Så midsommar kommer

Men, vad är det där för sorts arbetsgivare? Hur kan ser vara lagligt?

Så var det förr här också, men sen förstod man att det inte funkar att sluta jobba 21:30 och börja 6:30. Nu måste man ha minst 11timmar mellan skift. Förr var det bara 9.


Kl

Jag gör aldrig nåt speceillt på midsommar. Orkar inte. Kanske köper nåt gått
Det är lagligt.
De räknar med ett visst antal timmar dygnsvila på 36 timmar eller vad det var
 
Jag brukar sällan fira midsommar. Vi kommer väl äta jordgubbar men annars bara njuta av en ledig dag. Nån gång har det kommit en inbjudan men för det mesta tar vi det lugnt.
 
Midsommar kommer och jag har ingen aning om vad jag ska göra.
försöker undvika vissa personer medans man inte vill vara ensam, ska man ut och campa och fota så det är en fördel att vara ensam.
är det någon som har förslag?
Om jag vore ensam, ville fira och hittade en lösning för boendet (vet inte om alla boenden är fulla nu) hade jag firat midsommar på någon av platserna som arrangerar firanden i Dalarna.
Man kan ju ta ett boende en bit ifrån själva firandet också

"Midsommar i Dalarna | Visit Dalarna" https://www.visitdalarna.se/midsommar
 
Svårt att komma med förslag om man inte vet vad du vill med din midsommar. Men det är väl ett bra förslag att du knallar ner till ett midsommarfirande i närheten av där du är. Då är det bara att lämna när du vill vara ensam igen. Ja, eller som sagt - bo i tält för att ägna dig åt ditt fotande.

Själva seglar vi ut till någon bra del av Bohuslän. I år lutar det åt Klädesholmen på Tjörn. Då finns det dessutom god tillgång på sill på plats. :)
 
Men, vad är det där för sorts arbetsgivare? Hur kan ser vara lagligt?

Så var det förr här också, men sen förstod man att det inte funkar att sluta jobba 21:30 och börja 6:30. Nu måste man ha minst 11timmar mellan skift. Förr var det bara 9.


Kl

Jag gör aldrig nåt speceillt på midsommar. Orkar inte. Kanske köper nåt gått
Vårt företag har förhandlat bort 11 timmar så vi har 8. Utöver det har de flesta restider mellan 30 min och 1,5 h.
Vi har fått till oss att det ligger på vårat ansvar att vara utvilade då vi har säkerhetstjänst.
 
Men, vad är det där för sorts arbetsgivare? Hur kan ser vara lagligt?

Så var det förr här också, men sen förstod man att det inte funkar att sluta jobba 21:30 och börja 6:30. Nu måste man ha minst 11timmar mellan skift. Förr var det bara 9.


Kl

Jag gör aldrig nåt speceillt på midsommar. Orkar inte. Kanske köper nåt gått
I vården har vi veckovila, inte dygnsvila. Sen har jag 30 min resväg vilket kapar bort en timmes sömn mellan kvälls/morgonpass.
 
20 år med en antifirare har satt sina spår. Har inte firat sen jag vet inte när. Midsommar är en vanlig dag som alla andra.
Jag har tidigare målat, mockat ur hela stallet eller gjort nåt annat oglamoröst. Har inga sociala kontakter som gör nåt där jag skulle kunna smälta in. Det gör mig absolut inget.
Någon gång har jag blivit inbjuden till vänner. Nu är jag för vidlröplig för att det ska funka att åka längre bort :)
Sommaren är härlig ändå
 
Skönt att läsa att fler väljer att ta udden av dylika firanden. Jag är sambo, umgås lite då och då med min mamma, min bror kommer över ibland en stund osv - Men jag blir bara mer och mer stressad över jul / nyår / påsk och midsommar. Mamma frågar flera veckor innan -vad ska Ni göra på..... Hur ska Ni fira....Jag blir mer och mer anti. Lägg av...jag gjorde min plikt när barnen var små -julklappar, tomte, påskägg och blomkransar och dans kring stång. Nu är dom stora och luften har helt gått ur mig. Mitt svar var alltid INGENting. Ska inte fira alls. Min sambo var lite ibörjan -Vad vill du göra -Ska vi hitta på något. Mitt svar -vill du göra eller hitta på något så hänger jag på och säg vad jag ska göra, men räkna inte med att jag ska planera eller rodda i något alls! Men det är lite jobbigt med mamma faktiskt. Hon är i stort behov av att få vara delaktig i högtider och "vara" med andra.
Din mamma kanske tycker det är jobbigt att vara ensam på högtider?

Kl

För mig är det olika, i vissa fall firar jag med släkten och ibland med vänner.
Är det med släkten är det tämligen odramatiskt, vi äter sen lunch/middag ihop och slappar mest hela dagen.
 
Din mamma kanske tycker det är jobbigt att vara ensam på högtider?
Ja så är det. Har i och för sig inte frågat....men efter denna tråd tänker jag att jag ska göra det. Jag tänker också att om hon vill ha människor i kring sig så kan det vara läge att ordna det och inte förvänta sig att andra ska göra det. Nu är hon till åren men fortfarande rejält på benen och vill man fira lite så går det bra att bjuda in till det utan att själv behöva rodda i allt. Tex köra ett knytis.
 
Äter grillat eller smörgåstårta med make o sönerna troligen. Och jordgubbar annars så blir maken ledsen. Jag skulle ju gärna sitta på en klippa med fötterna i havet men det är ju idag när solen skiner det känns som en bra idé. Blir det gråväder är vår veranda somrig nog.
 
Ja så är det. Har i och för sig inte frågat....men efter denna tråd tänker jag att jag ska göra det. Jag tänker också att om hon vill ha människor i kring sig så kan det vara läge att ordna det och inte förvänta sig att andra ska göra det. Nu är hon till åren men fortfarande rejält på benen och vill man fira lite så går det bra att bjuda in till det utan att själv behöva rodda i allt. Tex köra ett knytis.
Jamen precis, det är inte alltid man tänker särskilt logiskt när det kommer till ensamhet (eller släkten..).
Det är rätt tradigt om det endast är en som roddar, bättre då med knytis.
 
Jamen precis, det är inte alltid man tänker särskilt logiskt när det kommer till ensamhet (eller släkten..).
Det är rätt tradigt om det endast är en som roddar, bättre då med knytis.
Så gör vi nu. För mig och syster betyder högtiderna inte så mycket men för mamma är det viktigt.
Förr så skötte hon allt men nu när det bara är vi tre kvar så hjälps vi åt med både inköp och tillagning. Mysigt tycker jag!
Midsommar och nyår "firar" vi dock på varsitt håll.
 

Liknande trådar

Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
399
Senast: Fideli
·
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
518
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 592
Kropp & Själ Vad gör man då hur orkar man? Kan inte berätta vad som har hänt i detalj då det involverar en person som inte är aktiv här och jag inte...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp