Sadel till islandshäst?

Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har en Equipe Island som jag aldrig kommer att byta ut, en helt underbar sadel att rida i! :) Superbra stöd och lagom djup i sätet.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Fick höra mkt gott om Hrimnir via Agersta, då sade att den sadeln är den som borde passa de kortaste ryggarna eftersom den sätter ryttaren mitt i sadeln och har ett jämnt tryck, dvs inte mer tryck längre bak som många av Top Reiters sadlar har.

Vad tror du, hade din sadel passat på en riktig kortis?


Kveikja har väldigt kort rygg(eller hon är liten i det stora hela) och den ligger bra på henne. Fick det precis bekräftat av vår massör, plus att jag vet att den ger ett jämnt fint avtryck hela vägen över ryggen vid ridning. Den känns väldigt väl avvägd för islandshästryggar. Jag provred även min modell på island under en vecka, på alla möjliga former av hästar. Den låg bra på alla kändes det som! Jag känner att jag sitter stabilt på hästen, och som du säger inte tyngre bak.

Som sagt, är du intresserad av att köpa en , åk till island o hämta den... Det blir billigare än agersta vill jag lova! Och passar den inte kan du sälja den begagnad fortfarande till ett högre pris än du gett :D
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Haha, ja, det är nästan så man är sugen!
Fast, jag borde väl testa en först antar jag :/
Har vänner på Island annars så de kan köpa och hämta hit, så där har jag ju tur iaf!


Annars är det Prestige och Kentaur som gäller, Agersta trodde på Hrimnir eller Prestige när de hade sett ryggen. Då nämnde han inte Kentaur längre, undrar om det beror på att den är för rak?


Åh, vad jobbigt det är med sadlar. Helst vill jag bara vara jätterik, då hade liksom blivit mycket lättare :angel:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

*kl*
Jag har en Ken Taur Kári som både jag och hästen trivs super i. svängd och överbyggd men den ligger som en smäck, rör sig aldrig. Dessutom väldigt kort och bra!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Härligt, då får Kárin hoppa tillbaks in på min lista då :)
Det är så olika, vissa säger att en sadel är rak, andra att den passar svängda hästar.
Samma med längden- två personer kan vara helt oense om hur lång en sadel är!
Därför ska jag åka till Ingdams idag och klämma på sadlar i timmavis. Och mäta! :)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag hade en KenTaur Kari special på Freyja och jag stortrivdes i den! Det enda jag tycker är "dåligt" är att den har så stora knästöd, jag vill helst inte ha några alls =) Jag hade en 16,5" (tror bara att den finns i 16,5", 17,5" och 18,5") och skulle det finnas en 17" så skulle jag gärna köpa en till Tytte (förutsatt att den passar honom).

Det är iaf en kalasskön sadel!

//Julia
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har Star Trekk Gaiter, Wintec Pro dressyr 16,5(med utbankat järn i ) samt Zaldi Llavaneras. Samtliga av dessa sadlar ligger bra på min hästar som är mycket breda, kortryggade och med svängd rygg.
Gillar alla tre men rider mest i Gaitern just nu för den är så grymt skön.:)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Oh, stora knästöd, det älskar jag! Jag gillar riktigt extrema dressyrsadlar, förutom att jag gärna vill ha dem lite flatare i sätet numera. Förr i tiden ville jag har så mkt stöd som möjligt- handikappsadel hade varit perfekt ;)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag tror nog att prestigen kan passa dig som ryttare jättebra! Hoppas att den kan passa Junior också!

Emelie, köpte du inte en Jaguar också?
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har mailat din vän och hoppas att jag kan få klämma och prova :)
Är s.k "ledig" nu flera dagar (har stor personlighetsutredning av klient på schemat, och hemtenta. Inte ås himla upphetsande men jag slipper vara i skolan iaf ;)) Så jag jar massa tid att leta sadel!

Kommer ihåg att jag red i en Hippos Appaloosa hoppsadel en gång för sisådär 8 år sedan, och den blev jag kär i. Så MJUK! :love:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

.. och min kära vän är hemma sjukskriven, så henne kan man komma till de flesta timmarna på dygnet! Hoppas att hon snart hör av sig till dig :)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Det skulle nog kunna gå bra. St Gaiter är otroligt skön att rida i samt ligger mycket bra på Siggi, har inte testat den på Grimnir ännu.
Den är helt underbar att sitta ner i trav på, kanske inte så konstigt då det är ett tjockt lager gele i sätet:love:. Grymt bra att tölta med.

Har haft en Jaguar också men den har jag sålt. Den var lite för rak för min häst men helt underbar för mig att rida i. Djupt säte och megastora knästöd.
Men passar den inte hästen så ....:crazy:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag köpte en Bates Innova för drygt ett år sedan. Underbar sadel som är skön för både ryttare och häst. Man kan byta koppjärn om hästen ändrar sig och den är stoppad med luft. Min dåvarande häst, som var mycket passaktig i tölten, blev klockren i takten på en vecka. Det var helt otroligt vad sadeln kunde förändra hästen.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Oh, stora knästöd, det älskar jag! Jag gillar riktigt extrema dressyrsadlar, förutom att jag gärna vill ha dem lite flatare i sätet numera. Förr i tiden ville jag har så mkt stöd som möjligt- handikappsadel hade varit perfekt ;)


Sadeln ligger iaf kanon på Vattars svängda och överbyggda rygg. Har även haft den på två andra hästar som är överbyggda och har oxå legat bra. Gillar att det är lite "flex" i bommen.

Knästöden är stora och jag hamnar i rätt läge på en gång. :) Behöver inte bråka med några skänklar som åker fram. Och jag tycker att jag sitter "still" i sätet fast ändå inte låst. Trivs helt underbart i sadeln och den är mjuk och skön. Skulle min sadel gå sönder/bli stulen skulle jag köpa en lika dan igen.


Den går även bra att hoppa i... Jag har provat... :p
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag rider i en Stübben sadel, som är jätte bra :D
Kostade 8500:- begagnad (två år hade den ridits i)
Värd varenda krona, jätte skön!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Kárin passade inte på mitt sto som har kort rygg..+känslig häst
Hon låste bogarna med den på:( tyvärr då det är en fin sadel annars gillade vi den skarpt
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har Kentaur Kari sadeln, den passar super bra på min överbygda tjocka valack, har inte hittat någon sadel som passar honom.
Men den sitter också bra på mitt sto med rakare rygg. Jag gillar den och sitter bra iden!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Kárin passade inte på mitt sto som har kort rygg..+känslig häst
Hon låste bogarna med den på:( tyvärr då det är en fin sadel annars gillade vi den skarpt

Det gick inte att ta en sitsstrl mindre och på så sätt få ner längden på den lite? Eller hamnade den så att den låg på bogarna?

Jag såg att nån (freya_bus tror jag?) hade skrivit här ovan att Kentaur special hade nästan FÖR stora knästöd,
men det gäller ju bara kentaur special och kentaur exclusive,
för de är vidareutvecklade modeller från "Kari" och har större knästöd än just Kari'n, som inte har så stora knästöd.

Andra sadlar som kan passa en häst med svängd rygg är Baldur och Nordica,
och en del stübben, men stübben tycker jag har för hårt säte och i många fall är bommen för trång, på de äldre varianterna iaf.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Nope povade med det minsta storleken (vilken dock inte passade mitt bred arsle:))
Men det var inte själva anläggningsytan som var problemet utan sadelns utformning hon är så kännslig att hon måstå få vara helt fri vid bogarna..
Har haft ut sadel provare och pövat en hel massa sadlar i olika storlekar men den hon trivdes bäst med va dock min bomlösa som är special gjort efter en häst med kort rygg men en ryttare med större rumpa:) problemet nu är bara att jag gått ned så mycket i vikt så hm nu börjar jag va för liten för sadeln:P
wintec dressyren funkade oxå men med 16" säte men dock för litet för mig:angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver en ny sadel till min unghäst. Hästen har jättekort, rund rygg och är åt det vidare hållet ca 95-105 grader. Jag vill ha...
2
Svar
36
· Visningar
5 564
Senast: pink_angel
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
5 988
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 307
Senast: mackan
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 366
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp