Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad skulle ni testa för sadlar på denna rygg? Tänkte åka till sadelutprovare men vill göra lite efterforskning innan :p För tjock i dagsläget, men vi jobbar på det!
Blir något rakare vid arbete.

2zggk8g.jpg


w6uq82.jpg


ji18ww.jpg
Hästen ser rätt överbyggd ut, och rätt bred. Viktigt att hitta sadel som ligger still då gravitationen nog gärna vill ha den framåt.

Sadlar som passar medelsvängda/överbyggda är bl a Prestige, Passier, Stubben, Röösli, Tekna A, Crown, Kentaur/Pfiff, thorowgood med koppjärn i vidaste vidderna, SAnta Cruz/Jacson/Toulouse. Finns nån Lippomodell som kan funka på den där ryggen också. Jensen Spirit. Jaguar. Ja, utbudet är rätt stort.

Allt beror på hur bred hästen är, och vad du har för budget.
 
Jaguar kan passa iom den korta anläggningsytan. Ja Globusen var fin fram men den släppte för tidigt och det funkar ju ej med kilbossor. En ny Albion vill jag inte ha eftersom jag nu har ridit i en sadel som var som en fåtölj (Jaguaren) Har nu lånat hem en Jaguar XKC som var till salu men som inte alls passade. Det var en äldre modell som dessutom hade legat på en mkt svängd häst. Så det blir att leta vidare bland dessa.

Nu har jag varit på sadelutprovningen. Jag tog med min lånade jaguarsadel från sadelmagasinget o en prestige modea.Sadelutprovaren lade på ca 10 egna sadlar på hästen varav var provred i tre st. Hästen godkände 1 av hens vilken var en WIntec cair i syntet. Jag gillade dock inte den jättemycket. säkert för att det var den första sadeln och jag är van vid jaguaren. Tyckte att jag inte fick ngt stöd i sitsen eller nådde fram till knästöden (nu gick de ju att ändra iofs) och att den kändes ganska bred i midjan. Min stallkompis som var med sa att hästen fick mkt bogfrihet med denna. Sadelutprovaren menade att den var för liten i sitsen för mig.
Hela utprovningen var sådär kände jag. Summa summarum kom hen fram till att jaguaren låg bäst på hästen (med undantar från Wintecen) men att jag behöver en storlek större. Så nu står jag och funderar mellan att fortsätta leta efter jaguarsadlar eller behålla den jag faktiskt har och tvinga mig att banta baken (jag vet att mina bens längd inte fungerar att banta ner). Eller köpa en Wintec med 17,5 i sitsen och blått koppjärn i. Till saken hör att jaguarsadeln jag har åker fram en aning då jag sitter för långt bak i sadeln och därmed öppnas den fram menar hen. Detta kan åthjälpas med en större sits. Hen menar att alla sadlar kommer att glida fram på min häst tills den musklat sig kring manken bättre. Jag är tveksam. Å andra sidan är en "nästan sittande" - jaguar en dyr sadel. Då vet jag att en wintec kan man få tag på till ett litet pris.. Men jag fullkomligt älskar att rida i jaguaren. GE MIG RÅD!!!
 
