Sadelgjordsfrågor

palle

Trådstartare
Eftersom vi nu har bestämt oss hur vi ska göra med vilken sadel vi ska ha, så uppkommer en ny fråga:

Var hittar vi en passande sadelgjord? :confused:

Kraven är:

Dressyrgjord.

Formsydd så den passar en häst med bred och djuup bål.

Helst med "löpande" stroppar, annars får det bli med resår i bägge ändar.

Så fram med vad ni tror skulle passa. :idea:

Sv: Sadelgjordsfrågor

palle skrev:
Eftersom vi nu har bestämt oss hur vi ska göra med vilken sadel vi ska ha, så uppkommer en ny fråga:

Var hittar vi en passande sadelgjord? :confused:

Kraven är:

Dressyrgjord.

Formsydd så den passar en häst med bred och djuup bål.

Helst med "löpande" stroppar, annars får det bli med resår i bägge ändar.

Så fram med vad ni tror skulle passa. :idea:

Albions dressyrgjord är kanonbra. Har den till med pålla som är djup i bålen. Den har resår i båda ändarna. Är den bredaste dressyrgjorden som man kan få tag på. Mjuk i mycket bra läder. Dyr, men värd varenda krona.

/Lizzie

Har en Prestige gjord, den är supermjuk, resår i båda änder, formsydd och breeed (fick fixa med martingalen för att få den över gjorden!)

Pris?

Finns den på nätet någonstans så jag kan se hur den ser ut...

Tusen tack för sidorna.

Hittade sadelgjorden jag söker hos Prestige, tyvärr inget pris men det kanske min ridsportaffär kan hjälpa mej med.
Men jag misstänker att den är DYR.....

Jo det är den nog... Räkna med 1000+.

Annars så finns ju Chetaks Ronja-gjord, den hade jag innan och den är helt okej, dock mkt hårdare än Prestiges gjord. Eller, jag tyckte den var mjuk tills jag kände på Prestige-gjorden... Då var den visst inte så mjuk ändå..

Ronjagjorden har jag helt missat!!!

Men när jag gick in på Globushemsida hamnade jag i valet och kvalet om jag ska ha Ronjagjorden som har rätt form och resår, eller den gjorden dom hade precis under som har rullsöljor men inte just formsydd att passa en häst med stor buk.....gaaaahhh

Har en dressyrgjord av märket GlenGordon. Tror den kommer från Equality line. Den är i läder, anatomisk och lite böjd om du förstår hur jag menar. Den har resår i båda sidor.
Fungerar kanon på min häst som är ganska rund och kraftig. Kostar strax under 700 kr.

Ta den formsydda min kompis köpte den och är supernöjd och håller sadeln på plats!
Själv har jag Prestige och den är sååå kanon!!! :love:

Även om jag skulle vilja ha en Prestigegjord så vill ekonomi inte det ;)

Då blir det Ronjagjorden eller GlenGordongjorden, vilken jag kan hitta billigast av dom...

Så då kommer nästa fråga:

Var köper jag dom billigast?

Varför vill ni ha sådana gjordar som Ronja tex? Vet ni inte hur en svängd gjord som den beter sig på hästen? Vet ni varför den ligger helt still? :mad:

Jag vet inte. Upplys mig:)
Är det skadligt menar du?

/T som fortfarade jagar efter den perfekta dressyrgjorden

Jag behöver en sådan svängd gjord för annars drar sadelgjorden fram sadeln...

Och att använda en sadel utan sadelgjord är inget alternativ...

Ja.. nu har jag fått så många frågor om det där... jag ska lägga upp en bild och förklaring på min hemsida så kan jag hänvisa dit... Det är lite krångligt att förklara med ord :crazy:

Det ska bli mkt intressant att höra dina åsikter kring detta med svängd gjord.

När kommer du lägga ut bilder/info?

mvh

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 290
Senast: Roheryn
·
Utrustning Nu är det dags för min min lillhäst att få en egen dressyrsadel. Men jag behöver råd om var jag ska börja leta. Hon är inte alls lik min...
Svar
8
· Visningar
2 336
Senast: Haflinger89
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först... 2
Svar
21
· Visningar
2 599
Senast: caballus
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 993
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31