Sv: Sadellista BOMLÖS
Alltså den ser riktigt trevlig ut! Jag blir nyfiken!
Hur upplever du kvaliten på läder och hantverk? Vad är det för stigläderfästen?
Panelerna ser tjocka ut, sjunker de ihop när du sitter i sadeln? Siglädren ser ut att sitta LÅÅngt bak är det så? På bilden ser sadeln ut att ligga lite i bakvikt, har du tjockare paneler framåt? frågorna bubblar;-)
Den är riktigt trevlig!!
Jag gillar sadeln! Och hästen med och det har varit svårt att hitta något som hon gillar.
Jag gillar kvaliten på läder och hantverket känns "riktigt" gjort. Tills jag igår märkte att sömmarna på sadelgjordsstropparna skavt lite på kåpan så återförsäljaren vill reklamera den, det ska verkligen inte hända, så jag ska få en ny. Men annars så känns den helt okej i kvaliten. Som en "vanlig" lädersadel i 7,000-10,000:- klassen kanske. Jag menar man får ju vad man betalar för, och för de pengarna som jag betalat (7,900:-) så är den godkänd!
Det är såna "fästen" som är öppna bakåt, den vanliga säkerhetsgrejen alltså.
Jag valde mjuka extra tjocka paneler. Jag räknas som "liten" (stl 36 i byxor, 170 cm och ca 63 kg) så jag kunde ha mjukare paneler. Är man "större" (vet inte när man räknas som "större") så skulle man ha lite hårdare paneler. Jag valde extra tjocka paneler för att min pålle lätt får ont i ryggen så jag tog lite extra

Jag har inte märkt att panelerna har sjunkit ihop någonting alls faktiskt. Däremot känner jag nu när min pålle jobbar ordentligt med ryggen, och när hon tar i, det känns som om jag flyger
Det finns två stigläderfästen. De bilder som jag visar har jag satt stiglädret i det bakersta för att det var det enda som jag fick i stiglädret (pga dåligt smörjda stigläder. Jag hade så bråttom med att prova sadeln så jag orkade/hann inte smörja

). Nästa dag smörjde jag stiglädren och då fick jag i dem i de främsta. När de sitter i den främre så sitter de lite mer "normalt". Jag kan försöka fota innan jag packeterar sadeln i morgon.
Nej, jag har inte tjockare paneler fram. I början tyckte jag också att den verkade ligga i bakvikt men jag tror att jag sadlar lite längre bak nu när jag ridit i den några gånger än första gången jag fotade. Kan försöka fota lite i morgon när den ligger på hästen innan jag packeterar den
Sadeln är lite hård att sitta i direkt när man satt sig ner i den. Men efter några minuters rumpvärme så har den blivit formad efter min rumpa

Och då är den jätteskön
Jag trodde att framvalvet skulle vara i vägen, jag har sett lite antydningar till det på en del bilder där ryttare sitter i StarTrekk Espaniola, men jag märker inte av den. Och då har jag klättrat uppåt och nedåt, hoppat en lite kvist (15 cm) och galopperat fooooooort och då stått i lätt sits.
I love it

Och tycker att det är för jäkligt att jag ska behöva igen på sadeln. Min pålle kommer bli arg på mig när jag lägger på den vi har använt tills vi hittade den här...