Nu har jag varit på sadelutprovningen. Jag tog med min lånade jaguarsadel från sadelmagasinget o en prestige modea.Sadelutprovaren lade på ca 10 egna sadlar på hästen varav var provred i tre st. Hästen godkände 1 av hens vilken var en WIntec cair i syntet. Jag gillade dock inte den jättemycket. säkert för att det var den första sadeln och jag är van vid jaguaren. Tyckte att jag inte fick ngt stöd i sitsen eller nådde fram till knästöden (nu gick de ju att ändra iofs) och att den kändes ganska bred i midjan. Min stallkompis som var med sa att hästen fick mkt bogfrihet med denna. Sadelutprovaren menade att den var för liten i sitsen för mig.
Hela utprovningen var sådär kände jag. Summa summarum kom hen fram till att jaguaren låg bäst på hästen (med undantar från Wintecen) men att jag behöver en storlek större. Så nu står jag och funderar mellan att fortsätta leta efter jaguarsadlar eller behålla den jag faktiskt har och tvinga mig att banta baken (jag vet att mina bens längd inte fungerar att banta ner). Eller köpa en Wintec med 17,5 i sitsen och blått koppjärn i. Till saken hör att jaguarsadeln jag har åker fram en aning då jag sitter för långt bak i sadeln och därmed öppnas den fram menar hen. Detta kan åthjälpas med en större sits. Hen menar att alla sadlar kommer att glida fram på min häst tills den musklat sig kring manken bättre. Jag är tveksam. Å andra sidan är en "nästan sittande" - jaguar en dyr sadel. Då vet jag att en wintec kan man få tag på till ett litet pris.. Men jag fullkomligt älskar att rida i jaguaren. GE MIG RÅD!!!
Vad för wintec var det? Var det t ex wintec 500 så kan man testa en passier psl, santa cruz celine eller jean luc då de är ganska lika i hur svängd bommen är.
Var det en wintec new så är det en spikrak bom, en bates elevation kan man kolla på då eller t ex prestige aresso och meredith.
Albion legend k2 kan också fungera.
 
Vad för wintec var det? Var det t ex wintec 500 så kan man testa en passier psl, santa cruz celine eller jean luc då de är ganska lika i hur svängd bommen är.
Var det en wintec new så är det en spikrak bom, en bates elevation kan man kolla på då eller t ex prestige aresso och meredith.
Albion legend k2 kan också fungera.
Ja det var en Isabell Werth cair NEW. Jag känner mig villrådig, bates lade hon på och hästen blev jättearg vid provridningen. Albion K2 har jag haft. Gillar inte den så mkt. Vill ha en sadel m mkt stöd. Dock har jag börjat få mkt värk i ländryggen. Kanske av jaguaren? Jag har väldigt långa ben också vilket gör att jag behöver ett rymligare säte. Vad tror du om en Isabell sadel?
 
Ja det var en Isabell Werth cair NEW. Jag känner mig villrådig, bates lade hon på och hästen blev jättearg vid provridningen. Albion K2 har jag haft. Gillar inte den så mkt. Vill ha en sadel m mkt stöd. Dock har jag börjat få mkt värk i ländryggen. Kanske av jaguaren? Jag har väldigt långa ben också vilket gör att jag behöver ett rymligare säte. Vad tror du om en Isabell sadel?
Isabell en är ju väldigt väldigt bred och inte direkt så rymlig.
Hade en innan, har också haft en albion och nu har jag en Tekna s line :) så testa en sån ^_^.
 
Tekna S line är väl rätt så lång i anläggningsytan?
Tycker inte att min tekna 18" är längre än min gamla albion legend k2 18" var..
Den har ju en kilbossa som tar lite plats, men t ex wintec IW hade väldigt mycket kraftigare kilbossa.
Är inte så bevandrad i sadlars lång/korthet då min häst har låååååång rygg, dvs anläggnings ytan har aldrig varit ngt bekymmer för oss :p.

Tekna a line är annars också rak, har dock rundbossa och är lite lite mer svängd. Mer som wintec iw när jag tänker efter. Omvärmningsbar bom men går inte att få lika bred som s line.
 
Hästen ser rätt överbyggd ut, och rätt bred. Viktigt att hitta sadel som ligger still då gravitationen nog gärna vill ha den framåt.

Sadlar som passar medelsvängda/överbyggda är bl a Prestige, Passier, Stubben, Röösli, Tekna A, Crown, Kentaur/Pfiff, thorowgood med koppjärn i vidaste vidderna, SAnta Cruz/Jacson/Toulouse. Finns nån Lippomodell som kan funka på den där ryggen också. Jensen Spirit. Jaguar. Ja, utbudet är rätt stort.

Allt beror på hur bred hästen är, och vad du har för budget.
Tack för ditt svar!
Har just nu en Thorowgood T6 i xvid, men det känns inte som den ligger riktigt bra (varken med vid, xvid eller xxvid, så jag gissar på att det inte är vidden som är problemet där), provade en T8a också men den gillade inte hästen.
Det vita järnet om jag har i nu är väl runt 110 grader om jag minns rätt. Den vidden verkar stämma hyfsat med hennes rygg, kanske till och med lite för vid. Frågan är vilka bomvidder man ska testa i de andra sadlarna, de varierar ju så mycket från märke till märke.

Brukar låna dressyrtränarens sadel ibland när jag tränar, han har en wellington elite (står storlek 2 på den), och den borde ju egentligen inte passa (för smal), men hon går jättebra med den O_o

Skönt att höra att det kan finnas många sadlar som kan passa denna rygg! :up:
Tänkte försöka köpa begagnat, köper nog hellre en begagnad i lite bättre märke än en ny lite billigare. Tänkte lägga runt 10 000 kr, så något borde jag väl hitta för den summan hoppas jag!
 
Tycker inte att min tekna 18" är längre än min gamla albion legend k2 18" var..
Den har ju en kilbossa som tar lite plats, men t ex wintec IW hade väldigt mycket kraftigare kilbossa.
Är inte så bevandrad i sadlars lång/korthet då min häst har låååååång rygg, dvs anläggnings ytan har aldrig varit ngt bekymmer för oss :p.

Tekna a line är annars också rak, har dock rundbossa och är lite lite mer svängd. Mer som wintec iw när jag tänker efter. Omvärmningsbar bom men går inte att få lika bred som s line.

Ska definitivt kolla upp detta. Jag är lite sur, för trots sadelutprovningen (som inte var gratis i vare sig tid eller pengar) så står jag UTAN sadel att rida i :arghh: och jag efter en längre tids funderande (läs 24 h :D) bestämt mig för att skicka tillbaka jaguaren imorgon. Så det blir att leta vidare. Om en vecka kommer en annan sadelutprovare till stallet så frågan är om man skall hoppa på det tåget och se vad denne har att erbjuda. Ytterligare 1000 kr för ingenting kanske:meh: eller något som passar förhoppningsvis ;). Jag har nu överlevt tre veckor utan en egen sadel.
Och för att ytterligare illustrera vad jag behöver så är det en sadel med stoor sits och bra med stöd så jag inte hamnar som ni ser nedan; i STOLSITS på bakvalvet.. men samtidigt en sadel som inte blir för lång till damens rygg.
En ögonblicksbild där häst går i felaktig form med sänkt rygg och bakom lod jag vet. Jag ville mest bara ge en bild av vad jag kan tänkas behöva:)


daizy%20o%20jag_zpsoklxwxqk.jpg


Denna längd går att sadla på med några få centrimetrars diff:

6d2531ab-8f8f-49ab-909a-8b7a87dafea4_zpsnlk1gon7.jpg


Jag tror att rundbossor gör sig bäst då hästens rygg är kort.
 
Ska definitivt kolla upp detta. Jag är lite sur, för trots sadelutprovningen (som inte var gratis i vare sig tid eller pengar) så står jag UTAN sadel att rida i :arghh: och jag efter en längre tids funderande (läs 24 h :D) bestämt mig för att skicka tillbaka jaguaren imorgon. Så det blir att leta vidare. Om en vecka kommer en annan sadelutprovare till stallet så frågan är om man skall hoppa på det tåget och se vad denne har att erbjuda. Ytterligare 1000 kr för ingenting kanske:meh: eller något som passar förhoppningsvis ;). Jag har nu överlevt tre veckor utan en egen sadel.
Och för att ytterligare illustrera vad jag behöver så är det en sadel med stoor sits och bra med stöd så jag inte hamnar som ni ser nedan; i STOLSITS på bakvalvet.. men samtidigt en sadel som inte blir för lång till damens rygg.
En ögonblicksbild där häst går i felaktig form med sänkt rygg och bakom lod jag vet. Jag ville mest bara ge en bild av vad jag kan tänkas behöva:)


daizy%20o%20jag_zpsoklxwxqk.jpg


Denna längd går att sadla på med några få centrimetrars diff:

6d2531ab-8f8f-49ab-909a-8b7a87dafea4_zpsnlk1gon7.jpg


Jag tror att rundbossor gör sig bäst då hästens rygg är kort.
Ja din sits är ju ingen höjdare där :/.
Jag har som sagt 18" i dressyrsadel, då jag tycker om att ha lite utrymme i sadeln :p
då jag hade en 17" wintec så hamnade jag gärna på bakvalvet med, blir lite att man hamnar i kläm mellan bakvalvet och stöden. Har 40-42 i byxor och rel långa överben. Så I hoppsadel kan jag lätt ha 17" utan problem.

Så en sadel med flat back, rundbossa och tex flyttbara knästöd (så att man kan sätta dem så att man får hjälp av dem snarare än att de förstör. T ex Albion sadeln stöd tyckte jag var massiva och på tok för långt ner. Väldigt smidigt att kunna byta ut eller flytta dem lite :).)
Det är vad jag hade letat efter.
 
Ha ha, tack jo jag vet- men ibland måste man kunna bjuda på sig själv för att demonstrera vad som INTE blir bra;). Det är ju inte alltid man ser ut som en dressyrstjärna i sadeln:laugh: även om t om jag har mina bra stunder (även i för små sadlar). Nu kommer jag att säga emot mig själv lite grann utifrån ovanstående inlägg MEN jag har fått nys på att Crown Jessica skulle kunna passa i avsaknad av en Tekna S- line ( då dessa på hästnet inte finns i min stl..) De finns ju både med luft- och ullstoppning. Någon som har erfarenhet av jessican och hur de är i respektive utföranden? Dels är ju hästen rak, har låg manke och är ganska platt även om det kanske inte syns. Wintec Isabell Werth- sadeln som passade hästen hade blått koppjärn i, vilket borde motsvara 90 grader. Kan en 31:a Jessica motsvara detta eller blir den för vid tro?
 
Hej! Fick utprovat en Karl Niedersüss Largo till min häst. Har letat på begagnatmarknaden men det finns verkligen ingenting! Även en Amerigo Cervia Siena passade utmärkt, inte heller denna finns att hitta begagnad. Är det någon som vet någon annan sadel som liknar dessa två? Jag måste alltså ha en sadel där sadelgjordsläget hamnar framför sadelläget samt en sadel där sittpunkten hamnar långt fram. Jag behöver en 17,5' och i båda dessa passade en M bom.
 
Hej!

Nu ger jag snart upp!

Oavsett vad jag sätter för sadel på hästan får hon knuta/knutor på ena sidan ryggraden. Hon trucker även fram dom. Min gissning är att hon tycker de har för smal kanal så nu behöver jag tips på sadlar som ser ut ungefär som en Lippo Fazzino i form men har en bredare kanal. Fazzinon ligger annars helt ok och hon jobbar fint med ryggen, men knutorna... *suck*

/Lavinia
 
Hej!

Nu ger jag snart upp!

Oavsett vad jag sätter för sadel på hästan får hon knuta/knutor på ena sidan ryggraden. Hon trucker även fram dom. Min gissning är att hon tycker de har för smal kanal så nu behöver jag tips på sadlar som ser ut ungefär som en Lippo Fazzino i form men har en bredare kanal. Fazzinon ligger annars helt ok och hon jobbar fint med ryggen, men knutorna... *suck*

/Lavinia
Bredaste kanalen jag vet är prestige arezzo, ingen aning hur fazzinon ser ut men har testat lippo allegria vilket låg ganska likt arezzon på min.
 
Tack för tips :)
Pga lite otur med diverse skador i sommar så har vi inte kunnat prova så mycket mer.
Men har provat en Albion K2 W hopp och den låg något bakvikt och lättade dessutom bak rejält.

Globus hittar jag ingen i den vidden att prova ...

En jensen sadel, spirit har jag funderingar på prova dock, skickat mail till Jensen och hört hur pass den går att bredda.
Men osäker på om den klarar lite manke samt hur pass rak/svängd den är..
Var lite oklart från säljaren.

Gillar inte passier för jag tycker dom är fula och ser väldigt obekväma ut, speciellt dom äldre.
Så väntar med den om inte allt annat är kört .. haha :)


Hjääälp...

Provat en Globus esperanza 17 tum och vidd 36
Första sadeln jag någonsin provat som inte legat i bakvikt och ligger i balans.
Men, tyvärr så hamnar den något för nära manken, även med fårskinnspadd under :/
Blir så matt, och gissar på att byta till en 34 inte kommer hjälpa?

Tips på liknande sadel, med bättre plats för manken?
 
Hjääälp...

Provat en Globus esperanza 17 tum och vidd 36
Första sadeln jag någonsin provat som inte legat i bakvikt och ligger i balans.
Men, tyvärr så hamnar den något för nära manken, även med fårskinnspadd under :/
Blir så matt, och gissar på att byta till en 34 inte kommer hjälpa?

Tips på liknande sadel, med bättre plats för manken?

Det kan inte fungera med någon bates? Kanske lippo? Albion kanske? Esperanzan är ju ganska platt och bred, tycker de sadlarna kan vara svåra att hitta tyvärr.
 
Det kan inte fungera med någon bates? Kanske lippo? Albion kanske? Esperanzan är ju ganska platt och bred, tycker de sadlarna kan vara svåra att hitta tyvärr.

Albion k2 har jag provat, låg inte bra varken fram eller bak
Bates, har dom plats för manke?
Vilken modell tänker du på?
 
Hej!

Nu ger jag snart upp!

Oavsett vad jag sätter för sadel på hästan får hon knuta/knutor på ena sidan ryggraden. Hon trucker även fram dom. Min gissning är att hon tycker de har för smal kanal så nu behöver jag tips på sadlar som ser ut ungefär som en Lippo Fazzino i form men har en bredare kanal. Fazzinon ligger annars helt ok och hon jobbar fint med ryggen, men knutorna... *suck*

/Lavinia


Lite nyfiken på Fazzinon, vad passar dom för typ av rygg? Klarar dom av lite manke?
Hur pass bred/smal är kanalen?
 
Hej!

Min tjej är ju kortryggad, rätt rak i ryggen och överbyggd. Hon har +2,5 i vidd hos amerigo, men fazzinon har hon MW i. Hon har mycket rörliga bogar och en rörlig rygg och blir låst i många sadlar, dock inte Fazzinon, i den går hon super!!. Den har sittpunkten ganska långt fram, vilket är superbra när häst är kort i ryggen. Minns inte exakt hur bred kanalen är, inte jättebred, men iaf 4 fingrar om jag inte minns fel. Lite manke tror jag den klarar, min tjej ser ut ungefär såhär:

11998939_897794463589741_1487364600642786749_n.jpg

Med Fazzinon (vänligen ignorera min fotogeniqua häst, hon var nog både trött och kissnödig på denna bild):

IMG_3640_zps85oulufi.jpg



/Lavinia, som trivs i sadeln och nu när vi bytt sadelgjord har plupparna försvunnit (!??).

Lite nyfiken på Fazzinon, vad passar dom för typ av rygg? Klarar dom av lite manke?
Hur pass bred/smal är kanalen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
317
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
866
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 723
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp