Sadel till litet barn och stor häst

Bukefalos 30 år!

linlar1

Trådstartare
Jag har en dotter på 6år och en häst på 160 med hyfsat hög manke. Hittills har dottern åkt runt på en barbackapad, men jag ser nu behovet av stigbyglar. Mina sadlar är alldeles för stora för barnet. Vad har ni för tips på sadel? Går det i överhuvudtaget lägga på en ponnyputa eller blir det svårt med tanke på bredd och manke? Alla tips mottages tacksamt!

Går kanske att ha en barbackapadd med stigbyglar? Egentligen inte optimalt med tanke på att det trycker på ryggraden, men tänker att barnet förmodligen både väger lite samt inte rider så väldigt länge att det borde funka. Annars vet jag att jag red i den vanliga sadeln även på ett stort halvblod, bara snurrade stiglädren några varv. Ger väl inget vidare stöd men det gör å andra sidan inte en padd heller.

Annars vet jag att jag red i den vanliga sadeln även på ett stort halvblod, bara snurrade stiglädren några varv. Ger väl inget vidare stöd men det gör å andra sidan inte en padd heller.
Så gjorde vi också både när hon red kusinens häst och ridskolan har gjort så.

Egna stigläder och stigbyglar i rätt längd/storlek att byta till gör bara det underverk trots att sadeln i övrigt är för stor.

Tror iaf ponnyputan vi har blir svår om hästen har våldigt markerad manke. Kanske inte gör något iofs om den hamnar lite längre bak på en stor häst eftersom putan är så kort.

Jag har en dotter på 6år och en häst på 160 med hyfsat hög manke. Hittills har dottern åkt runt på en barbackapad, men jag ser nu behovet av stigbyglar. Mina sadlar är alldeles för stora för barnet. Vad har ni för tips på sadel? Går det i överhuvudtaget lägga på en ponnyputa eller blir det svårt med tanke på bredd och manke? Alla tips mottages tacksamt!

Säger också sätt dit ett par barnstigbyglar(med tillhörande stigläder )när barnet ska rida. Finns ju med snabbfäste. Att sadeln är för stor är inget större problem.

Tack! Jag har köpt stigläder och barnstigbyglar nu. Det visade sig att det faktiskt går att sätta fast dom på barbackapadden också. Den är förhållandevis kraftigt byggd och barnet väger inte mycket så det känns ok tycker jag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka