sadel till travare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Isidor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 11 007
I

Isidor

skulle vilja veta vad ni har för sadlar till era travare märke bom vidd allt . sen hur hästen ser ut

Min varmblodstravare, mkt grov och breeeeeeed (ca 110 grader), rak, jättekort rygg, ''normal'' manke har jag nästan gett upp hoppet att ha en bomsadel på.

De sadlar jag har haft på henne är:

• Lewa P.R. Special allr mot hopp
• Thorowgood Remedi
• HorseSaver Allround
• Strömbergs Dressyrsadel
• Griffin Dressyr

Nu ska jag däremot köpa en bomlös sadel, troligen en BareFoot.

Två varmblodstravare har jag. Den ena är lättare byggd, kort,rak rygg och rund manke=bred, mycket känslig rygg. Den andra är kraftigare i typen, normal rygg och mer markerad manke men ändå bred.

Har samma sadel till båda, en Torsion Endurance med Sympanovaundersida.

Min har normallång rygg, markerad, lång manke. Har en Globus Loke allround i bomvidd 34, har även beställt en Globus Clic dressyradel i samma bomvidd.

Min vblstravarkille är stor o ganska grov. Normal manke, ganska bred(?), och inte lång i ryggen. Nu rider jag i en Griffin Dressyr 17" tror det är vid bom på den. Inte min sadel, får låna tills jag köper en ny till han. Då har jag funderingar på Globus eller BigHorn Arabian Light... Får se vad som ligger bäst på han dock så det kan bli något annat med..

Hej.
Jag har haft griffin till de två vbl som jag har haft och de har båda varit ganska tunna över ryggen med en välmarkant manke. Jag har haft normal bomvidd.

Varför är det normalt att man satsar på billiga sadlar/syntetssadlar till travare? Folk påstår om och om igen att man inte köper en travare pga det billiga priset, att man faktiskt har råd med en dyrare häst, men ändå ville ha en travare. Då borde man ha mycket mer pengar över till sadel :confused:?

Hur som helst, vårat vbl har en County Extreme och en Gold Medan Close Contact dressyr.

De varmblod jag har haft har jag försökt hitta sadlar som passar bra till. Ibland har det blivit billigare sadlar, ibland dyrare.. Mina Globus som jag har nu kostade 5 resp 9 tusen, men kanske är det annars så att man köper billigt till varmblod, mysko..
Isåfall måste det väl ändå vara så att många varmblodsägare kanske inte har så mycket pengar..eller vad? Jag kan villigt erkänna att jag inte har särskilt mycket pengar, men det mesta jag tjänar går nog till hästarna :)

Griffin och Wintec kan med lätthet mäta sig med betydligt dyrare lädersadlar så vad är problemet? Passar en billigare bra sadel på hästen så varför ska man köpa sig en dyrare? Oavsett vilken ras man har? Billigt betyder inte alltid dåligt.

Min Torsion + pad kostade mer än båda mina hästar tillsammans.

Har haft 2 Griffin tidigare till mitt varmblod, en dressyr och en allround. Normal bom. Dom låg bra på honom och var sköna att rida i.

Nu har jag sen en månad tillbaka en Stübben Maestoso (dressyrsadel) som är kalasskön!!! :love:
Eftersom min pålle musklat på sig så blev dom gamla för trånga.

Eftersom jag visste (hoppades) att min häst skulle muskla om sig helt och hållet när jag köpte honom (gick på travet innan) så ville jag inte satsa på en snordyr sadel, utan en som ändå låg bra på honom för en bra peng.
Nu när jag vet hur han kommer vara på ett ungefär så satsade jag på en sadel som jag hoppas ska hålla mååånga år framöver. Sen kostade den dubbelt så mycket som hästen oxå :crazy:

Men jag gillar syntetsadlarna. Dom är lätt att sköta, låg bra på min häst och är sköna att rida i.

Hehe... Jag ska köpa sadel i slutet av sommaren. Ny eller begagnad spelar inte så stor roll, men gärna begagnad.

Jag har räknat med ca 10 000:-, alltså 5 ggr mer än vad hästen kostade! Visserligen var Pinky alltså extremt billig i inköp, men hon är ovärderlig för mig och jag lägger inte vad som helst på hennes rygg.

Har f ö en Griffin just nu...

Min lilla gubbe. som är rund å fin med ganska markerad manke samt lång rygg Har en Lemetex husar hoppsadel normal mot vid bom. Och en griffin dressyr normal bom. (hade förut en stübben tristan DL men den har han vuxit ur :cry:)

Hon har kort rygg, och tack vare den backiga beteshagen börjar hon mer och mer anta formen av en lagårdsdörr... :angel:

Har en varmblodskorsning.... troligen korsad med någon ponnyras. Hur som helst så är hon ganska lång i ryggen men jättebred över bogarna. Rider western och har en extra full quater bom.... Alltså mycket bred bom....

Vad är det för fel på Griffin?? (antar att det är den du klankar ner på!)
Den kan lätt mäta sig med de lite dyrare lädersadlarna. Jga vill inte enns ha en lädersadel utan tycker att synteten är mkt bättre och lättare att både hantera och tvätta...

Jag har en HdR Rivelette, 16,5" bomvidd 34 á 5 500,- samt en Griffin Cob/Haflinger dressyr 17", X-vid á 3 895,-. Sadlarna är inköpta i först hand p g a att de passar hästen och inte p g a priset.

Hon har även vagn, sele, 3 träns (varav det ena kostade 750,-) samt 14 täcken trots att hon bara är en vbl travare!

Heléne

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Puh
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka