera den varmt,om man har de behoven av mer stöd
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

:bump: :bump: :bump:

JAG KAN RÖRA PÅ HÖGERFOTEN!!!

:banana: :banana: :banana:
:bump: :bump:

:eek:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Måste vara maten;)

Fortsätt du,tänk på Christopher Reeve och den där tjejen som tränade sig från en komplett skada till förvånansvärt stor funktion...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Man sitter här och blir riktigt tårögd.

Det är verkligen sådana nyheter man behöver när man känner sig som jag vet inte vad (har inte riktigt vant mig att jag måste ha ledare för att orka med min häst just nu)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Tack allihop!

Snacka om att det blev lite jävlar anamma här nu :)

Allting är relativt, men herr fot rycker lydigt när jag säger åt den, det är fan inte varje dag :bump:

Jag är nästa Fred Astaire, I can feeeeel it :rofl:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

jag förstår inte att jag inte tänkt på det innan..såg dte på freedom rider

kardborreband o en sits som det fäster i!
kardborre högt pp pålåren,ev i ryggslutet så man känner när man börjar glida ,det bord eju funka..
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

jag förstår inte att jag inte tänkt på det innan..såg dte på freedom rider

kardborreband o en sits som det fäster i!
kardborre högt pp pålåren,ev i ryggslutet så man känner när man börjar glida ,det bord eju funka..

smart tänkt... lite som samma effekt som jag får med mocka mot mocka, men "på riktigt".. jäkla smart faktiskt.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Jag vill bara säga först; Herregud vad jag blir rörd och glad när jag har läst era inlägg! Fortsätt kämpa!

Sen har jag efter att ha blivit avkastad av min häst en skada i min högra fot. det var snart 5 årsen och trolitgtvis kommer jag aldrig bli helt bra. klarar inte av att springa och foten har begränsad rörlighet, men det är inget som har stoppat mig änsålänge. :)
Men den stora hjälten i mitt liv, är min yngre syster, som föddes med en hand. :)
Och hon kan göra precis allt som alla andra kan!
Hon rider och hon har kört en massa olika hästar. Oc hon klarar av att göra alla stallsysslor, båda snabbare och nogrannare, än många andra jag känner. :)
Så hon är värd en eloge i mina ögon. :)

tack! :D
Johanna
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Freedomrider var en attans intressant sida och med många goa länkar. Tack Diny! :)

Sadeln...
Hur menar du med kardborrbanden? På Dinys bild finns dom väl bara till benstöden?
Jag låter väl väldans besvärlig, men blotta tanken på att sitta fastspänd ger mig rysningar. Sett för många sekvenser med ryttare hängandes och slängandes, sittandes fast i stigbygel. Annars skulle det kanske fungera.

Attans att dom, Kaupre, ska behöva befinna sig på Gotland. Inte så att man kan hoppa in i förbifarten sas. Det vore onekligen intressant att prova sadeln.

kardborre högt upp på låren, ev i ryggslutet så man känner när man börjar glida
Det är inte det att jag vill känna, när jag glider. Då är det liksom försent. :eek: Jag vill inte börja glida! Kanske skulle karborre fungera, men hur kommer det att kännas i rumpan?

Spåna mer!!! :bump:

Jag är inne på att ta kontakt med Kaupre och pejla vilka möjligheter som finns att prova sadeln. Kanske någon på fastlandet har den?

LIA
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 534
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 204
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 289
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp