Sadel som glider fram

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare bellala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 650
B

bellala

Hej,

rider en häst som det är jättesvårt att hitta en passande sadel till. Ägaren har för ett tag sedan haft en sadelmakare/utprovare ute och specialbeställt en Passier, men det dröjer ytterligare en månad innan den kommer.

Iallafall, den enda sadel som ligger ok just nu är en urgammal manskapssadel, så den har jag ridit i.

Tyvärr verkar det som att denna sadel nu har börjat glida fram och trycka på manken, särskilt i galoppen. :( Det är ju såklart inte skönt eller bra för hästen (eller ryttaren eftersom den nästan bockade av mig när det hände...) Det är samma problem som med hästens gamla och inte längre passande hoppsadel.

Någon som har tips på någon lösning man kan ta till som kan funka denna månad innan sadeln kommer?
  • Använda svanskappa till manskapsadeln?
  • Förbygel (eller heter det förgjord?)?
  • Barbacka ska jag testa idag, men det är ett stooort halvblod som ser spöken :eek: i vart hörn, så det känns lite vådligt...

Vi arbetar redan henne från marken, men det vore himla bra om det gick att rida iallafall några dagar i veckan...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadel som glider fram

Jag har samma problem som du, använder svanskappa och det underlättar men löser inte problemet helt tyvärr.
Jag tänkte plocka fram min gamla barbackagjord som jag köpte till min förra häst när jag "var mellan två sadlar". Då lägger jag ett schabrak under så man slipper håren i baken och så sätter man ju fast stiglädren i öglorna på gjorden. Fungerar bra tycker jag.

Jag har haft lite av samma problem. Jag har köpt en gelé pad/anti glid pad och den är verkligen super bra! Den kanske inte hjälper för dej, men det är absolut värt att prova:)

Tack för svaret! Är det en stor häst du har? Läste nånstans att svanskappa bara skulle användas till ponnyer och ryttare på max 45 kilo, så jag blev lite tveksam till att sätta det på ett kraftigt halvblod på 165-170. :confused: Suck, att sadel ska vara så svårt :crazy:

Det vore kanske nåt! Ligger den mellan hästen och vojlocken eller? I och med att det är en manskapssadel "min" häst har så har man ju inte vanlig vojlock, utan en sammanvikt stor yllefilt istället, men det gör kanske inget.

En liten tanke...
Vad tror du om ett hintertyg (baksele) istället för svanskappa?
Jag vet inget om detta, men du kanske kan kolla?

Glider sadeln så mycket så skulle jag försöka rida barbacka.

En manskapssadel är tung och börjar den glida så tror jag inte att svanskappa är ett bra alternativ. Förgjord skulle jag inte heller rekomendera. Dels tycker jag den är fruktansvärt ur säkerhetssynpunkt, jag tror det är väldigt lätt och fastna i krokarna om man skulle trilla av lite fel. Och är det nu så att sadeln glider mkt så glider förgjorden ganska lätt också.

Ett annat alternativ sålänge kan också vara en bomlös sadel. Det går att hitta fynd från ca 1500 kr. Men tänk också på att du behöver en bra padd också så går på iaf 700 kr.

Varför skulle man inte kunna ha svanskappa på stor häst? Det är inte skadligt om den är rätt tillpassad. Är hästen inte van så ska man såklart ta det försiktigt och låta hästen vänja sig, en del spänner sig och kan bocka lite första gångerna, inkörda hästar brukar inte ha några problem alls. Min häst är 160 och jag använder svanskappa. Igår fick jag prova en Kieffer från 1970 talet och den låg riktigt bra, äntligen vågade hon röra sig. Ikväll ska jag prova en bomlös så får vi se, tur jag har hästen vid en ridskola så jag kan prova olika sadlar utan att behöva köpa!

Svanskappa kan du använda likaväl på stora hästar som små. Prova med det. Det är en bra lösning i vissa fall.
(förbygel hjälper sadeln att inte åka bakåt så den har du ingen hjälp av i ditt fall)

Tack för allas tips! Provade att rida barbacka och det gick faktiskt riktigt bra:banana: Liiite träningsvärk i magen (min, inte hästens :-)) efteråt bara. Vi övade både galopp på volten och öppna i trav. Lite ofräscht med hästsvettiga ridbyxor bara :D

Vi prövade först svanskappa, men precis som du skrev så är nog sadeln för tung för det, först gick det ok, men sedan kändes det som att hästen var irriterad efter att travat en stund.

Förbygeln som letades fram såg lite läskig ut, och jag tror att den skulle klämt på manken den med.

Det var någon som tipsade om en bomlös sadel, och det skulle säkert kunna var värt ett försök. Nu kommer ju hästens nya sadel om en månad, och då känns det inte aktullt att köpa en annan i mellantiden, utan bättre att försöka klara sig.

har precis fått lära mig att det finns både förbygel och förgjord, och de funkar såhär: (nu blandar jag säkert ihop det bara för det :-))

förbygel är typ samma som en brösta och hindrar sadeln att åka bak.

Förgjord däremot innehåller typ vinkeljärn och läggs upp bakom manken för att hindra sadeln att åka fram.

Det jag menade var alltså en förgjord, men jag skrev nog fel

Kul att barbackaridningen gick bra! Ett tips bara är att ha ett schabrak under som du spänner fast med en täckesgjord, så slipper du håriga/svettiga ridbyxor ;) Jag rider iprincip aldrig helt barbacka numer, har alltid schabrak eller allra helst min tjocka polypad så är det riktigt bekvämt :D

Intressant! Fast tyvärr faller det nog på att vi inte vill köpa nåt såhär snart innan den riktiga sadeln kommer. Och det nog tyvärr är ingen som har något sådant som man kan låna på stallet.

Bra tips att ha ett schabrak med täckesgjord under! Jag testade det och det kändes absolut skönare. Det var dock väldigt varmt när jag red så efter en halvtimme gick svetten genom tyget och blä, sen var det blött...

Men annars funkar det faktiskt finfint med dressyr i paddocken barbacka! Funderar nu på om jag ska investera i en ännu tjockare vojlock/pad, så att man kan slippa blöta-byxproblemet :D

har precis fått lära mig att det finns både förbygel och förgjord, och de funkar såhär: (nu blandar jag säkert ihop det bara för det :-))

förbygel är typ samma som en brösta och hindrar sadeln att åka bak.

Förgjord däremot innehåller typ vinkeljärn och läggs upp bakom manken för att hindra sadeln att åka fram.

Det jag menade var alltså en förgjord, men jag skrev nog fel

Visst finns både förbygel och förgjord. Det är två olika saker. förgjorden är som en extra sadelgjord som spänns i främsta stroppen på sadeln. De har alltså olika syften. Förbygeln hindrar sadeln från att glida bak och förgjorden ska hindra sadeln från att åka fram.

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
712
Senast: Silje
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 457
Utrustning Hej. Har köpt en ny häst, min sadelpassare har ej tid fören om ca 1-1,5 månad att prova ut sadel pga hon är bortrest. Vill hitta en... 2
Svar
23
· Visningar
3 158
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Min hoppsadel glider fram så fort jag börjar trava vilket irriterar både mig och min häst. Har provat jättemånga olika gel paddar...
Svar
18
· Visningar
4 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka