För oss som rider islandshäst finns den här regeln redan sedan några år - SIF (Svenska Islandshästförbundet) kom med i RF för några år sedan, tror det var 2021, och sedan dess har tävlingar på elitnivå inklusive SM varit stängda för alla under 13 (man tillåts dock rida kvaltävlingar från det år man är 12 för att "samla kval" inför SM eftersom man har en 24-månadersperiod på sig att kvala).
Just när det här beslutet kom så var det ju en del ungdomar som "kom i kläm" tycker jag - någon som vunnit SM som 10- eller 11-åring fick snällt stå över ett år eller två innan de kunde tävla på "sin nivå" igen. Det drabbade ju inte jättemånga, men var rätt surt för dem det drabbade såklart. En av anledningarna till den här effekten var också att det blev ett väldigt snabbt och abrupt beslut i och med att SIF ville "göra allt rätt" i förhållande till RF - jag är inte jätteimponerad över att man lade sig så platt (men det gällde fler saker än åldersgräns för elittävling).
Det kommer fortfarande upp en del kritik kring det här inom islandshästvärlden och jag har faktiskt inte hört någon - varken barn, föräldrar, tränare eller domare - som är positiva till åldersgränsen. De flesta håller sig neutrala eller är inte berörda, men några (huvudsakligen tränare med duktiga elever!) är kritiska för att de ser att rekryteringen av yngre ryttare till sporten bromsas och några duktiga barn hade önskat att de kunde få börja tävla tidigare.
Personligen tycker jag inte att åldersgränsen för elittävlingar haft någon större påverkan på sporten i stort, bara att de allra yngsta ryttarna försvunnit från de högre tävlingarna. Och det har ju aldrig varit jättemånga som är så unga och så duktiga att de berörs av regeln. Men då ska ju sägas att islandshästsporten på många sätt är rätt långt från ponnysporten, inte minst på grund av att kategoriindelning saknas, man kan inte "växa ur" sin häst och majoriteten av de tävlande är vuxna - det är ytterst sällan det förekommer rena barn- eller ungdomstävlingar. Så om barn i en viss ålder får eller inte får tävla på en viss nivå har ju noll påverkan på priser eller efterfrågan på islandshästar.