Bukefalos 28 år!

Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Svar JA!

Nu så vill jag veta vilken erfarenhet av körning som du har?
Har du ett eget spann?
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Och din erfarenhet av körning är?
Vilken metod skulle du föreslå?

Jag tycker det är löjligt att tjata om folks erfarenhet. En duktig hästmänniska ser att det på klippet är fel väg att gå, även om man inte har ett eget spann.
Du verkar anse att du har en väldans massa erfarenhet kring körning och ändå tycker du att det ser ut att gå rätt till.


Jag får hålla med AndersB lite.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Inte om man skall definiera huruvida den vänstra hästen är i drag eller inte.
För det så anser jag nog att erfarenheten av just parkörning spelar roll.

Jag vet ju inte vad bakgrunden är så jag kan inte bedöma om det är rätt eller fel.
Mitt spann bestod av två hästar som gjorde allt som jag bad om så jag har aldrig själv stött på problemet.
Jag behövde snarare trösta mina ganska så överambitiösa hästar när de inte tyckte att de räckte till.
Men som jag tidigare skrev så var de mycket körda i enbet innan jag satte ihop dem i par.

Och ja, jag har en himla massa erfarenhet av att köra häst.
Jag har haft tillgång till körhästar sedan tidigt 80-tal och gått utbildning i ämnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Problemet är på vilket sätt hästen korrigerades. Det är inte bra horsemanship som visas på videon oavsett vilken gren av hästeriet man håller på med.

Ändamålen helgar inte medlem när det kommer till djur. Jag har sett svårklass ryttare rida på ett sätt som fått mig att må illa. Visst "fixar" dessa ryttare problemet men på ett sätt som inte är okej.

Sen finns det dom som verkligen är duktiga och som inte behöver använda övervåld eller våld överhuvudtaget för att få hästen att göra som dom vill. Det är riktiga hästmänniskor som är duktiga med det dom håller på med.

Ta tex min tränare som utan sporrar, spö eller bankande skänklar får min sega märr att bjuda på framåt som värsta fullblodet.

Där konsten tar slut tar våldet vid.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Det är ung. tjugo sekunder med första kusken, inte längre än att man kan köra hela sekvensen i slow motion och titta exakt (så långt som videokvaliteten medger åtminstone) hur spänd draglinan är. Jag har gjort det för att vara riktigt säker och det borde nog du också göra.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Där konsten tar slut tar våldet vid.

Helt utanför ämnet men ända sedan jag första gången såg devisen i Strömsholm: "Där konsten slutar tar våldet vid" har jag tyckt det är felskrivet. Borde det inte heta: "Där våldet tar vid slutar konsten"?

Bara för att konsten slutar behöver ju inte våldet börja, men använder man våld har det slutat att vara konst. Eller?
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Ändamålen helgar inte medlem när det kommer till djur. Jag har sett svårklass ryttare rida på ett sätt som fått mig att må illa. Visst "fixar" dessa ryttare problemet men på ett sätt som inte är okej.

Sen finns det dom som verkligen är duktiga och som inte behöver använda övervåld eller våld överhuvudtaget för att få hästen att göra som dom vill. Det är riktiga hästmänniskor som är duktiga med det dom håller på med.
Håller med dig.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Var i videon menade jag, inte hur man ser det.

Menar du verkligen att det syns i sekvensen med kusk ett, han som kör första minuten eller så, att draglinorna slackar?

Ah du menade så, jag missförstod dig. Det är det generella intrycket, det finns säkert snuttar/sekvenser där den är i drag också, men generellt vill den inte dra.

Jag säger dock inte emot att den ser betydligt bättre och mer tillfreds ut med kusk 1, däremot har jag inte slowmotionkollat om den t ex drar 47% av den snutten, men den undviker det generellt där med, av någon anledning.

(Jag tror inte på att kolla isolerade snuttar in absurdum, varken när det handlar om att hitta bra eller hitta dåligt, därför jag inte kollat så)
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Jag skulle vilja veta hur gammal hästen är.
Hur den blivit inkörd. Enbet eller par?
Och vad den gör till vardags.

Det kan ju vara som med gamla ridskolehästar, att den kan alla knep för att komma undan arbete.

Men snälla, de som vill komma undan arbete för de är "lata", de bränner inte dubbelt så mycket energi på att hålla sig undan. Hästen på filmen är knappast en gammal sak som lärt sig att slippa arbeta. Det är otroligt mycket jobbigare göra som den gör än att bara dra.

Det är lite beklämmande att se alla alternativ du har till varför hästen av ren istadighet inte drar. varför den inte drar vet vi inte - men det är banne mig inte hästens fel. Och oavsett anledning har den INTE förtjänat att bli behandlad som av den andra kusken.

En häst som inte vill arbeta ska inte slås till att arbeta, den ska uppmuntras till det. Tycker hästen körning är så trååååkigt att klockorna stannar och maskar - ja så endera ut och kör efter vägarna och se om man kan få det att bli roligare, eller låt den slippa körning och skaffa en som tycker det är KUL då.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

KL
Har inte läst tråden så kanske redan står men anledningen till detta sätt är att hästen hade en tendens att skena och slagit i vagnen hemma.

Sen hur man korrigerar och fixar detta problem i körning har inte jag mycket koll på men visst ser det lite bryskt ut.

"Fyrspannskusken NN har kommenterat filmen från kurstillfället som finns på Yuotube. : "Jag har kollat på filmen och tycker inte det är något märkligt med NN agerande, visst stoppar han hästarna ganska bryskt men med det beteende som dom visar så gäller det att få stopp ganska snabbt annars riskerar man att hamna i sken och det är inget man vill och speciellt med en sådan vagn".
 
Senast ändrad:
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

KL
Har inte läst tråden så kanske redan står men anledningen till detta sätt är att hästen hade en tendens att skena och slagit i vagnen hemma.

Sen hur man korrigerar och fixar detta problem i körning har inte jag mycket koll på men visst ser det lite bryskt ut.

"Fyrspannskusken NN har kommenterat filmen från kurstillfället som finns på Yuotube. : "Jag har kollat på filmen och tycker inte det är något märkligt med NN agerande, visst stoppar han hästarna ganska bryskt men med det beteende som dom visar så gäller det att få stopp ganska snabbt annars riskerar man att hamna i sken och det är inget man vill och speciellt med en sådan vagn".

Finns det någon förklaring till när han kör med vänstra hästen kraftigt böjd?

Att han är brysk i halten när de är påväg att ladda iväg kan jag förstå. Jag tycker han lägger onödigt mycket kraft i den (man kan vara brysk och säga "tvärnit!" utan att ta i mer än man behöver), samtidigt är det inte helt lätt veta med okända.

Men jag förstår inte alls varför vänsterhästen körs så kraftigt böjd, och det vore intressant att få veta varför/vad man ville uppnå?
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

kl

Jag tycker det ser ut som att de drar hyfsat jämnt när kusken kör. En dressyrvagn i ridhus rullar lätt, så draglinorna sträcks inte på samma sätt som när man drar tunga lass i uppförsbacke... Det lilla slack som kan anas på draglinorna (att linorna liksom hoppar lite) är inte konstigt, det är ofta så på båda hästarna samtidigt när vagnen rullar lätt. Däremot när tränaren kör så flyttar han ju bak vänstra hästen ganska ordentligt så att den inte är i drag alls, jag antar att han gör detta (justerar korstömmen) för att kunna ta stadigare kontakt med munnen på den vänstra utan att störa den högra lika mycket. Vad jag kan se som "resultat" i slutet av filmen är en stressad häst som är mindre i drag än innan. Men den "kröker på nacken", och det anses väl fint...

Jag kör både par och fyrspann och hoppas att jag aldrig kommer känna behov av att "korrigera" mina hästar på sådär våldsamt sätt...
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Problemet är att hästen har en tendens att sätta av i sken, så kanske han helt enkelt försöker hindra den från att sticka? Jag vet inte, bara spekulerar.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

KL
Har inte läst tråden så kanske redan står men anledningen till detta sätt är att hästen hade en tendens att skena och slagit i vagnen hemma.

Han som lånade ut hästarna till kursen och även själv körde i den andra videon säger att det inte stämmer att hästen hade skenvana.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Var säger han det? Jag undrar fortfarande om det är samma par som gjorde Nicke Pålson till invalid.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Var säger han det? Jag undrar fortfarande om det är samma par som gjorde Nicke Pålson till invalid.

Jag menade han skrev det, det står på youtubesidan längre ned i kommentaren till SvRF:s kommentar till videon.

Det andra har jag ingen aning om.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

En häst som inte vill arbeta ska inte slås till att arbeta, den ska uppmuntras till det.

Visst.
Men jag tycker att man inte kan kritisera en massa saker som man ser 2 minuter av om man inte vet bakgrunden.
Och därför så låter jag bli det.

Och nej, jag gör inte så.
Jag har inget behov av att få hästar att göra sådant som de inte vill.
Jag har så många att jag kan ta en annan som vill i stället.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Visst.
Men jag tycker att man inte kan kritisera en massa saker som man ser 2 minuter av om man inte vet bakgrunden.
Och därför så låter jag bli det.

Och nej, jag gör inte så.
Jag har inget behov av att få hästar att göra sådant som de inte vill.
Jag har så många att jag kan ta en annan som vill i stället.

I sak har du rätt ang att kritisera. Men det finns för mig en gräns, som när den passerar innebär att det som sker är förkastligt. Oavsett varför och oavsett under hur lång/kort stund. (Naturligtvis skulle en akutåtgärd för att förhindra en katastrof gå utanför detta).

Det som syns på filmen är för mig över den gränsen i stora delar.
 

Liknande trådar

Gnägg Och nu var det dags för tant att fylla 17 år, älskade underbara tokhäst som hon har lärt mig mycket i mitt hästliv! En kompis hade...
Svar
11
· Visningar
1 977
Senast: Heulwen
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 318
Senast: Raja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 760
Senast: Varmblod90
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 127
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp