Sadelbytetips!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Penea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 3 088
Sv: Sadelbytetips!

Är det verkligen omöjligt? Om sadeln är för smal fram så den inte kommer ner ordentligt kan den väl inte ligga an längst med ryggen? eller fungerar det inte så- jag är dålig på sadlar... så jag frågar.

Det låter som ett typiskt sadelproblem tycker jag.

Känn efter om du vill tävla, men om det är en tävling där du ska hoppa högt, typ 120, skulle jag välja att avstå, eller låna en sadel den dagen.

Om sadeln är alldeles för smal (t.ex. m jag skulle slänga på en Stubben 30 bom på min haflinger som är 115 grader över ryggen) skulle det bli ett enormt tomrum mellan rygg och sadel. Men då snackar vi att framvalvet är ca 20 cm över hästen (jam, det ör möjligt, jag ahr sett det själv...). Om vi säger en sadel som är "normalt för smal" (typ en bomvidd för smal) kommer det inte bli ett tomrum för det, möjligtvis att den inte ligger lika mkt, men det ska inte bli ett riktigt tomrum, för då är det också passformen på sadeln som är fel.

Nä det är 2 100cm laghopp div II..
Hon är som sagt försiktigt igångsatt.'Jag får plocka bort padden om jag inte kan låna nån sadel.

1000 tack för tipsen du verkar ha koll på läget!
Ibland blir man osäker när nåt krånglar, speciellt när det funkat bra en längre tid.

Förresten! Kan ett sår i mungipan påverka bjudning mot hinder nämnvärt inget pyttelitet men ganska ordentlig spricka?

När vi ändå är igång. Hur högt över manken ska framvalvet på sadeln ligga över ca?
Nu har jag hittat 1000 frågor tydligen?

Ja, det kan påverka viljan att hoppa om det gör ont. De hästar jag har ridit som har haft sår/tänder som skaver osv har ofta knäppt av i nacken och försökt springa undan bettet och vid hoppning måste de ju komma fram med halsen och sträcka ut kroppen, och håller du lite för hårt i tyglarna (därmed inte sagt att du hålelr hårt, men det är inte många ryttare i världen som inte håller alls) kommer hästen inte vilja hoppa innan det är läkt.

Hur uppkom såret?
Du ska absolut inte tävla om hästen ahr sår i munnen! Antingen får du rida utan bett med bettlöst alternativ eller så ska du inte rida alls. Fortsätter du rida kommer du förvärra problemen.

En korrekt passande sadel ska ligga ca 3 fingrar över manken. Detta kan variera om sadeln har ett lågt framvalv och hästen har en hög manke och tvärtom. Så man kan itne abra gå efter det.

Fråga på du ;)

Glömnde tillägga: framförallt känner man om sadln är för smal (det kan dock vara svårt att känna om man inte vet hur det ska kännas) men annars kan man också se det genom at tkolla om sadeln är i balans eller inte.

Jag rider på ponnyhack nu. Jag vet inte riktigt men jag tror att hon kan ha haft lite hö kvar i munnen när jag har tränsat så att det har irriterat henne kanske..
Jag har ingen hård hand så men det måste ju ha uppkommit under ridning i och med att det sitter i mungipan. jag är noga med o smörja mungipor och så.
men hon funkar bra på hacket..så det får bli det nu.

Jag tycker iaf att sadeln är för smal för min häck, skulle säkert sitta bättre med en hoppsadel med bredare valv eftersom sitsen är så smal på min nuvarande.
Men utan pad var det bättre iaf..
Det blir byte hur eller hur. jag bör få bra i inbyte på den den är jättefin tabaccofärgad o välvårdad!

Är den för spetsig eller är den för liten?

Midjan på Stubbensadlar är smal oavsett bomvidd. Vill du ha lite bredare finns det Passier, Globus (ganska mkt bredare), Albion osv. De flesta är bredare än Stubben.

Jag ska kolla upp en Globus tror jag, det finns väl med klossar bak oxo..som sagt skänkeln pendlar lite..

Ja men jag vill ha mer stöd. Där klossen är påbyggd utanpå sadeln.
Har sett det bla på någon Keiffer.

Det är ju samma sak om klossen är utanpå kåpan och om den är innanför.
Globus sadlar har klossen under kåpan.

Men är de en closecontact du vill ha kanske?

Och Globus sadlar har mindre stöd än Stubben. Clicen har en större kloss fram (den är dock mindre än t.ex. MF hopp special) men en lite mindre kloss bak.
Och det är inte bara klossarna som ser till att skänkeln hålls på plats.
Jag hade problem i en Stubben Artus att hålla skänkeln still, men i en flatback utan några som helst stöd går det bra.

Min sadel har såna här klossar:

107_0715.jpg

Och det är bara främre klossen som är större (den är specialbeställd av den förra ägaren) än t.ex. Stubben. Men man sitter väldigt bra i den...

Såhär ser hela sadeln ut.

106_0697.jpg

Men den är bredare i sätet!!!
Vad ska jag titta efter då.
1. Jag vill komma ner i sadeln bättre
2. Bättre skänkelläge
3. Den ska ligga bra på hästen
Busenkelt!

Jag köper den som passar på direkten.
Nä, jag skojja bara det är inte lätt o hitta men jag menade att typ den klossen där bak vill jag ha ungefär så som den på bilden

Liknande trådar

Utrustning Profil, tycker han är ganska rak i ryggen om man bortser från att han är i nedförsbacke just nu. Lång manke? Smal och tunn överlinje...
Svar
6
· Visningar
1 135
Senast: Leea
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 495
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 783
Senast: oki
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
662 074
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V