Sadelkunniga!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zonya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 161
Z

Zonya

Kan ni ta en titt på min hästs rygg och säga vilka sadlar ni tror skulle passa? Har nu en Wintec 500 dressyr, som jag tycker sitter relativt bra men är lite för lång. Den är 17,5". Tycker ni att den ser för lång ut? Rider nu med det blåa bomjärnet och en pad så att det inte ska skava för han har tre knutar i ryggen. Borde jag ha pad eller är det bättre utan?

Här är bilderna:
http://i78.photobucket.com/albums/j89/WeatherComfort/foton024mindre.jpg

http://i78.photobucket.com/albums/j89/WeatherComfort/0a303a0c.jpg

http://i78.photobucket.com/albums/j89/WeatherComfort/11c307c8.jpg

http://i78.photobucket.com/albums/j89/WeatherComfort/f0104ee5.jpg

Med sadel:

http://i78.photobucket.com/albums/j89/WeatherComfort/foton029mindre.jpg

http://i78.photobucket.com/albums/j89/WeatherComfort/foton027mindre.jpg

http://i78.photobucket.com/albums/j89/WeatherComfort/foton025mindre.jpg

:bow:

Sv: Sadelkunniga!

Jag är inte speciellt kunnig på sadelområdet, men på den andra bilden med sadel tycker jag det ser ut som den är för trång?

Hur känns den om du drar med handen från manken och ner under de nedåtgående putorna? Trycket ska ju vara helt jämnt hela vägen till putorna "tar slut".

hästen såg lite hålig ut, kan heller inte så mkt. Men när de blir så där håliga (nedanför manken typ) så misstänker man ju att sadeln är för trång. Vet inte riktigt kanske du sadlar lite för långt fram också.

Går det verkligen rida med paddarna under??? Den bör röra på sig en hel del, eftersom den ligger högt ovanför hästen...Måste kännas obalanserat/ostadigt...
Ser bättre ut utan paddar..Svårt att se men jag misstänker att sadeln ligger för långt fram och att den ÄR för lång när den hamnar på rätta stället...
Håller med fjordinghanna...angående håligheten ....

Jag böt från blått till rött koppjärn, och det var då "håligheten" kom. Han har ju i överlag dåligt med muskler på överlinjen Jobbar på det ;), men det är svårt att få en häst att muskla sig om man inte har en sadel som passar...

Senast ändrad av en moderator:

Ok. Lite rör den sig. Fick bara höra att jag borde ha pad under då han har dom där knutarna... Detta är en 17,5", borde jag då ha en 16,5"?

Med det bredare koppjärnet upplever jag att sadeln igen tippar fram. Och den glider dessutom fram då. Kanske jag borde byta sadel helt? Tips?!

En akutlösning skulle ju kunna vara att ha det röda koppjärnet + en fårskinnspadd, tills han har musklat sig. Det tror jag att jag skulle testa först...

Thera skrev:
En akutlösning skulle ju kunna vara att ha det röda koppjärnet + en fårskinnspadd, tills han har musklat sig. Det tror jag att jag skulle testa först...

Jo prova detta....Kan du själv rida i en 16,5 ?

Ja det borde jag nog kunna (har stl 36). Ska testa imorgon med röda koppjärnet och padden.

Har haft svårt med sadlar till min häst pga hög manke men väldigt bred för övrigt.
Har provat en hel del olika dressyrsadlar men det slutade med att jag köpte en syntetsadel på Hööks.
Richard Davidsson Dressyr med fish ilägg. Har inte behövt använda iläggen för sadeln ligger kanon och hästen rör sig lätt och smidigt och kan rör bogarna utan att sadeln trycker.

Det är ju inte lätt att se på ett kort hur din häst ser ut och vilken sadel som kan passa. Som det ser ut är din häst ganska rak i ryggen om man tar bort manken.

Jag fick för mig att min häst var lite svankig tills jag provade en sadel med lite böjd bom, den låg inte bra. Utan min häst var väldigt rak i ryggen, manken lurade mig.

Så mitt tips!! Prova olika sadlar med olika bommar och känn dig fram.

Skippa alla paddar.Man ska rida på hästen inte bara i sadlen om du förstår vad jag menar.Man kommer ju inte åt hästen.
Den har märken efter bossorna bak????

Är det skav av bossorna din häst har fått av denna sadeln? :confused: Eller av en tidigare? Ta bort paddarna då ligger sadeln bättre. :) Är din sadel en wintec cair eller "vanlig" wintec? Om det är en cair bör du inte behöva några paddar med tanke på knölarna, vad är det för knölar har hästen ont av dem? Om den har det tycker jag att du ska låta dem läka först om den är inkörd är det bättre att den får muskla sig vid körning istället för ridning, om inte får du tömköra musklerna utvecklas bättre då när den sedan är musklad är det lättare att anpassa sadeln, om sadeln är för stor för dig, ska du byta annars har det inte någon speciell betydelse för hästen ( om den kan röra sig normalt med sadel på alltså) longera med och utan sadel be någon filma så ser du lättare :) Lycka till

Men en padd kan ju vara en bra lösning om man tror att hästen kommer att muskla sig mer och därmed ändra form, istället för att tvingas byta sadel flera gånger.

I och för sig är väl det en fördel med Wintecsadlarna, att man kan byta vidd. Problemet är väl bara att hela sadeln och inte bara bomvidden ändrar sig om man byter järn, vilket kan ställa till problem.

Exakt hur ändrar den sig när man byter koppjärn? Mycket?

Har nämligen en Wintec Allround som blivit för trång med det röda järnet och lagt sig lite i bakvikt. Märkte det denna veckan och väntar nu på det vita järnet. Min häst har med fått antydan till märken bak...:crazy: Hon ömmar lite där, men ingen annanstans på ryggen. Ska inte rida alls nu förrän jag kunnat prova sadeln med vidare bomvidd. Räknar inte med att kunna behålla den så länge i vilket fall som helst, men blir den helt annorlunda tror ni?

Märkena är av en annan sadel som jag hade på prov (den var inte myckat att hurra för...:smirk: ). Alltså inte av denna sadel.

Den har ullstoppning. Knölarna är kollade av veterinär, enligt henne kan jag rida som vanligt. Han reagerar inte när man trycker och känner på dem. Han är inkörd, men han stressar väldigt mycket vid körning. Samma sak vid tömkörning. Skulle isf måsta ta allt från grunden igen (det var inte jag som körde in honom), men har ingen medhjälpare som kan hjälpa mig...

Senast ändrad av en moderator:

Ang. knölarna....en gång fick min häst detta på ryggen...Jag fick tipset att massera dom varje dag...vilket jag gjorde...tog inte länge så var dom borta och har aldrig kommit igen...;)

Sadeln får en mer svängd form ju vidare järn du har i. Så är sadeln både för trång och för rak är det troligt att det bli bättre av vidare järn. :idea:

Liknande trådar

Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 254
Senast: Luem
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 216
Senast: Buck
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har ganska nyligen fått hem ett fullblod som ännu är lite för smal ska få upp lite mer i hull och få mer ryggmuskler. Tanken är att ta...
Svar
3
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka