sadel till islandshäst...

LinnK

Trådstartare
..vad har ni för sadel och hur funkar de för er och era pållar?

Ska ju köpa islänning senare när ekonomin tillåter och jag är själv intresserad av nån ribbad modell tex. hraffn
(heter den så?) och eldjarn.

Nån som har just dessa? :confused:
 
Jag har en Wintec sadel på min isis och den är alldeles underbar!
 
Är personligen inte så förtjust i Hrafn eftersom bossorna sticker ut. Om du vill ha en med ribbat säte så finns det mycket bättre, t ex Henri de Rivel.

Funderar själv på att köpa en Nordica. Har en billig variant nu, som i och för sig ligger jättebra på hästen men den är väldigt sliten.
 
min islandssadel var billig säger ägaren(jag är fodervärd) och den är obekväm!!!!
 
Jag har en vanlig dressyrsadel (Olympic Jessica) till min islandshäst. Den är superskön att rida i och kanske viktigast av allt: DEN PASSAR HÄSTEN.

Jag hade svårt att hitta en sadel som passade min häst eftersom hon är så kort i ryggen. Många islandshästsadlar är konstigt nog både för långa och för smala i bomvidden för att passa just islandshästar.
 
Har en Bates Caprilli dressyr sadel, den är lite för smal nu för tillfället så det blir en "sommarsadel" när pälsen är lite kortare. Annars är den kanon bra.
 
Jag tycker att du skall välja en sadel som passar hästen, när det gäller Eldjern och Hrafnsadeln så är dessa sadlar väldigt smala och tenderar mest till att ligga som en kork på hästens rygg.

Om du tänker ekonomiskt så kalkylera med vad hästen kostar, och + 10000 kr. Då täcker det med säkerhet en passande sadel köpt på begagnade marknaden, och du kan tom få några kronor över till att köpa annan utrustning för. :)

Själv har jag dels en Nordica sadel, som min dam rids med. Just denna sadel är snudd på för lång, visserligen ligger den inom marginalen men jag skulle vilja ha en kortare sadel till madame.

Till valacken har jag en Pioneersadel, den ryms han bra i och det bästa är att den är otroligt kort.
 
Medryttarhästen har en AlliUnn Exclusive å den är jätteskön tycker jag! Själv är jag också nyfiken på Top Reiters bomlösa variant. :confused: ;)
 
det är inte lätt att välja sadlar till isisar.
min 1:a sadel var en nordica, låg still men var alldeles för stor och klumpig.
köpte då en beg dressyrsadel kloster shönthal, både hästen och jag älskade den. den var både kort och smidig i modellen.
tyvärr så växte han ur den ganska snabbt.
nordican hade haft så dålig passform att ryggmusklena inte hade utvecklats korrekt.
har nu en bates caprilli chair som är ok. den åker fram lite men det gör de flesta sadlar på honom.
fördelen med den är att den är kort och lätt samt att du kan byta koppjärn i den.

är personligen inte förtjust i långa tunga och ibland ribbade sadlar.
 
Enligt min tränare så brukar Top Reiters sadlar passa de flesta hästar. Är det någon som vet något om det?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 400
Senast: WBanna
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 230
Senast: Dentaku
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 003
Senast: escodobe
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 019
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp