Så/göda i rasthage?

Saigon

Trådstartare
Finns det något som man kan så eller göda med i en rasthage som hästarna tål?
I vår vinterhage så växer det som sjutton på sommaren när hästarna är på bete, men det är mest en massa skit-växter som hästarna ändå inte äter...Jag skulle därför vilja så lite gräs där. Men kan man det??? Utan att det blir för kraftigt menar jag... för "gräsmatta-gräs" är väl inte så bra egentligen väl? Det fick man ju iallafall lära sig när man var liten att man inte skulle ge hästar av gräsmatteklipp...
Eller finns det ngt man kan göda med? Fast då kanske det växer ännu mer utav det som jag inte vill ha...

Någon som har några tips? :banana:
 
Jag föreslår att du plöjer upp vinterhagen och sår i vall och betesväxter. Frö till vall och betesväxter finns att köpa på de stora fröfirmorna, granngården, odal och så vidare och från vissa kan du beställa den blandning av växter som du själv vill ha.

Det tar tid att anlägga en ny betesvall och den är lite kälig mot tramp de första året innan rotsystemet utvecklats ordentligt. Det kan alltså innebära att du inte skall ha hästarna på den, den första vintern....

Alternativet är att putsa hagen från oönskade växter. Antingen för hand eller med betesputsare. Och sen stödså in bättre vallväxter. Vill du ha ett magert bete så skall du inte gödlsa det. Omvänt så får du bort en del skräpväxter om du gödlar då dessa inte vill ha för näringsrika jordar.

Hur du bäst skall fixa din hage är lite olika beroende på vad slags jord du har. Vilka skräpväxter som finns där nu och vilka du vill få bort. Bäst resultat ger dock plöjning och nysådd.
 
Glömde tillägga att plöjning och nysådd är mycket bra med tanke på att parasiter försvinner från hagen och du får en hage som är i stort sett parasitfri..
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
3 771
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 360
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp