Sadel till rätt stor grov tinker

purity_666

Trådstartare
Vilken sorts sadel tror ni skulle funka på en grov tinker på ca 1.60. Är just nu rätt fet och otränad dessutom. Sadeln som var med sen förra ägaren var ingen höjdare direkt.

Gärna förslag både med och utan bom. Ska funka allround, lite hopp, lite dressyr och lite ut i skogen.

Sv: Sadel till rätt stor grov tinker

Rak eller svängd, lång eller kort rygg, hur bred sadel behöver den, hur hög manke har den?

Har ett halvblod med mycket bred, platt rygg, ganska låg manke. Letade jättelänge innan jag hittade en sadel som passade honom. Har en Passier Paxton allround mot dressyr. Sadeln är stoppad efter hästens rygg. Köpte den när han var unghäst, har varit perfekt att både hoppa, rida dressyr (på låg nivå) och ut i skogen med, alltså en bra allroundsadel.

Jag köpte en Griffin T4 Haflingersadel (dressyr) till min förra häst, en Haflinger som var klotrund om ryggen och i princip ingen manke. Den sadeln passade alldeles utmärkt på honom, den modellen har dessutom sånt där anti-glid-system, så att sadeln inte ska glida runt när man sitter upp. Detta funkade också alldeles utmärkt.. Dessa sadlar finns ju i allround-modell också, så det kanske är nått att prova :)

Fast det är väl absolut nej på att hoppa med bomlöst? Sadeln kan ju inte fånga upp stöten om den inte har en bra bom i.

Nu är inte jag nån mästare på det här med bomlöst, men finns det inte bomlösa hoppsadlar nuförtiden? Har för mej att jag har sett sånna nånstans...

Jag har fått information nu om att det finns sadlar som har en delvis bomlös konstruktion men med någon annan lösning på panelerna vilket blir mer "tryckavlastande". Så man kan hoppa i en "bomlös" sadel... Det gäller bara att läsa sig till vilka som har denna mellanlösningen på bomlösa sadlar där smällen från landningen fångas upp av sadeln och inte hästens ryggrad och muskler.

Men om man ska hoppa flera dagar i veckan, låga och höga hinder skulle jag nog inte chansa på att en delvis bomlös skulle hålla måttet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 499
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 620
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 881
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025