Bukefalos 28 år!

Så ful i håret

Jag har inte längre råd att gå till frisören. Och jag klarar heller inte av att klippa mig själv. Jag hade antagligen inte brytt mig alltför mycket om det inte varit för att luggen numera är i vägen. Jag blir irriterad på den.

Och jag vet inte hur jag ska lösa det. Jag äger ingen scarf. Hårspännen funkar inte i mitt hår för de glider bara. Fult blir det också. Hårklämmor tycker jag inte funkar för att få undan luggen. Det enda jag kommer på är att börja bära keps. Men äsch, jag vill egentligen inte.
 

När jag har lugg klipper jag den regelbundet själv då jag tycker det är onödigt att gå till frisören var tredje vecka.

Det är inte svårare än att ha en riktigt vass sax och inte klippa för mycket i taget.
Jag brukade klippa luggen själv när jag hade långt hår. Nu vet jag inte vad som är lugg och vad som inte är det. Allt är liksom lika långt. Hade ju en kort frisyr tidigare. Jag är rädd att det ska se konstigt ut om jag klipper själv nu.
 
Hur skulle du helst av allt vilja att detta skulle lösa sig? Om du tänker helt fritt. (”Mer pengar” är förstås ett rimligt svar, men om du tänker bort det.)


Jag har inte längre råd att gå till frisören. Och jag klarar heller inte av att klippa mig själv. Jag hade antagligen inte brytt mig alltför mycket om det inte varit för att luggen numera är i vägen. Jag blir irriterad på den.

Och jag vet inte hur jag ska lösa det. Jag äger ingen scarf. Hårspännen funkar inte i mitt hår för de glider bara. Fult blir det också. Hårklämmor tycker jag inte funkar för att få undan luggen. Det enda jag kommer på är att börja bära keps. Men äsch, jag vill egentligen inte.
 
Hur skulle du helst av allt vilja att detta skulle lösa sig? Om du tänker helt fritt. (”Mer pengar” är förstås ett rimligt svar, men om du tänker bort det.)
Har ju redan fått förslag på hårband. Och jag passerar nog ett Dollarstore idag när jag åker till Polisen, vilket jag också nämnt.
 
Har ju redan fått förslag på hårband. Och jag passerar nog ett Dollarstore idag när jag åker till Polisen, vilket jag också nämnt.

Ok, vad bra. Jag tänkte mest om det ligger närmast till hands för dig att hitta en tydlig youtubevideo som visar hur man klipper sig själv, att få länkar till bilder med frisyrer som kan passa, att du frågar runt bland vänner och upptäcker att nån kan klippa, att din frisör visar sig kunna klippa det du efterfrågar, att du kan jobba med acceptans eller nåt annat. Ibland tycker jag det kan hjälpa att tänka så, dvs. ”det här vore näst bästa lösningen för mig”, så blir vägen dit lite mer konkret än om allt bara känns hopplöst.
 
Ok, vad bra. Jag tänkte mest om det ligger närmast till hands för dig att hitta en tydlig youtubevideo som visar hur man klipper sig själv, att få länkar till bilder med frisyrer som kan passa, att du frågar runt bland vänner och upptäcker att nån kan klippa, att din frisör visar sig kunna klippa det du efterfrågar, att du kan jobba med acceptans eller nåt annat. Ibland tycker jag det kan hjälpa att tänka så, dvs. ”det här vore näst bästa lösningen för mig”, så blir vägen dit lite mer konkret än om allt bara känns hopplöst.
Jag kommer inte att kunna klippa själv. Och jag har inte många vänner. Egentligen bara en (som jag dessutom inte känt så länge). Finns några andra dock som inte bor här i närheten.

Frisören tar ju betalt för det han gör och jag har inte pengar.

Acceptans är skitsvårt när håret hela tiden stör mig med att vara i vägen.
 
Jag kommer inte att kunna klippa själv. Och jag har inte många vänner. Egentligen bara en (som jag dessutom inte känt så länge). Finns några andra dock som inte bor här i närheten.

Frisören tar ju betalt för det han gör och jag har inte pengar.

Acceptans är skitsvårt när håret hela tiden stör mig med att vara i vägen.
Ok! Då verkar ju "hårband" vara den bästa och enklaste lösningen. Hoppas du hittar nåt bra.
 
Jag brukade klippa luggen själv när jag hade långt hår. Nu vet jag inte vad som är lugg och vad som inte är det. Allt är liksom lika långt. Hade ju en kort frisyr tidigare. Jag är rädd att det ska se konstigt ut om jag klipper själv nu.
Jag sätter det "långa" håret bakom öronen och kammar luggen rakt ner. Vill inte ha den jättebred så jag tar inte så mycket lugg. Snurrar ihop hårtofsen några varv, sträcker den och klipper sen rakt av, ungefär mitt på näsan-höjd. När jag sen släpper tofsen drar håret ihop sig lite, så klipp inte för kort (om du inte vill ha kortkort lugg; Pugh-lugg kallade vi det förut, efter Pugh Rogefeldt :-) ) .

En teknik OM du får för dig att klippa själv. Fast det var du kanske inte så pigg på, ser jag nu..... Men det är så jag gör, i alla fall. Det blir alltid jämnt och går på en sekund. Snipp!
 
Ja, jag vet att det finns folk som rakar. Även en känd trädgårdsinfluencer gör det. Men jag skulle inte kunna känna mig kvinnlig i en sådan frisyr. En sådan frisyr är inte Jag. Lättskött dock. Jag vill ha lite hår med volym. Oftast trivs jag bäst några veckor efter frisörbesök när håret börjat få svall.


Vad är tupera? Jag förstår inte den här instruktionen alls tyvärr.
https://blogg.alltforforaldrar.se/emmalous/2009/11/08/hur-du-tuperar-luggen-steg-for-steg/
 
Hårbandet sitter inte kvar. Det glider av hela tiden. :(
Jag vet inte vilken typ av hårband du skaffat, men jag använder "snoods", typ som pannband men de går förstås placera högre upp än såhär också för att få bort allt hår. Man kan även dra ut dem så att de blir som en tub som täcker hela håret. Jag skulle typ inte kunna leva utan dem och har dem på även när håret är uppsatt ibland, för att få bort "ströhår" från ansiktet när jag är ute och vandrar. Minus är väl att det kan bli lite varmt men det blir ju håret också. :)
De glider ingenstans.
1715873280998.png
 
Det är en sån här jag köpt. Det var den minst fula av det de hade.
1000000202.jpg

De hade i vanligt bomullstyg också men alla hade fula mönster.
 
De är super! Man kan även använda dem som halsduk/ansiktmask när det blir riktigt kallt på vintern. Finns verkligen i alla mönster man kan önska sig också.
Men hur hålls den kvar på huvudet? Hur gör man så den inte glider upp bakom huvudet som hårbandet gör?
 
De är super! Man kan även använda dem som halsduk/ansiktmask när det blir riktigt kallt på vintern. Finns verkligen i alla mönster man kan önska sig också.
Ja, jag har dem på vintern som halsduk och runt huvudet innan och efter mössperioden. Köper jättefina från Eplaros men det finns ju enklare också.
 
Men hur hålls den kvar på huvudet? Hur gör man så den inte glider upp bakom huvudet som hårbandet gör?
Det gör helt enkelt inte det. 😅 Kanske är det för att det är ett annat typ av tyg (fast jag har ett annat som är mer i stil med nylon också.)? Jag har aldrig provat ha hårband så jag kan inte beskriva skillnaden. Kanske för att det är bredare runtom helt enkelt och får mer fäste, så att säga.
Eftersom det funkar även när jag har uppsatt hår kan det inte vara mitt långa hår som tynger ned det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
43 894
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp