Sadelkunniga!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zonya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 161
Sv: Sadelkunniga!

Låter det som den är för rak menar du? Vad jag har fattat så har min häst rätt rak rygg....

Men jag hoppas av hela mitt hjärta att det ska funka en månad till iaf med det vita järnet!! För första månaden med röda järnet låg sadlen perfekt!! Och passformen är fortfarande bra, förutom att det blivit för trång då.

Såhär ligger sadeln med det röda koppjärnet:

http://i78.photobucket.com/albums/j89/WeatherComfort/foton001mindre.jpg

http://i78.photobucket.com/albums/j89/WeatherComfort/foton002.jpg

http://i78.photobucket.com/albums/j89/WeatherComfort/foton003.jpg

http://i78.photobucket.com/albums/j89/WeatherComfort/foton004.jpg

Den första bilden blev lite suddig, men hoppas ni ser ändå... Jag upplevde när jag red (jag hade padden under) att jag tippade lite fram. Men när jag red idag hade jag ett vitt lakan under för att se hur avtrycket blev, det syndes inte så bra men det var starkare avtryck under bossorna, vilket då måste betyda att den trycker mer där eller?

Om hästen ska kunna muskla sig måste du nog ha en ännu bredare bom i sadeln och ha en äkta fårullspad under eller någon form av gelpad till hästen byggt upp sin rygg. Annars kan den inte bygga något. Absolut inte alla tjocka paddar du hade på dom första fotona.
Misstänker ändå också att sadeln är lite väl rak för din häst. men är inte säker... det är svårt att se på foto. Sätt i ett brett koppjärn. Sadla hästen utan vojlockar och paddar. Spänn gjorden så att sadeln ligger stadigt med tryck mot ryggen. För in handen under den understa kåpan och dra handen från manken och bakåt längs hästens rygg. Är trycket mot handen samma hela vägen eller blir det lättare på mitten.
Passa på att ge hästen lite ryggmassage, för skavet efter sadeln längst bak ser inte så skönt ut.
Lycka till.

Ja den kan vara för rak i bommen...och/eller för lång..kommer den ner på ryggen ordentligt...?en bild bakifrån ;)

Skavet ser värre ut på bilden än vad det egentligen är. I verkligheten syns det nästan inte alls. Och han är inte öm av det. Det var bara en padd och en vojlock som inte tjockare än en vanlig (den är egengjord, så det är därför den inte ser så bra ut...) på första bilden. Vita koppjärnet tror jag blir för brett.

Det är det som jag tror, för lång och för rak. Ska se om jag får fixat en bild bakifrån.

Undrar bara lite över knutorna.
Är de foderknutor från förändringar av foderstaten eller sadelknutor från en sadel?
Foderknutor brukar inte hästen reagera på när man trycker på dem och sadelknutor brukar vara ömmma.
Jag vet inte vad gängse råd är just nu när det gäller foderknutor men när pållan hade dem baddade jag dem och smörjde på Aloe Vera gel samt justerade fodermängden och drog ner proteinmängden till pållan. Det gjorde att knutorna försvann
Ska det användas padd ska det vara en riktig fårsinnspad av god kvalité som lyfter upp sadeln ordentligt.

Det är foderknutor. Han fick dem i början av vintern. Vi hade inte så bra hö så han fick då extra proteintillskott. Vi har nu nytt bättre hö så han får inte proteintillskottet längre (vi bytte till detta hö i november/december). Veterinären sa att det också kunde bero på att han kan vara överkänslig mot materialet i vojlocken och jag ska använda naturmaterial. Men jag tror själv på det första. Använde du "vanlig" Aloe Vera gel eller hade du någon speciell sort?

Använde Aloe Horses gel den torkar in bra och det kladdar inte.
Tyckte det var bra. Jag fick räkna om hela foderstaten och vara superpetig med värdena. Foderknutor är ett meck att bi av med:mad: Men hästarna verkar inte bry sig det minsta på dem och det verkar inte som om sadlarna skulle vara obehagliga trots foderknutorna :cool:

Liknande trådar

Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 254
Senast: Luem
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 216
Senast: Buck
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har ganska nyligen fått hem ett fullblod som ännu är lite för smal ska få upp lite mer i hull och få mer ryggmuskler. Tanken är att ta...
Svar
3
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka