Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Eh, va??? Mannen piskar hunden upprepade gånger så hårt han bara kan, jag slutade titta efter en 20 slag eller så och det var inte många sekunder in i filmen. Syftet är väl rätt uppenbart, att hunden aldrig någonsin ska våga avvika från position men va fan, hunden SKRIKER ju av rädsla och smärta och är helt klart extremt stressad och rädd för sin förare. Ett solklart brott mot djurskyddslagen!

Dessutom, om du ser något liknande i Sverige så kan du ju upplysa utövarna att ska de tävla på SBK tävlingar så är de ju också skyldiga att följa deras policy. Annars så kan man stanna i buskarna och utöva matchoskydd. Riktiga hundmänniskor behöver inte prygla fram sina resultat :cool:
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

JSom jag tolkar filmen är syftet att korrigera hunden då den gör fel, klantigt och till överdrift, men heller ingen utdragen "tortyr" bara för att plåga en hund. Verkar ju också vara filmat vid mer än ett tillfälle där man bara tagit med just när hunden "korrigeras".

Men visst, det ser illa ut, men om någon klippte ihop delar där man sprutar vatten eller bara visar tillfällen där man tar tag i eller ger hunden en koppelkorrigering så skulle säkert många tycka det var hemskt också, speciellt de som inte ens sett en skyddstävling på vykort.

Även om det är hopklippt så är varje tillfälle där man korrigerar en hund med hårda rapp av ett spö fel.

Och om du nu anser att han korrigerar hunden felaktigt men vid rätt tillfälle kan du kanske förklara för en oinsatt vad hunden gör för fel när den sitter framför figuranten och utifrån vad jag kan se "bevakar" den minutiöst. Och gärna också hur han då har tänkt sig att det ska hjälpa att randa upp den med ett spö så den tar skydd bakom figuranten.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Med tanke på att Daniel skrev så här i sin tråd o skydds så kan man ju undra:
"Att det finns ekipage som säger sig träna utan el/stackel i sverige/norge känner jag till"
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1155875 # 18

Men seriöst, varför behöver man ens el i skydds? Jag vet flera som tränar med elhalsband, tyvärr, men det är ju för att komma åt hunden på långt håll, varför i skydds..?

Sorry för OT.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Är inte insatt men har hört att en del använder el för att lära hunden att snabbt släppa skyddsärmen.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Vallhund, ja och? Frågan i den disskusionen berörde korrigeringar oavsett form, den filmen som visas här handlar ju varken om missbruk av vare sig el eller stackel, det gör ju inte det hela så mycket bättre. Återigen så verkar det som hunden inte alls skriker, utan det har man klippt in för att det ska ge lite extra effekt, manipulera material för att stärka sin egna synpunkter är ju inte helt OK, eller?

Men jag säger heller inte att detta är något bra och något att eftersträva, självklart inte. Om hunden fattar exakt varför den utsätts för detta kan inte jag veta och om det hjälper, men syftet kan ju inte vara annat att föraren anser att hunden är oren i släppandet och i ett annat moment vill han att hunden ska ha fokus på honom då hunden efter bevakningen inte direkt följer efter föraren utan har fokus på figgen. Finns säkert de som skulle fixat detta med mycket mer finess så att säga, men i förarens huvud är tanken så klart att hunden gör fel vid dessa tillfällen, och inget piskande i ren illvilja. Men det är ju ingen hemlighet att vissa nog helst ser att hundar ska aldrig utsättas för minsta obehag och att skyddstävlingar helst ska förbjudas, IPO ansåg ju vissa vara för hemskt för man "slår" hunden med en mjuk käpp när det kom till sverige, liknade debatter har först i andra länder också vad jag hört. Skulle vara kul med filmer på schysst skyddsträning istället och inte avarter, men förmodar att toleransen för vad som är OK eller ej är olika hos folk, svartvitt tänkande är ju inget ovanligt i sådana diskussioner.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Jo, minns tråden, men det var ingen på SM eller VM nivå som svarade och sa att de aldrig använder nån form av korrigering vad jag minns.

Det är ju troligen så att ingen som tränar med ren klickerträning har tagit sig till SM/VM i skydds eller IPO.

Men det finns ju framför allt i svensskyddet många som tränar med mkt belöningstänk och begränsar korrigeringarna till röst och vatten. Och det är ju en enorm skillnad jämfört med det som ses på filmen eller el/stackel eller våldsamma koppelryck i strypsnaror och liknande fysiskt smärtsamma metoder. Själv var jag bara tredje reserv till senaste skydds-SM men jag känner många som kvalat in/stått på pallen/tävlat Nordiska och de allra flesta tränar skydds på ett väldigt schysst sätt och blir lika illa berörda som alla andra av filmen på den här jävla sadisten.

Det är rent skitsnack att det behövs el/stackel/våld för att få till IPO-skyddet, de flesta som har kört både IPO och sv.skydds anser att det sistnämnda är betydligt svårare och kan vi få till korgarbetet utan att misshandla våra hundar så fattar jag inte varför det ska vara så svårt för IPO-folket att lära in lite simpelt bita-släppa med hjälp av en boll och ev lite röststyrning. Visst, nere på kontintenten ligger ju många årtioenden efter oss när det gäller synen på djur men tyvärr verkar det ju finnas många IPO-människor här i Sverige som inspireras av djurplågarna nere i Europa. Jag blir spyfärdig av det.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Återigen så verkar det som hunden inte alls skriker, utan det har man klippt in för att det ska ge lite extra effekt, manipulera material för att stärka sin egna synpunkter är ju inte helt OK, eller?

Det håller jag helt med om, det är synd att man lagt in egna ljud.

Om hunden fattar exakt varför den utsätts för detta kan inte jag veta och om det hjälper, men syftet kan ju inte vara annat att föraren anser att hunden är oren i släppandet och i ett annat moment vill han att hunden ska ha fokus på honom då hunden efter bevakningen inte direkt följer efter föraren utan har fokus på figgen. Finns säkert de som skulle fixat detta med mycket mer finess så att säga, men i förarens huvud är tanken så klart att hunden gör fel vid dessa tillfällen, och inget piskande i ren illvilja.

Det är inte svårt att förstå att i förarens huvud verkar det där vara en jättebra metod för att få fram en bra resultat på tävling. Det försvarar inte hans metod det minsta. Men nog förekommer det illvilja, att rappa hunden EN gång är illa nog men han rappar en första gång, vilket får hunden att fly undan, varpå han springer RUNT figuranten för att komma åt hunden med ytterligare rapp. Jag förstår vad du menar men tycker att ditt resonemang haltar kraftigt. Det måste inte handla om att man går på en hund utan orsak för att det ska vara illvilja inblandat.

Men det är ju ingen hemlighet att vissa nog helst ser att hundar ska aldrig utsättas för minsta obehag och att skyddstävlingar helst ska förbjudas, IPO ansåg ju vissa vara för hemskt för man "slår" hunden med en mjuk käpp när det kom till sverige, liknade debatter har först i andra länder också vad jag hört.

Det argumentet är lamt att köra med här för jag har inte sett en enda person uttala sig negativt om skyddsträning. Närmast kommer nog jag som sa att om det där är ett acceptabelt sätt att träna en hund är det fel på tävlingsgrenen. Nu har jag läst in mig lite mer och kollat på Youtube och förstått att det här var undantaget. Vilket jag uppskattar för jag har alltid tyckt om att se tjänstehundar i uppvisning, träning och tävling, även om jag aldrig satt mig in i närmare i träningstekniker eller olika moment.

Skulle vara kul med filmer på schysst skyddsträning istället och inte avarter, men förmodar att toleransen för vad som är OK eller ej är olika hos folk, svartvitt tänkande är ju inget ovanligt i sådana diskussioner.

Det fanns ju en fantastisk video i den tråden det länkades till: http://www.youtube.com/watch?v=2SeevpUCc3M&feature=relmfu

Visserligen uppvisning och inte träning men mycket imponerande för en oinsatt som mig att se en så fint tränad hund. Skulle vara väldigt kul att höra mer om hur han tränar.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Men visst, det ser illa ut, men om någon klippte ihop delar där man sprutar vatten eller bara visar tillfällen där man tar tag i eller ger hunden en koppelkorrigering så skulle säkert många tycka det var hemskt också, speciellt de som inte ens sett en skyddstävling på vykort.

Den dagen hundträningen man utför inte tåls att visas på film offentligt, klippt eller ej, då jäklar är det dags att omvärdera vad fan man håller på med!!

Jag jobbar med jävligt driftstarka hundar med maximal driftstörning (vallning med hårt prestationsavlade BCs) och lyckas ändå få fina resultat utan att bestraffa mina djur. De står pall för 100 kg aggressiv bagge, >100 djur i fullt sken mm. Bra mycket allvarligare belastning än en ynka skumgummipinne och en figge!!

Att man behöver träna starka hundar med hårda metoder är ren bullshit.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

hunden SKRIKER ju av rädsla och smärta och är helt klart extremt stressad och rädd för sin förare. Ett solklart brott mot djurskyddslagen!

Dessutom, om du ser något liknande i Sverige så kan du ju upplysa utövarna att ska de tävla på SBK tävlingar så är de ju också skyldiga att följa deras policy. Annars så kan man stanna i buskarna och utöva matchoskydd. Riktiga hundmänniskor behöver inte prygla fram sina resultat :cool:

I videon jag såg så var ljudet manipulerat/pålagt i efterhand. Det gör knappast videon mindre allvarlig..
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Varför ska man överhuvetaget behöva sparka, örfila, dra hunden i örat/nacken snabbt bakåt och piska den?. Vad vill man uppnå med en sådan behandlig?. Vad fasiken lär sig hunden av det mer än att lyda husse annars får den stryk?. Vem vill ha en sån "relation" till sin hund, ingen frisk människa iaf.

I slutet av filmen ligger hunden och rycker så fort killen rör på sig. Öronen är desutom slickade bakåt (tror jag) och hela hunden är väldigt vaksam.

Nä fy!
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Vad fasiken lär sig hunden av det mer än att lyda husse annars får den stryk?. Vem vill ha en sån "relation" till sin hund, ingen frisk människa iaf.

Det är precis vad hunden lär sig, och det är LÅNGT många fler än man tror som kör på den taktiken. Skrämma och hota hundarna. Folk som ligger på högsta nivån inom alla möjliga sporter. Dom har kommit dit genom att sparka och slå och lyckas hålla sig kvar. Tyvärr ger det ibland( /oftast!) lika bra resultat som en god relation och positiv träning, så det märks inte vilka som gör det. Hemskt är det.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Läs SannaMarks och Migos inlägg. De vet vad de talar om. Om polisen klarar av att träna sina tjänstehundar utan detta slags metoder, så nog f-n ska andra klara av det. Och om de inte gör det - se nästa stycke.

För egen del är jag en glad amatör med mjuka hundar, så jag har inga egna erfarenheter av vad som krävs för att komma till en hög nivå med s.k. hårda hundar. MEN, och detta är ett stort jävla men, jag vet en sak och det är att all träning av djur som som inte bygger på en grundläggande respekt för djuret och som orsakar rädsla och smärta är oaccepabel. Jag skiter högaktningsfullt i vad man vill uppnå och vad man anser att man behöver göra för att komma dit. Hunden är en levande varelse med känslor. Man behandlar inte någon levande varelse så som den mannen gör. Så enkelt är det faktiskt. Kan man inte uppnå det resultat man är ute efter på ett humant sätt, så får man acceptera att man inte uppnår det resultatet. När man börjar tumma på den principen, då kan man börja barrera hopphästar också. Ändamålet helgar inte alla medel när man har med levande individer att göra.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Fast jag tycker man ser rätt tydligt på relationen mellan förare och hund vilken sorts träning som utövats...
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Fast jag tycker man ser rätt tydligt på relationen mellan förare och hund vilken sorts träning som utövats...


Det tror jag inte att "gemene man" gör i alla fall. På en stor tävling i valfri sport till exempel. Hundarna går inte runt och skyggar och kryper längs marken direkt. Och vifta på svansen kan alla hundar göra, oslagna eller ej. Och jag skulle tro att hunden på filmen i denna tråden blir minst lika glad, kanske gladare, än en "vanlig" hund när husse säger ett snällt ord.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Jag menar att jag tycker man kan se det om Husse/matte låter lite skarpare, hunden tar åt sig mer, eller om personen ska klappa hunden på huvudet (skyddar undan lite för handen) eller om personen rör sig lite snabbt mot sin hund och får en liknande skyggande reaktion... Eller att hunden inte vågar komma in när den ser på ägaren att hållningen förändras osv. för att hunden kanske inte kommit på första okmmandot på inkallning.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Boss reagerar på snabba rörelser och ser verkligen pryglad ut om jag höjer rösten. Det betyder inte att jag har vare sig slagit eller jagat honom... Men BCs är iofs lite speciella...
 

Liknande trådar

Övr. Hund "Ja men MIN hund jagar aldrig, hen är så duktig och skulle aldrig skada fåren!" Tänk att det ska vara så svårt att ge F-N i att rasta...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: BobberiBoo
·
Körning Det här är en tränarutbildning 2005 på Strömsholm i Svenskaridsportsförbundets regi. http://www.youtube.com/watch?v=dLbd60zaIqw...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 605
Senast: rubytoo
·
Gnägg Jag har letat runt lite efter en liknande tråd men utan framgång, så jag startar en själv. Jag har blivit lite fast för fenomenet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 409
Senast: Exit
·
Islandshäst Den nya officiella VM låten 2013, vad tycks? http://www.youtube.com/watch?v=My8bFm3N_hc#at=18
Svar
12
· Visningar
2 167
Senast: engill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp