Sadel till islandshäst?

Sv: Sadel till islandshäst?

Den svarta är en Prestige, om det är den du menar? Så ligger den bra på vår gammelman som är snäppet mot lite överbyggd, jag upplever att den passar på häst som har en mycket tydlig rygglinje. Man har en känsla av close contact i den sadeln.

Den bruna är en Jessica Crown, passar mer till hästar som är rakare i sin rygglinje samt tenderar till att bli eller vara breda. Den verkar vara poppis att lägga på unga hästar, eftersom den ger ett utrymme för att de ska kunna vidga sig.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Just prestigen, vi har en KORT häst, och rundbossorna tilltalar mig. Visst finns den med bara 16" säte också? Och är den så kort som jag vill tro?
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Svar ja, den ska finnas från 16 och uppåt och den är kort.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har en Globus Gloi och en Globus Clic och tycker att de är super till min pålle med lite kortare rygg
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag hade en sadelutprovare ute, och det blev en knights continental dressyr sadel. Helt underbar, o så sjukt bekväm. Han har aldrig töltat så rent som han gör nu, vi bara flyger fram :D Jag rider distans så bekvämligheten var bland det viktigste för mig.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Vilken modell av Prestigen är det du har? Skulle du vilja vara en ängel och mäta hur lång anläggningsyta det är på den?

Såg att de har en juniorsadel som heter Lucky dressage, kanske är något för mig som är himla kort och har en häst med himla kort rygg,. Jag har gärna 16-16,5" och korta kåpor nämligen.

Men om Prestige är korta i grunden så behöver jag kanske inte leta efter en beg. juniorsadel, utan har lite mer att välja på! :)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag tror att prestige har tillvalet att man kan välja om man vill ha korta, normala eller långa kåpor. :)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Härligt! Men helst vill plånboken ha en begagnad... men då fårj ag hålla koll på en liten en som någon vill bli av med helt enkelt :)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har en Hrimnir Legacy, fullständigt underbar o jag sitter jättebra. Däremot gillar t.ex. min tränare o min sambo inte sadeln, detta för att den är "för djup". Men det beror ju helt o hållet på vad man själv behöver. Jag t.ex. får lätt stolssits och jag behöver en sadel med bra stöd.

Jag fyndade min billigt direkt på island, nu hade den varit än billigare med tanke på att valutakursen sjunkit en tredjedel! Jag tjänade in resan på sadeln kan man säga. sadel+resa billigare än sadeln i sverige. :D

Alldeles sprillans ny, 2h efter flyget landade typ...
kveikihrimnir.jpg

Fast gräskulan håller den lite långt fram...

Glömde att jag ju har två sadlar till...
En Kari Pad och en gammal Wintec Sport Dressyr(blå ;) ) Har inga bra närbilder på dom...
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Fick höra mkt gott om Hrimnir via Agersta, då sade att den sadeln är den som borde passa de kortaste ryggarna eftersom den sätter ryttaren mitt i sadeln och har ett jämnt tryck, dvs inte mer tryck längre bak som många av Top Reiters sadlar har.

Vad tror du, hade din sadel passat på en riktig kortis?
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Hade man haft råd skulle man helt klart köpt en Hrimninr.:d

Men nu har jag inte det så det får bli en Globus Gloi, den kommer i mitten av nästa vecka!
Köpt på öppet köp och efter vad jag mätt ut, så nu är det bara att hoppas att den passar!:):bump:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Fick höra mkt gott om Hrimnir via Agersta, då sade att den sadeln är den som borde passa de kortaste ryggarna eftersom den sätter ryttaren mitt i sadeln och har ett jämnt tryck, dvs inte mer tryck längre bak som många av Top Reiters sadlar har.

Vad tror du, hade din sadel passat på en riktig kortis?


Hrimnir är en jättefin och trevlig sadel, den ribbade varianten är aningen mjukare i sätet - om man föredrar eller behöver det så är den helt ok.

Den ligger bra på raka hästar.
Jag upplevde modellen jag red i (den var iof inte en 08, utan nåt år äldre, vet att de ändrat modellen senaste åren och det senaste är ändringsbar bomvidd)
som inte superkort, men nog låg den helt okej på min Lycka iaf.

Skulle gärna köpt om jag hade haft råd, men det lär dröja bra länge till.

Lycka har väldigt rak rygg, och på henne har hrimnir legat bra och i dagsläget har jag en globus gloi och en top reiter Z.
Båda dessa använder jag även till Seifur som också har rak rygg.

Isafold har mer svängd rygg och till henne hade jag en Kentaur kari, men jag sålde den för jag ville ha en halv sitsstrl större och nu när hon knappt rids så är det ingen panik med att hitta en sadel heller,
pengarna får gå till det viktigaste just nu, som huset och medicin etc :cool:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Härligt! Men helst vill plånboken ha en begagnad... men då fårj ag hålla koll på en liten en som någon vill bli av med helt enkelt :)

Då får du helt sonika leta upp alla beggade sadlar med rätt sätesstrl och rätt bomvidd och framförallt - rätt modell, och sedan maila eller ringa och fråga hur lång kåpan är och voila - du har sållat ytterligare mot drömsadeln :p


KAELA: Vad tog du för sitsstrl och bomvidd?
Jag har 17" och 36 i vidd. Både jag och hästarna trivs ypperligt i den,
trots att den är ganska 'billig' så tycker jag den är klart prisvärd och blir mjuk och trevlig om man sköter om den på ett bra sätt (gäller iofs alla märken..)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Ah, KenTaur Kári ja! Agersta tipsade om Hrimnir (för den fina passformens skull. tydligen inte den kortaste de har men den var mest välbalanerad?) och Butet (för dyr) Barri (för dyr) och Prestige Island, båda modellerna, och KenTaur Kári!

Hur lång var din Kári? Jag har ju som sagt en Albion nu och jag tror den är OK rak ändå, tror pålle komemr upp en del med ryggen under ridning.

Så här ser han ut iaf, och där syns svettmärkena efter sadeln också. http://www.pixbox.se/alb930547
Vad tror du? Visst är väl sadeln för lång? Vad skulle kunna passa istället? Kentaur? Prestige? Barbacka? ;)

Känner att jag bombar både Buke och Agersta med sadel-frågor, men jag är desperat vilse i sadeldjungeln just nu....... :(


Det är svårt när man inte har 20 000 att lägga på sadel heller. Säljer jag Albion så har jag ju lite mer råd, men jag vet inte hur sugen jag är på att göra det. Jag älskar ju den! Å andra sidan kan jag ju istället få en kortare som jag också älskar :cool:

Fick också som tips idag att leta efter en Devoucoux Milady. Den ser underbar ut men är skitsvår att hitta begagnad, och har ingen aning om längden. Suck.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag ska till stallet nu och ta in hungriga hästar samt utfodra min hungriga och över-trötta sambo så jag svarar bara lite fort,
kan ge ett mer seriöst svar sedan.

Kentaur'n jag hade var i 16½" och superkort! Kring 42 cm kanske?
Kanske kortare t om, minns inte riktigt.

Här är bilder på isafold i sadeln, den har inte satt sig då den var alldeles ny där och aldrig annat än provsutten, och hon är för rund av för bra bete :P

Den där är 16½ och bomvidd 4.

Isafold är en riktigt liten fröken med superkort rygg,
jag har inte mätt henne sen jag köpte henne men jag har för mig att de sa att hon bara är 132 eller så hög.
(fast i mina ögon är det ok, jag är ju bara 156 och ½ cm )

Fnissa inte åt stigläderlängden, det är ap-långa husses stigläder :rofl:

21473117.jpg


21473158.jpg


21473215.jpg


21473306.jpg


21473341.jpg
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Verkligen helt off-topic från sadlar,
men nu måste jag ju lägga in de här bilderna på husse när han ömt visar Flisan sin kärlek till henne :love:

21473425.jpg


21473456.jpg
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Oh, den är ju jätteliten, vad härligt! :love:
Ser lika kort ut som Supreme Töltmaster som jag gillar, men den är svår att hitta beg., plus att jag inte har råd med en ny.

Sedan så gillar jag inte att den inte finns "nästgårds" så jag bara kan sticka iväg och klämma på den ;) Det är ett jäkla meck med att skicka sadlar fram och tillbaks....
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Vet en 17" som är till salu, finns i lund :) Superfint skick, urskön att rida i!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Nejmen, så trevligt. Jag finns ju också i Lund, lägligt! Kanske kan man klämma och testa iaf? Vill du PM:a mig? Tack! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver en ny sadel till min unghäst. Hästen har jättekort, rund rygg och är åt det vidare hållet ca 95-105 grader. Jag vill ha...
2
Svar
36
· Visningar
5 563
Senast: pink_angel
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
5 988
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 307
Senast: mackan
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 366
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp