Ryttare under 13 får inte tävla på elitnivå

Bukefalos 30 år!

Ryttare under 13 år får framöver inte tävla på elitnivå.
Ridsportförbundet inför en åldersgräns på 13 år från 2027.
”Genom beslutet vill vi ge barn en positiv och hållbar start i sin idrott”, säger förbundets ordförande Sandra Ruuda.

För övrigt hade jag gärna sett en åldersgränsändring helt och hållet på B-ponny, tycker mycket väl man kan rida B-ponny året man fyller 14 och gärna 15 också om man i övrigt passar med ponnyn eftersom C och D får ridas tills man är vuxen.

Hahaha, nu är du väl ute på djupt vatten? Har väl aldrig sagt att jag inte bryr mig om demokratiskt fattade beslut? Med det sagt behöver jag väl inte ha samma åsikt som de är fattade? Om det nu är godkänt i en sport så är det väl så? Är ju knappast så att det är jag som godkänt det eller hur? Jisses. Jag har inte samma åsikter som nuvarande regering heller kan jag säga.
Nähä, då har jag missuppfattat dig. Jag tyckte det här lät så:
dukiga du. vägen dit kan dock se olika ut beroende på vem du frågar.
Det uppfattade jag var ett ifrågasättande av ett demokratiskt fattat beslut (dvs. att man inte behöver bry sig om det, för vägen dit kan se olika ut).
Och så klart behöver man inte ha samma åsikt. Det har jag ju skrivit.

Vill du berätta vilken/vilka idrott/er det är? Är uppriktigt nyfiken och vill gärna veta :).

Det har jag inte sagt att det är, men det här tar ju bort glädjen helt för b-ponnybarnen. Helt uppåt väggarna detta.
Det är bara ett fåtal som tävlar på elitnivå och gissningsvis är det ofta föräldrarna som är drivande. Det vore sorgligt om en stor drl av att ha B-ponny generellt handlar om elitsatsning.

Det hade jag gärna också sett även inkl a-ponny, men iaf b-ponny tom 15år. Trist att behöva byta ut en ponny som fortfarande passar om barnet vill tävla.

För övrigt hade jag gärna sett en åldersgränsändring helt och hållet på B-ponny, tycker mycket väl man kan rida B-ponny året man fyller 14 och gärna 15 också om man i övrigt passar med ponnyn eftersom C och D får ridas tills man är vuxen.

Fast hur kul är det att inte få tävla på sin egen nivå utan tvingas upp? Idag kan en 10-åring få rida SM mot andra barn i samma ålder, det tänker vi ta bort. Man kan få rida i lag med jämnåriga, det tänker vi ta bort.

Man säger att barn ska kunna få utvecklas på sin nivå, men det kommer de ju inte. Rider du på SM-nivå på b-ponny tas den möjligheten bort tills du är 13, många barn är för stora för sina b-ponnys när man är 13, så då blir det inget på b-ponny. Klart man ska få träna och tävla och sikta på mästerskap om man tycker det är roligt! Otroligt dåligt beslut, stackars ponnybarnen!
Kan säkert vara skönt för vissa barn också.

Med tanke på de överdrivet pushande föräldrar jag ser ibland ute på tävlingar så kan jag tycka detta är ett vettigt sätt att freda de yngsta barnen från de allra högsta prestationskraven.

Något som jag ofta tänker på tävlingssammanhang är de unga som tävlar flera ponnyer under helger som en business åt familjen. Även om det säkert kan vara kul för barnet i vissa aspekter, vilken press ligger det inte på en alltför ung person att prestera när familjens ekonomi påverkas av utgången?

Håller 100% med @Rumpnissen i allt du skriver!

Nej jag har inga egna barn men är dressyrdomare och ser rätt mycket ponnydressyr. Har även tränat B-ponny ekipage mot SM och det var fan vidrigt den hetsen och det klimatet som var på de tävlingarna.
Sen fattar jag att vissa barn VILL tävla på så hög nivå de kan, jag var själv ett av dem som ville men inte hade några som helst ekonomiska förutsättningar, men jag har inte dött av att inte fått rida SM som 12 åring och jag rider fortfarande och tävlar på hobbynivå. Vilket de FLESTA i Sveriga alltid kommer göra. Detta kommer påverka bredden NOLL.

Det hade jag gärna också sett även inkl a-ponny, men iaf b-ponny tom 15år. Trist att behöva byta ut en ponny som fortfarande passar om barnet vill tävla.
Ja och ska nu regler för mästerskap ändras så tycker jag nog man kan se över åldersgränsen också.
Tävlar man B-ponny i andra länder?
För på NM och EM är det väl bara kategori I och II?
Em får inte C-ponnyer tävla alls på (de går som D-ponny om de är över 138 internationellt). NM är för C och D ja. Men de flesta länder har tävlingar för B-ponnyer.

Vår förra ponny är såld till Tyskland som tävlingsponny och vår nuvarande har en mamma som tävlat över hela brittiska öarna i hoppning till exempel. Även Baltic Cup är öppet för alla länder och kommer så, som jag förstår det, fortsätta vara vilket innebär att Sverige inte får eller kan arrangera baltic och de som vill rida baltic får rida under dansk eller norsk flagg då. Det är synd, för det har varit mycket starter när tävlingarna gått i Sverige. Alla har ju inte råd att åka till Drammen eller Danmark och tävla liksom och vad jag har sett har det varit väldigt omtyckt - bland BARNEN - att rida vad som för dem är internationellt.

Nej jag har inga egna barn men är dressyrdomare och ser rätt mycket ponnydressyr. Har även tränat B-ponny ekipage mot SM och det var fan vidrigt den hetsen och det klimatet som var på de tävlingarna.
Sen fattar jag att vissa barn VILL tävla på så hög nivå de kan, jag var själv ett av dem som ville men inte hade några som helst ekonomiska förutsättningar, men jag har inte dött av att inte fått rida SM som 12 åring och jag rider fortfarande och tävlar på hobbynivå. Vilket de FLESTA i Sveriga alltid kommer göra. Detta kommer påverka bredden NOLL.
Dessa har så pass bra med pengar att de kommer att komma runt de reglerna ändå. Det finns redan i reglementet i Sverige för hur mycket barn under 13 får tävla. Det har inte hjälpt så där väldigt väl mot de familjer som har det som business om det nu är vad man vill åt.

Tycker nog att du som domare och tränare kanske är del av problemet om du spyr galla i ett forum men inte kan ta det med föräldrarna. Ni domare behöver bli tuffare på sådant - och som tränare förutsätter jag att du ser till din elevs bästa.

@Cambrie eh what? Du har ingen aning om vad jag sagt och gjort. Och jag som domare är tuff men jag bedömmer det som sker INNE på banan. Som tränare såg jag vad som hände utanför banan och ja jag sa till flera gånger om olika saker.

Del av problemet...... från mitt håll är det mer du som är det. Förälder som gapar om att barn vill hit och dit och förutsätter att bara för att deras barn ville och att just ni har kunnat sköta det på ett bra sätt så är det liksom inte sanningen för alla barn. Om barnen bara kommer få tävla Div 1 som högst så kommer de tycka det är kul att vinna det med.

Jag red på låg nivå hela min ungdom. 1,20 hoppning och LA dressyr och den pressen jag satte på mig själv bara där var hemsk då jag är extremt tävlingsinriktad. Min mamma tyckte inte ens jag skulle tävla eftersom jag uppenbarligen inte kunde hantera det på ett bra sätt. Inte ens när jag vann var jag nöjd. Och då tävlade jag endast ridskolehäst då vi inte hade råd med egen ponny/häst. Bara tanken på att barn ska behöva känna så överhuvudtaget plus att dessutom veta att det kostat deras föräldrar hur mycket pengar som helst att komma dit gör mig så otroligt ledsen.

@Cambrie eh what? Du har ingen aning om vad jag sagt och gjort. Och jag som domare är tuff men jag bedömmer det som sker INNE på banan. Som tränare såg jag vad som hände utanför banan och ja jag sa till flera gånger om olika saker.

Del av problemet...... från mitt håll är det mer du som är det. Förälder som gapar om att barn vill hit och dit och förutsätter att bara för att deras barn ville och att just ni har kunnat sköta det på ett bra sätt så är det liksom inte sanningen för alla barn. Om barnen bara kommer få tävla Div 1 som högst så kommer de tycka det är kul att vinna det med.

Jag red på låg nivå hela min ungdom. 1,20 hoppning och LA dressyr och den pressen jag satte på mig själv bara där var hemsk då jag är extremt tävlingsinriktad. Min mamma tyckte inte ens jag skulle tävla eftersom jag uppenbarligen inte kunde hantera det på ett bra sätt. Inte ens när jag vann var jag nöjd. Och då tävlade jag endast ridskolehäst då vi inte hade råd med egen ponny/häst. Bara tanken på att barn ska behöva känna så överhuvudtaget plus att dessutom veta att det kostat deras föräldrar hur mycket pengar som helst att komma dit gör mig så otroligt ledsen.
Som sagt, dessa regler bekommer inte oss eftersom dottern inte rider b-ponny. Division 1 kommer att gå bort, de klubbar som har division 1 som är ett kval till elitserien tar naturligtvis ut sina bästa ryttare till det om de siktar på eliten. Division ett arrangeras av distrikten men det är ridsportförbundet som håller i det till skillnad från divison 2-4 (märk väl också att alla klubbar får anmäla lag upp till division ett men inte elit då division ett är kval och uttagning så som sagt, division ett kommer att gå bort.)

I övrigt kan jag köpa att man tar bort möjligheten till div 1 och elitlag, där det toppas. Men att man tar bort möjligheten att rida SM om man ändå är på nivån tycker jag är helt obegripligt. Det kommer ju fortfarande gå att rida msv B på Bponny och det kommer ju självklart ändå jagas felfria ritter liksom. Dressyr är jag inte inläst på men jag förutsätter även där att barn som rider dressyr inte är korkade utan vet exakt vilka procent som kommer krävas för att kunna ta sig till SM och försöka rida så bra som möjligt. Det är ju liksom inte tävlingarna i sig som uteblir, bara möjligheten att rida något som kallas SM vilket blir jätteknepigt. Självklart kommer ungar ändå vilja rida felfritt och vinna på höjden, eller du tror annorlunda?

Min dotter har heller aldrig ridit SM på B-ponny. Hon har inte dött av det. Var för lång som 13åring. Men drömmen måste få finnas där. Den drömmen hade hon redan när hon red på ridskolan som sexåring.

Och ja - jag tycker ni domare är en stor del av problemet. Jag ser besvikna ungar (och även pushande föräldrar) varje tävling och jag skulle nog säga att problemet är betydligt större på enstjärniga tävlingar än de elittävlingar vi rider. Domarna borde definitivt bli bättre på att uppfatta dessa signaler.

@Cambrie
Vad är det du tycker att vi domare ska göra då? Ren konkret. Jag antar att du menar att ÖD ska ingripa på något sätt. Vi som dömer på banan kan ju bara döma där inne. Jag är inte hoppdomare så vet inte hur de brukar göra men när jag är ÖD på dressyr så händer det ibland att jag får säga ifrån men vårt mandat är ju att upprätthålla TR och hästvälfärd. Inte se till att föräldrar sköter sig mot sina barn, så länge det inte strider mot TR såklart. Sen kan jag ju som person absolut reagera och säga ifrån men det kan ju alla göra oavsett om man är funktionär eller åskådare så ser inte att det skulle vara vi domare som skapat det problemet.

@Cambrie
Vad är det du tycker att vi domare ska göra då? Ren konkret. Jag antar att du menar att ÖD ska ingripa på något sätt. Vi som dömer på banan kan ju bara döma där inne. Jag är inte hoppdomare så vet inte hur de brukar göra men när jag är ÖD på dressyr så händer det ibland att jag får säga ifrån men vårt mandat är ju att upprätthålla TR och hästvälfärd. Inte se till att föräldrar sköter sig mot sina barn, så länge det inte strider mot TR såklart. Sen kan jag ju som person absolut reagera och säga ifrån men det kan ju alla göra oavsett om man är funktionär eller åskådare så ser inte att det skulle vara vi domare som skapat det problemet.
Nja, det finns ju föräldrar som blivit anmälda till exempel till förbundet. Så ni har nog större mandat än ni i så fall vill ta ansvar för. Vi har en domare här som hugger tag i både ungar och föräldrar om de ser något. Det är nog bra, jag hade personligen skämts ögonen ur mig om någon uppmärksammat att jag pushat för mycket och tänkt en extra gång sedan. Det har dock aldrig hänt, och dottern har heller aldrig, till skillnad mot många ungar, grinat av besvikelse eller låtit något gått ut över hästen. Jag tycker dessutom domare behöver bli bättre i framförallt de lägre klasserna att säga till om barnet är för tufft mot ponnyn, jag tycker också (dock gäller det kanske inte dressyren) att det borde tas tag i ponnyer som gång på gång på gång visar att de inte vill vara på tävlingsbanan. Jag har en ponny i min närhet som bara går LE och LD och vägrar ut sig varje tävling. En sådan ska kanske inte tävla hoppning när den vägrat ur sig 95% av gångerna på två års tävlande och föräldrar inte bryr sig om vad andra "vanliga" säger till dem.

Alldeles oavsett tycker jag reglerna är befängda. Det finns inte ett barn som inte kommer veta vad som krävs för att rida till SM, ALLA kommer att rida så bra det är möjligt i alla fall (hoppas jag?) och det innebär att det oavsett kommer att jagas felfria ritter och placeringar för det är som sagt inte tävlingarna som tas bort, bara möjligheten till SM och till exempel baltic cup.

Och för den som ojjar sig och tycker att det är förjävligt att barn tävlar SM: Grundklasserna i SM går i bedömning A, det vill säga, man tävlar inte mot andra, man rider mot sig själv för att försöka få en så bra runda som möjligt, likadant som avdelning B på vanliga tävlingar.
Sista omgången skiljer man på dem som rider om medaljer, så är det tre som har felfria ritter rakt igenom, ofta är det inte fler än max 4-5 stycken, i år var de två ev tre på b-ponny tror jag, så får dessa rida omhoppning. Resterande blir likaplacerade beroende på mycket fel de har (alla med fyra fel blir lika etc). Det är alltså, för de flesta, inte ens aktuellt med tävlingsklasser i SM förutom hur medaljerna ska ges ut. Det kan de ändra på B om det är så, att alla på samma fel då får medalj. Men bedömning A är alltså i grunden att alla på samma fel blir likaplacerade.

Med tanke på de överdrivet pushande föräldrar jag ser ibland ute på tävlingar så kan jag tycka detta är ett vettigt sätt att freda de yngsta barnen från de allra högsta prestationskraven.

Något som jag ofta tänker på tävlingssammanhang är de unga som tävlar flera ponnyer under helger som en business åt familjen. Även om det säkert kan vara kul för barnet i vissa aspekter, vilken press ligger det inte på en alltför ung person att prestera när familjens ekonomi påverkas av utgången?
Det här! Regeln om att begränsa antalet starter för ryttare under 10 år kom efter att en yngre än så ryttare kunde göra 8-10 starter på en helg. Grät av trötthet på slutet, men rida skulle hen. Den ryttaren gjorde ifs lika många starter som de catchriders som startar mest i landet som 13 åring.

Det här! Regeln om att begränsa antalet starter för ryttare under 10 år kom efter att en yngre än så ryttare kunde göra 8-10 starter på en helg. Grät av trötthet på slutet, men rida skulle hen. Den ryttaren gjorde ifs lika många starter som de catchriders som startar mest i landet som 13 åring.
Regeln är under 13. Inte under 10. Du får fortfarande rida åtta starter på en helg dock (under 13 år gäller Max 4 starter per dag).

@Cambrie
Jag vet vad vi har för mandat men jag har personligen aldrig varit med om en situation där jag som officiell funktionär varit tvungen att anmäla någon till förbundet. Tycker dock mina kollegor brukar sköta det bra och inte vika ner sig men som sagt jag håller bara till i dressyrvärlden så kan inte säga något om hur det ser ut i hoppning. I dressyr är det tyvärr hårdast och fulast ridning i de högre klasserna än i de lägre. Inte alltid med oftast.

Och jag tycker reglerna är bra. Barn behöver inte mer press och självklart kommer det finnas de som håller reda på evetuella gamla kvalregler osv men jag tror att många kommer tycka det är skönt att slippa pressen och säkert många föräldrar som tycker samma sak och inte behöver kännas sig otillräckliga bara för att de inte har råd att köpa de bästa ponnyerna och kuska land och rike runt för att samla kval.

@Cambrie
Jag vet vad vi har för mandat men jag har personligen aldrig varit med om en situation där jag som officiell funktionär varit tvungen att anmäla någon till förbundet. Tycker dock mina kollegor brukar sköta det bra och inte vika ner sig men som sagt jag håller bara till i dressyrvärlden så kan inte säga något om hur det ser ut i hoppning. I dressyr är det tyvärr hårdast och fulast ridning i de högre klasserna än i de lägre. Inte alltid med oftast.

Och jag tycker reglerna är bra. Barn behöver inte mer press och självklart kommer det finnas de som håller reda på evetuella gamla kvalregler osv men jag tror att många kommer tycka det är skönt att slippa pressen och säkert många föräldrar som tycker samma sak och inte behöver kännas sig otillräckliga bara för att de inte har råd att köpa de bästa ponnyerna och kuska land och rike runt för att samla kval.
Pressen kommer ju finnas kvar eftersom tävlingarna finns kvar? Man får kvala i 24 månader så även om jag inte får rida i år om jag är 12 får jag ju sätta kvalen i år och rida nästa år (även om jag då kanske är för lång, det är sällan domarna säger något om det)?

Tycker det är bra beslut, och bra för hästarna som förhoppningsvis slipper personerna som enbart rider för att tävla och inte för tycker om hästarna i sej självt.

En hel del behöver upptäcka att det är så mycket mer med hästar än bara tävling, det är ju bra att barn iallafall i början av livet får leva ut ett roligt och lekfullt hästliv innan hetsen med elitnivå kommer. Och nej, det innebär inte att man inte försöker rida så bra man kan eller kunna hantera hästarna så bra man kan. Det går att både ha kul med sin häst och rida bra.

Liknande trådar

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka