Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Jegra, nä ingen här har sagt att skydd bör förbjudas, jag tänkte vad den som gjort filmen och flera andra med liknade tema har för agenda. Ja, den hunden du länkade till ser trevligt ut, men det behöver ju inte betyda att den är tränad helt utan korrigering, men det kanske är mindre viktigt i sammanhanget. Hunden som fick som blev "rappad" har jag sett på andra filmklipp och då pågick inte heller några liknande metoder.

Sanna, ja det stämmer säkert, men vissa använder även nått enstaka ryck i vanlig halskedja vad jag sett;) för mig är det inte direkt upprörande, är likväl bra mycket snällare än vad som pågick i denna film. Jag kan ha fel, men i korgen så kan ju inte hunden bita sig fast, är det inte enklare att styra en taggad hund då, jämfört med en kraftfull hund som måste lyda med hög precision på avstånd från föraren för att få högsta poäng? IPOt är ju en ganska stor sport som utövas i många länder, ära och berömmelse kanske får gå utöver hundens bästa ibland för de som vill vinna till varje pris. Med det inte sagt att att rappa upp en hund med spö är en vedertagen metod, men jag tävlar inte i den grenen.

Polishundar har inte heller det kravet på perfekt precision, man tävlar inte om poäng direkt, i de allra flesta fall är föraren i omedelbar närhet när hunden ska släppa om den bitit en person, blir lite lättare att ryta till eller "påverka" hunden då skulle jag tro.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Sanna, ja det stämmer säkert, men vissa använder även nått enstaka ryck i vanlig halskedja vad jag sett;) för mig är det inte direkt upprörande, är likväl bra mycket snällare än vad som pågick i denna film. Jag kan ha fel, men i korgen så kan ju inte hunden bita sig fast, är det inte enklare att styra en taggad hund då, jämfört med en kraftfull hund som måste lyda med hög precision på avstånd från föraren för att få högsta poäng? IPOt är ju en ganska stor sport som utövas i många länder, ära och berömmelse kanske får gå utöver hundens bästa ibland för de som vill vinna till varje pris. Med det inte sagt att att rappa upp en hund med spö är en vedertagen metod, men jag tävlar inte i den grenen.

De kan ju stöta om och då är betyget 0. De flesta hundar är i en mer svårstyrd sinnesstämning i korg än i ärm. F ö så ingår det ju mkt ärmarbete i sv.skyddet med, om du kollar på modprovet t ex så kan man ju verkligen prata om att det är en moment där det behövs mkt kraft och sen ska hunden släppa på långt avstånd på föraren. I sv.skyddet har vi ju dessutom passivitetssläppande till skillnad från IPO, det är ju svårare att få till att hunden släpper på passivitet än på kommando.

Jag tycker det är helt självklart att sv.skyddet på alla sätt är mer krävande än IPO och då så många svensskyddsförare kör med schyssta metoder så är det för mig obegripligt att så många IPO-förare anser att våld/el/stackel är nödvändigt.

Jag går väl inte heller i taket över en MÅTTFULL koppelkorrigering men dels så brukar det inte vara speciellt effektivt, dels går det gärna över i hårda koppelkorrigeringar som kan skada hunden. För att inte tala om att "hänga upp" hundarna i stryp...bedrövligt.

Själv tar jag mina skyddshundar till hundfysioterapeuten var sjätte vecka och skulle aldrig ta risken att rycka i dem och själv orsaka nackskador på dem. De får tillräckligt mkt smällar ändå av skyddsarbetet...
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Skickat dig ett PM Sanna. Jo, i korgen visar ju många lite mer känslor, men om de inte kan bita fast så var min tanke att det är lättare att belöna/styra fram rätt utförande utan att behöva korrigera. I IPO har jag fått intrycket att många hundar är lite mer uppvarvade, dels har de inte kört korgprogrammet innan ärmarbetet och bränt energi som i svenskskyddet, dels är väl en "driftig" hund med djupa hårda bett idealet där, så kanske man driver upp hundarna lite mer där för att få fram "idealbilden"? Eftersom sporten är större är det väl fler som lever just på att träna hundar jämfört med de aktiva i svenskskyddet, har man det som jobb antar jag att jakten på mesta möjliga poäng hos vissa överskuggar vilka metoder man använder. Kan ha fel, bara några funderingar, de som vet bäst är ju de aktiva inom sporten, har svårt att tänka mig att alla i sverige som tävlar i IPO känner att de måste använda mer våldsamma metoder.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Skickat dig ett PM Sanna. Jo, i korgen visar ju många lite mer känslor, men om de inte kan bita fast så var min tanke att det är lättare att belöna/styra fram rätt utförande utan att behöva korrigera. I IPO har jag fått intrycket att många hundar är lite mer uppvarvade, dels har de inte kört korgprogrammet innan ärmarbetet och bränt energi som i svenskskyddet, dels är väl en "driftig" hund med djupa hårda bett idealet där, så kanske man driver upp hundarna lite mer där för att få fram "idealbilden"? Eftersom sporten är större är det väl fler som lever just på att träna hundar jämfört med de aktiva i svenskskyddet, har man det som jobb antar jag att jakten på mesta möjliga poäng hos vissa överskuggar vilka metoder man använder. Kan ha fel, bara några funderingar, de som vet bäst är ju de aktiva inom sporten, har svårt att tänka mig att alla i sverige som tävlar i IPO känner att de måste använda mer våldsamma metoder.

Nja, jag tycker oftast kräver mkt jobb att få hundarna rena i korgen och i många fall är det där vattnet kommer fram... Mina hundar har absolut inte bättre släppanden efter att ha kört korgmomenten först, tvärtom är de bra i gasen när ärmen kommer fram :angel: Jag hade föredragit att köra ärmmomenten först tror jag.

Däremot håller jag helt med i dina funderingar om att man vill ha fram superdriftiga hundar i IPOt, att det handlar om jobb/pengar för många och att alla svenska IPO-förare absolut inte använder våldsamma metoder. Även i Danmark finnas det många som kör IPO utan våldsamheter, iaf uppfödarna till min ena hund (Daneskjold).
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Den dagen hundträningen man utför inte tåls att visas på film offentligt, klippt eller ej, då jäklar är det dags att omvärdera vad fan man håller på med!!

Jag jobbar med jävligt driftstarka hundar med maximal driftstörning (vallning med hårt prestationsavlade BCs) och lyckas ändå få fina resultat utan att bestraffa mina djur. De står pall för 100 kg aggressiv bagge, >100 djur i fullt sken mm. Bra mycket allvarligare belastning än en ynka skumgummipinne och en figge!!

Att man behöver träna starka hundar med hårda metoder är ren bullshit.

Kan inte annat än hålla med.

Är själv uppvuxen med hundar som står öga mot öga med älgar och på senare år även gris även om dom är arga så springer inte hundarna iväg med svansen i mellan benen.

Detta utan hårda tag från meniskorna.

Kram
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Ja, men vet inte vad den tråden har med detta att göra?? Som jag tolkar filmen är syftet att korrigera hunden då den gör fel, klantigt och till överdrift, men heller ingen utdragen "tortyr" bara för att plåga en hund. Verkar ju också vara filmat vid mer än ett tillfälle där man bara tagit med just när hunden "korrigeras".

Men visst, det ser illa ut, men om någon klippte ihop delar där man sprutar vatten eller bara visar tillfällen där man tar tag i eller ger hunden en koppelkorrigering så skulle säkert många tycka det var hemskt också, speciellt de som inte ens sett en skyddstävling på vykort.

Jag kan å andra sidan tycka att det är helt åt helsike befängt att över huvud taget jämföra när någon sprutar vatten på sin hund med någon som sparkar och piskar sin hund. Måhända att folk skulle "förskräckas" över vattensprut eller att få bevittna när en hund belastas med en softstock, vad är din poäng?

Hunden blir på filmen blev de facto misshandlad oavsett anledning och sekundantal/tidigare eventuella belöningar eller ihopklipp och sådant SKALL anmälas alla gånger för att förhoppningsvis stoppa personen som anmälts och skapa eftertanke hos denne, samt de andra som eventuellt förhåller sig till liknande metoder. Nu blev personen både anmäld och avstängt från tävlande i fem år enligt utlåtande på grund av "dressyrvidriga metoder" (FCI's ord). Helt rättvist i mina ögon, ibland är jag verkligen glad åt sådant som går att göra via internet. Patrik Kiels namn kommer numera alltid förknippas med den där filmen, vilket förhoppningsvis skapar en liten ring på vattnet.

Håller för övrigt med Cillamuffin.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Det var lite klantigt uttryckt av mig, kan jag hålla med om, jag tänkte dock inte bara på vatten utan ryck i koppel och ta tag i hunden, lägger man på lite fejkade ljud så skulle det också säkert uppröra en del.

Faktum är väl att det inte är helt ovanligt med att man är rätt tuff mot hundarna i vissa länder när man kör skydd, har sett andra klipp som inte är långt ifrån detta. Tråkigt, men inget vi kan göra något åt hur en del tränar polishundar i holland exempelvis, svårt att sätta sig på höga hästar och säga att vatten räcker för dem också om man aldrig tävlat i deras gren. Dock tränar man säkert på vissa sätt av bara gammal tradition, även om en del säkert har kommit längre än andra.
 
Sv: Så tränas en VM hund *VARNING FÖR STARKA BILDER I KLIPPET*

Det var lite klantigt uttryckt av mig, kan jag hålla med om, jag tänkte dock inte bara på vatten utan ryck i koppel och ta tag i hunden, lägger man på lite fejkade ljud så skulle det också säkert uppröra en del.

Faktum är väl att det inte är helt ovanligt med att man är rätt tuff mot hundarna i vissa länder när man kör skydd, har sett andra klipp som inte är långt ifrån detta. Tråkigt, men inget vi kan göra något åt hur en del tränar polishundar i holland exempelvis, svårt att sätta sig på höga hästar och säga att vatten räcker för dem också om man aldrig tävlat i deras gren. Dock tränar man säkert på vissa sätt av bara gammal tradition, även om en del säkert har kommit längre än andra.

Jo men precis. Jag kan ju "förstå" att folk som är skolade i tänket att "ju starkare hund desto mer prygel skall den ha" blir ganska ställda och fulla i skratt när man som "svenne" kommer och säger att det går utmärkt att spruta vatten i fejset på en sådan hund. En rolig liten story på det: Min dåvarande figge var på resa i Danmark på en klubb där pigghalsband var standardutrustning. Han själv körde i ren svenneanda såklart "bara" med kedja. De lallar runt på lydnadsplan där och han får mycket beröm för sin följsamma och trevliga hund. En person står vid eftersnacket och klappar på hans hund varpå personen utbrister "men..är detta en vanlig halskedja? Bytte du nyss?" varpå han såklart svarar att han alltid har endast halskedja. Folket var myyycket imponerat då alla var ense om att hans hund var "mycket rejäl".

Egentligen är det ju för sorgligt att detta lever kvar in på 2000-talet. Jag VILL dock vara positiv och se detta som ett steg i rätt riktning. För 30 år sedan var dagens "mjukisdressyr" inte att tänka på. Numera vågar (en del) folk däremot prova på "mjukisstilen"..."Många bäckar små"...
 

Liknande trådar

Övr. Hund "Ja men MIN hund jagar aldrig, hen är så duktig och skulle aldrig skada fåren!" Tänk att det ska vara så svårt att ge F-N i att rasta...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: BobberiBoo
·
Körning Det här är en tränarutbildning 2005 på Strömsholm i Svenskaridsportsförbundets regi. http://www.youtube.com/watch?v=dLbd60zaIqw...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 605
Senast: rubytoo
·
Gnägg Jag har letat runt lite efter en liknande tråd men utan framgång, så jag startar en själv. Jag har blivit lite fast för fenomenet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 409
Senast: Exit
·
Islandshäst Den nya officiella VM låten 2013, vad tycks? http://www.youtube.com/watch?v=My8bFm3N_hc#at=18
Svar
12
· Visningar
2 167
Senast: engill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp