Bukefalos 28 år!

Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Han som lånade ut hästarna till kursen och även själv körde i den andra videon säger att det inte stämmer att hästen hade skenvana.
Nja, det står det inte. Det står såhär:
"Det finns flera uppenbara felaktigheter i svaret.
-Om man tittar på de två andra filmerna så är det ganska uppenbart att hästen eller hästarna knappast kan ha problem med "skenbenägenhet". En erfaren tränare skulle knappast låta ett sådant ekipage stå förspända med lösa tömmar."


Och det är inget som säger att det är hästens ägare som skriver detta påståendet heller. Då skulle det knappast formulerats på det sättet.

"Erik Broms deltog med ett halvblodspar och anledningen var att han vid kurstillfället ville ha NN råd och hjälp då en av hästarna visar tendenser att skena och att den slagit i vagnen vid träning hemma. Erik Broms ville ha tips om hur man som tränare korrigerar detta. Avsikten var att tävla med detta halvblodspar."

Det tolkar jag som att det visst var vad han sökte hjälp för, just att hästen var skenbenägen.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Nja, det står det inte. Det står såhär:
"Det finns flera uppenbara felaktigheter i svaret.
-Om man tittar på de två andra filmerna så är det ganska uppenbart att hästen eller hästarna knappast kan ha problem med "skenbenägenhet". En erfaren tränare skulle knappast låta ett sådant ekipage stå förspända med lösa tömmar."


Och det är inget som säger att det är hästens ägare som skriver detta påståendet heller. Då skulle det knappast formulerats på det sättet.

"Erik Broms deltog med ett halvblodspar och anledningen var att han vid kurstillfället ville ha NN råd och hjälp då en av hästarna visar tendenser att skena och att den slagit i vagnen vid träning hemma. Erik Broms ville ha tips om hur man som tränare korrigerar detta. Avsikten var att tävla med detta halvblodspar."

Det tolkar jag som att det visst var vad han sökte hjälp för, just att hästen var skenbenägen.

Erik Broms, som är den som laddat upp filmen, samt skriver att det är fel att de varit skenbenägna, är registrerad ägare på åtminstone den ena hästen i filmen (Juvita).

Så vi kan konstatera att det är ägaren till minst den ena hästen, den som pekas ut som ägare och kusk, som dementerar att anledningen var att hästen varit skenbenägen.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Erik Broms, som är den som laddat upp filmen, samt skriver att det är fel att de varit skenbenägna, är registrerad ägare på åtminstone den ena hästen i filmen (Juvita).

Så vi kan konstatera att det är ägaren till minst den ena hästen, den som pekas ut som ägare och kusk, som dementerar att anledningen var att hästen varit skenbenägen.

Varför skulle han skriva om sig själv som tredje person? Som detta tex:

"Erik Broms deltog med ett halvblodspar och anledningen var att han vid kurstillfället ville ha NN råd och hjälp då en av hästarna visar tendenser att skena och att den slagit i vagnen vid träning hemma. Erik Broms ville ha tips om hur man som tränare korrigerar detta. Avsikten var att tävla med detta halvblodspar"

Tycker det är ytterst knepigt av honom att skriva så om det är han som skrivit inlägget. Och varför inte isåfall skriva anledningen till att han sökte hjälp med hästen(arna)?
 
Senast ändrad:
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Nu när vi talar människor och benämner deras namn så drar jag mig ur diskussionen.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Varför skulle han skriva om sig själv som tredje person? Som detta tex:

"Erik Broms deltog med ett halvblodspar och anledningen var att han vid kurstillfället ville ha NN råd och hjälp då en av hästarna visar tendenser att skena och att den slagit i vagnen vid träning hemma. Erik Broms ville ha tips om hur man som tränare korrigerar detta. Avsikten var att tävla med detta halvblodspar"

Tycker det är ytterst knepigt av honom att skriva så om det är han som skrivit inlägget. Och varför inte isåfall skriva anledningen till att han sökte hjälp med hästen(arna)?

Läs igen. Han citerar vad som sagts i det svar han fått från förbundet.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Nu när vi talar människor och benämner deras namn så drar jag mig ur diskussionen.

När personen själv under eget namn startat det hela ser jag inga problem med att använda namnet i det sammanhang han själv lagt ut det.

Vore annat om tränaren på filmen namngavs t ex.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Är inte det redan gjort?

Jag känner igen fler på filmen som jag är övertygad har mål i munnen och hur diskussionerna gick där nere är ju rätt svårt för oss att veta.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Läs igen. Han citerar vad som sagts i det svar han fått från förbundet.
Varför kan han inte bara förklara isåfall vad problemet med hästen var? Om det nu inte stämmer att han lät honom köra pga att hästen var skenbenägen? Då hade ju alla spekulationer sluppits.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Är inte det redan gjort?

Jag känner igen fler på filmen som jag är övertygad har mål i munnen och hur diskussionerna gick där nere är ju rätt svårt för oss att veta.

Jo, jag menar i tråden.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Jag tycker det ser ut som en hårdhänt erfaren kusk försöker visa hur duktig han är utan att lyckas.

Sen undrar jag över kommentarer som "lat", "inte drar" osv. Det syns tydligt att hästen försöker minska trycket i munnen, hur man kan undgå att se att främst vänsterhästen besväras av kusk nummer två:s hårda händer förstår jag inte, mycket tydligare kan det inte bli. Och den gick inte bra mot slutet heller som någon skrev.

Fast jag tycker nog att den travar betydligt lugnare i slutet och mer jämt än den gjorde från början.


Jag tycker man tydligt ser när ordinarie kusk kör att den är extremt sned och ligger mot den andra hästen när han kör.

Visst det är inte ok att slå och dra hästar i munnen men det är betydligt bättre att man säger till direkt och en gång istället för att smådra och småpiska.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Håller med.

Har man koll på inlärning så tränar man inte så. Punkt.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Det är lite beklämmande att se alla alternativ du har till varför hästen av ren istadighet inte drar. varför den inte drar vet vi inte - men det är banne mig inte hästens fel. Och oavsett anledning har den INTE förtjänat att bli behandlad som av den andra kusken.

(min fetning) WORD!
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Visst det är inte ok att slå och dra hästar i munnen men det är betydligt bättre att man säger till direkt och en gång istället för att smådra och småpiska.

Ännu bättre är att ta till sig lite inlärningspedagogik och faktiskt förklara för hästen vad den ska göra, istället för att försöka prygla den till passivitet och inlärd hjälplöshet.

Hästfolk är jävligt bra på att bortförklara brutala träningsmetoder, som inte skulle vara accepterade i någon annan "gren" av djurträning.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Förutom "traditionell" hundträning då?

Det är inte alltid vackert heller utan beror på vem man tränar för.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Inte ens CM är i närheten av det systematiska våld som hästarna ofta utsätts för.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

*KL*

Om det nu var så att hästägaren kommit dit med paret för att få hjälp med att den ena hästen haft benägenhet att skena, så hoppas jag att tränaren först uteslutit andra problem. Typ som smärta, eller att hästen kanske någon gång slagit i vagnen när den tagit för långa kliv och nu är rädd att slå i igen.
För såna saker lär man ju hantera på HELT andra vis än om hästen (mot förmodan) "bara jävlas".
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Ännu bättre är att ta till sig lite inlärningspedagogik och faktiskt förklara för hästen vad den ska göra, istället för att försöka prygla den till passivitet och inlärd hjälplöshet.

Hästfolk är jävligt bra på att bortförklara brutala träningsmetoder, som inte skulle vara accepterade i någon annan "gren" av djurträning.

Så du hade suttit och klappat hästen på baken när den försökte att skena eller sparka?

Biter en häst mig så säger jag till direkt inte pratar jag med den och hoppas att den inte gör det igen.

Liksom leder jag en häst så får den lära sig att inte sticka förbi och jo jag kanske första gången får säga till den. Jag vet inte vad för hästar du hanterar men de jag har som kommer taggade till tusen från galoppbanan kan man inte klappa på halsen och ge godis för då är de redan över dig.

Och nej jag slår inga hästar eller använder brutala djurplågeri metoder men däremot så säger jag ifrån när de inte gör rätt.
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Jag vet inte vad för hästar du hanterar men de jag har som kommer taggade till tusen från galoppbanan kan man inte klappa på halsen och ge godis för då är de redan över dig.
Jag har träffat några galopphästar och det var inget tal om att dom, taggade eller inte, skulle hamna över någon? Dom var trevliga att klappa på faktiskt.
Det kanske har med träningen att göra ;)
 
Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Jag har träffat några galopphästar och det var inget tal om att dom, taggade eller inte, skulle hamna över någon? Dom var trevliga att klappa på faktiskt.
Det kanske har med träningen att göra ;)

Mina har varit extremt snälla att klappa på halsen, i boxen :D

Men kanske inte direkt när de skall ledas till hage för första gången på väldigt länge :nailbiting:
 

Liknande trådar

Gnägg Och nu var det dags för tant att fylla 17 år, älskade underbara tokhäst som hon har lärt mig mycket i mitt hästliv! En kompis hade...
Svar
11
· Visningar
1 977
Senast: Heulwen
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 318
Senast: Raja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 759
Senast: Varmblod90
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 127
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp