Sadel till islandshäst?

Sv: Sadel till islandshäst?

Jo, hon kommer ha med sig ett gäng.
Men eftersom jag inte beställde tid (det var en annan i stallet) så vet hon inte vad jag har för sadel nu (och ev problem). :)
Därför ville hon veta, och då tänkte jag att när jag ändå ringde kanske man kunde "önska" någon sadel också :D
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Diddin är rätt skön, men den är ju så pass bred att iaf jag får lite ont i höfterna.

Tyckte också att min ena häst var svår att sitta bra på i traven med diddin.

Nåt annat som är lite negativt tycker jag är priset,
men som sagt så är den ju ett bra komplement till bomsadel.

Jag tycker iofs t om Kari flex har börjat bli lite väl dyr nu,
den är väl nästan dyrare än Top reiters bomlösa numera?
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Du har alldeles för korta läder för att sitta i en dressyrsadel och därför hamnar du i stolsits på bilden kutar ryggen och hamnar långt bak i sadeln med rumpan..
Om du länger 2-3 hål kommer du hamna i ett betydligt trevligare sist och sadeln kommer inte kännas så liten längre=)


Kan du ta en ny bild med 2-3 hål längre tror du?? så får amn gämföra
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Kl

Fettso:

Bra val av sadel, är övertygad om att du blir nöjd!
Har en och den är bra och relativt billig, blir mjukare i sitsen ju längre man har den.

Sadeln ser ut att passa fint, men verkar ha åkt fram lite.

Innan du använder sadeln nästa gång så tycker jag du ska sätta dig och böjja stropparna åt båda hållen med ganska täta mellanrum, dvs du böjjer ett par gånger utåt och ett par gånger innåt, flyttar några mm och gör samma procedur. Sedan kan du fetta in dem med läderbalsam el dyl.

Då kommer de vara mkt mjukare å lättare att spänna åt sedan :idea:

Angående att du känner det som att sitsen är aningen liten, antingen byter du den till en halv strl större, dvs 17½, eller också köper du längre stigläder och länger några hål, kanske 2 eller 3?
Då kanske känslan av att sitta på bakvalvet försvinner?

För som det såg ut så finns inte så många hål kvar på de du har på sadeln nu? :) Om du inte har längre läder liggande så köp ett par längre är mitt tips!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Och varför åker den fram? Den ser nämligen ut att ligga med bakvikt vilket den kan göra om sadeln är för smal.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har en Globus synteth sadel till min polla, ligger bra och man kan byta koppjärn så den blir större/mindre, Man sitter som gjuten i den och det känns inte alls som man sitter högt upp. Inte så dyr heller...

Mamma har en Bennis Harmony den äldre varianten riktigt skön den också brukar sno den när inte mamma ska med ut och rida :) Ligger som en smäck på alla hästarna i stallet :).

En Kari Flex har vi också har inte ridit så mycket i den men gillar den ändå men den är lite lite för platt för min del.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

*kl*

Nu har jag tagit lite bilder på sadeln jag provade..
Jag tycker den ligger bättre bommässigt dvs den följer ryggen bättre inte lika rak som den ajg har nu.
Men den är för lång eller hur prestigen?? det är en 17 jag har och endå har jag lagt den lite långt fram ser jag nu.


Så här såg prestigen ut






och bates caprilli sadeln



Här ser man att sadeln inte ligger ann hela vägen i mitten alltså för rak sadel


En ryggbild


Ryggbild igen




Någon som kan tipsa om en sadel?? nu har jag även börja acc islandssadel OM dom har djupt/halvdjup säte.
Inge planksadel vill jag ha!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Om du tar bild så man ser hela kroppen. Båda ligger för långt fram mot bogbladet ser det ut nu på de bilder som du har.

En handsbredd från flankvirveln till där sadeln slutar brukar vara okej.

Hm....det finns ju en hel del sadlar att prova ut, bäst är ju ta kontakt med en sadelutprovare, borde finnas en del runt där du bor. Lugnt o skönt prova ut vad som passar både häst o ryttare.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Fast det är väl ryggen man ska kolla på så därför jag tog kort på bara ryggen=)

Hon har riktigt stora bogblad som gör att man blir tvungen att sadla ruskigt långt bak för att hon ska få bogarna fria..Vilket leder till att man har sadeln vid svansen istället:crazy:

Mjo sadeln som jag har nu är utprovad efter en sadelprovare.. och de gick ju sisådär kan vi ju säga..
Mustang tänkte jag åka till men får bli när amn skrapat ihop lite mer pengar..Så länge tränar ajg upp min balans genom barbackaridning:rofl:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

*KL*

Snälla hoppas att någon vill vara snäll att hjälpa mig... har nästan nästan bestämt mig för att köpa en torsion island light, dels för att jag inte hittat någon bomsadel som legat bra och varit tillräckligt kort och dels för att hästen inte är fullt musklad så svårt att veta vilken sadel som kommer passa sen... Men, det är ju inte direkt billigt så om det är någon som har en kommentar om varför jag INTE borde köpa denna sadel så mottages dessa erfarenheter tacksamt!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

vet inget alls om den sadeln och har inte sett den live men vad jag förstår av deras hemsida så är den 50cm lång och det är inte kort... lr jag räknar då det som långt min sadel har en anläggningsyta på 42cm. Men kan vara jag som missförstått infon på hemsidan oxå
 
Sv: Sadel till islandshäst?

mmm har provat en 50 cm lång torsion trekking på min hästs rygg och den var ju lite för lång, men jag pratade med hon som säljer torsion och hon sa att man kunde beställa den kortare, sen får man ju visserligen den på öppet köp också men det känns så krångligt att hålla på att skicka tillbaka och man kan ju inte direkt provrida hårt i den om man vill lämna tillbaka känns det som... så det var därför jag försöker få reda på allt negativt man kan få fram (har egentligen bara hittat positiva saker med den på alla kommentarer jag läst ;)) Tack för tipset du skickade, ska kolla den oxå!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

jo vad jag förstod kunde man få dom andra modellerna kortare men just island så var det alltid 50cm.. alltid nått att tänka på när du beställer lr tittar på sadel:)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

...fast jag tror det är ändrat för jag har också för mig att det stod bara one-size för några månader sedan när jag kollade, men nu går det att välja olika tum, sen får man väl anta att om man beställer en sadel med en viss längd och det visar sig att den är längre när man väl får hem den bör man väl inte behöva betala frakt å så om det har blivit fel? Jaaa det är mycket att tänka på när man ska köpa sadel, det värsta är väl bara om man inte blir nöjd, det är jag nog mest rädd för, därför jag inte har köpt någon ännu :(
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Tack, den tråden hade jag faktiskt inte hittat ;) men det står ju bara positivt där också... ska jag tolka det som att ingen direkt skulle vilja avråda en från att köpa torsion med andra ord? ;) Har nämligen inte hört någon alls som varit missnöjd med sadeln!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

En nackdel är väl att den anpassar sej helt efter hästen och har man en väldigt bred häst så sitter man i stort i spagat :crazy:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Som min då, och jag kan inte splitta så jag hamnar antingen bakåt eller framåt. Ingen höjdare.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Emmiz-
Jag har haft Torsion, fast inte islandsmodellen. Jag trivdes jättebra i den, men den var på tok för lång. Jag upplevde inte att det vart för brett men jag har inte jättesmala höfter heller...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver en ny sadel till min unghäst. Hästen har jättekort, rund rygg och är åt det vidare hållet ca 95-105 grader. Jag vill ha...
2
Svar
36
· Visningar
5 563
Senast: pink_angel
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
5 988
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 307
Senast: mackan
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 366
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp