Sadelhjälp!

Chili

Trådstartare
Lånade hem en sadel idag för att få ett hum om vad som passar herrn. Det är en 17", medium och hyfsat rak bom. Hon i affären tyckte iaf inte att den var spikrak.
Själv tycker jag det blev för smalt men ser nu att jag nog lagt sadeln lite långt fram också, men det blir nog för smalt hur som. Hur tycker ni annars, passar rak bom?

6-1.jpg


http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/5-1.jpg

7-1.jpg


http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/8.jpg

En väldigt sned bild men om ni lutar lite på huvudet ;) så ser man ju hur den ligger an baktill.
9.jpg


Pålle utan sadel:
4-1.jpg


http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/3-1.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kookai/12.jpg

Tar gärna emot tips på allroundsadlar som kan passa i några längre prisklass. Som synes är han omusklad (vid manken är det ju nästan inbuktande) och kommer nog växa ur sin sadel ganska fort. Kan man fuska och ta lite vidare bom och ha fårskinnspad så länge? Eller är det bara att be om bekymmer?
 
Sv: Sadelhjälp!

Prova att lägga sadeln lite längre bak och dra fast den med sadelgjord. Det är först då man kan få ett hum om hur den ligger.:idea:
 
Sv: Sadelhjälp!

Ser ut som den ligger lite i bakvikt! Prova som sagt att sadla lite längre bak, blir det inte bättre så tror jag att den är för trång!
 
Sv: Sadelhjälp!

Jo jag funderade på det också. Ingen övertydlig bakvikt men kanske lite?
 
Sv: Sadelhjälp!

Blev ju inte direkt bättre med sadelgjord.

13.jpg


14.jpg


15.jpg


16.jpg


Jag har stressat lite med att ta bilderna för han har knappast velat stå still i stallgången. Så det är därför de inte är helt perfekta.
 
Sv: Sadelhjälp!

Fast nu tyckte inte jag att det såg så illa ut. Det går väl att byta bomjärn på den till vidare storlek?
 
Sv: Sadelhjälp!

Det har jag ingen aning om det går att göra?

De har ju jättemånga sadlar i affären, så får pröva en annan liknande i vidare bom bara :)
 
Sv: Sadelhjälp!

Men det är ju jätte enkelt att byta järn i dom bara fyra skruvar. Ett bomjärn kostar ca 250:-
 
Sv: Sadelhjälp!

Ahaaaa. Jo det var ju inte så klurigt :) Men vill ändå prova flera sadlar på honom, kanske finns någon som är mer optimal. Ska även prova att rida lite i den och se hur den sitter sen.
 
Sv: Sadelhjälp!

jag undrar om inte din häst skulle haft en lite svängdare sadel, eller en med rundbossor. ser ut som bossorna kommer sticka hästen i ryggen när den rör sig. men prova med ett vidare järn först! och ta gärna kort på hästen när du longerar så ser du hur den ligger när han rör sig, han kan ju bli rakare då..:)
 
Sv: Sadelhjälp!

Tack för tipsen :)
Jo jag uppleverar honom som rakare när han rör på sig, sen lite mer muskler på det så tror jag han kommer bli aningens rakare.
 
Sv: Sadelhjälp!

Du kan byta järn själv och testa. Om du varit på Ch*****s och lånat sadel så kan du säkert få låna bredare järn att testa med också. Det fick jag när jag lånade hem en Wintec sadel.

Har själv letat sadel i evigheter nu och börjar ge upp

Lycka till.
 
Sv: Sadelhjälp!

Men jag har läst på lite nu och denna sadel sägs ju bli mer böjd ju bredare järn man sätter i... Och det kanske inte är optimalt?
Jo den är därifrån men sadeltjejen var upptagen med en tjej som åkt dit med sin häst, så jag fick bara lite snabb hjälp.

För att få "lyxen" med att bya järn har jag även kikat på Griffins allroundsadel för normal manke. Den har runda bossor och är ganska rak. Samma sadel för hög manke ser ganska lik ut, men bossorna är som Batessadeln jag lånat hem.

jag-vill-lösa-detta-nu-för-jag-vill-rida :p
 
Sv: Sadelhjälp!

Då kanske jag ska testa en sån sadel igen. Den var lite för rak men också för smal. Kanske ska testa med ett vidare järn i och se hur den ligger. Lånade hem en Bates Caprilli allround mot dressyr och den var grymt skön att rida i. Min "känsliga" rumpa protesterade inte alls.
Kanske ska ge modellen en ny chans.

Visst blir man galen på detta sadelletande. Var hos Ch*****s och provade sadlar för 2 veckor sedan men den de tyckte låg bäst åkte likt förbaskat fram och inte satt jag bra i den heller ( det såg ut som om den skulle ligga bra på pållen). Lånade nämligen hem den (L&R) för att testa lite mer och det funkade inte alls. Sadeln gled fram och hästen blev lite småtokig (ridläraren flyttade sig till andra ändan av ridhuset när jag skulle galoppera :D).
 
Sv: Sadelhjälp!

Ja, om man ska tro allvetandes buke :D så blir den mer böjd.

Jag tycker det är lustigt att bommens form sällan står med på tillverkarnas hemsidor? Utan alla sadlar är skitbra och speciellt anpassade för att ligga skitbra på hästen... :grin:
Sen vet jag dock inte om jag vill lita på deras sadelutprovande i den affären. Det är ganska sällan de har rätt och de kan bara halvblod, oavsett vad för utrustning man letar. De vet inte heller något utanför den engelska ridningens värld.
 
Sv: Sadelhjälp!

Om inte sadeln ligger allt för knasigt så tycker jag att du ska prova att rida i dom oxå och försök känna vad hästen tycker. Ibland har dom inte riktigt samma åsikter som oss om vilken sadel som ligger bäst.:idea: Kan i och för sig vara svårare om man inte känner hästen så bra, men prova så många du kommer åt så du får lite känsla för vad han gillar.
 
Sv: Sadelhjälp!

Man måste väl kunna använda en pad om hästen är omusklad. Låter iaf logiskt i mina öronen så att hästen har en chans att vidga sig. Köper man en "lagom" bomvidd så blir den ju strax för smal och sen ligger sadeln illa + att den trycker ihop musklerna.
Min ridlärare säger att hästen ska ha lika många sadlar som vi har olika jackor för säsong, alltså en vinter, en vår, en sommar och en höst sadel. Många sadlar blir det.............;)
 
Sv: Sadelhjälp!

Ja jösses. Var är den lottovinsten? :crazy:

Är på supers linje, prova många helt enkelt. Har ju bara provridit honom så kan knappast säga när han går normalt eller onormalt men kan ju iaf avgöra om han stretar emot och är sur :p
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 596
Senast: Lavinia
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 160
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 954
Senast: Morran
·
Utrustning Söker sadel. Har två i stallet, men jag tycker inte någon av dem passar så bra, men å andra sidan, jag är inte så duktig på detta så jag...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp