Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Hur ligger denna? Jag tror den är för vid, så ska köpa padd. Hästen är oinriden. Visar sen bilder med padden, men vad tycker Ni?

008-2.jpg

007.jpg

005-2.jpg
 
Sv: Sadellistan 2.0

Hur ligger denna? Jag tror den är för vid, så ska köpa padd. Hästen är oinriden. Visar sen bilder med padden, men vad tycker Ni?

Det är omöjligt att säga via bilden om den är för vid då man inte ser bombenet i sadeln på bilden, (det är svårt även om man skulle se det, eftersom det är en bild ur en viss vinkel, man behöver titta i verkligheten) sen behöver man även känna att sadeln ger ett jämnt tryck.

Är du osäker, ta ut en sadelprovare/sadelmakare som kan titta.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Jag har erbjudit att hjälpa med info om utprovare om det är någon speciell man undrar om, men inte sammanställt en lista med utprovare och kommentarer om dessa.

När man använder sig av en utprovare gör man det för att man inte själv kan. Då brukar man också lita på utprovaren när denna tar betalt för en tjänst.
Du och jag pratar om helt olika saker, och jag kommer därmed inte fortsätta den här diskussionen. Jag har skrivit allt till dig flera ggr om, vill du inte förstå så vill du inte.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Många här vill gärna svälja allt med hull och hår utan att använda kritiska ögon. För mig räckte det att komma till M&N där det tydligt står "passar inte höga mankar" sen gå hem och se min M&N ligga som ett smäck på mitt fullblod med just hög manke.

Det är snällt av ts att hjälpa folk men tror man att ts inte har nån önskan om att kunna arbeta och försörja sig på sadlar tycker jag att man är naiv.

För mig räcker det inte med att en person sett många sadlar, jag vill att personen sett många hästar också.

Ang M&N har jag skrivit:

Vad man tycker är en böjd rygg är individuellt, och vad man anser vara en hög manke är också individuellt, och detta är alltså min bedömning av sadlarnas passform, och jag hoppas ni får lite hjälp i sadeldjungeln i alla fall.

Jag försörjer mig inte på sadlar, och har inte sadelutprovning som yrke. Jag har det som min hobby för att jag tycker det är kul! I framtiden skulle jag absolut vilja jobba med sadlar och hästar men hur långt in i framtiden det blir har jag ingen aning om än.

Hästar har jag också sett många av, men som du säkerligen har märkt har jag riktat in mig på breda hästar och därmed sökandet efter breda sadlar. (för jag anser inte att det finns tillräckligt stort utbud i Sverige ännu, men förhoppningsvis blir det en ändring av det)
 
Sv: Sadellistan 2.0

Aldrig hört talas om märket, har du någon bild på sadeln eller länk till tillverkaren? Hade varit kul att se.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Okey, tack!

Ställer min fråga igen, hur vid är 34 i HdR och villken ryggtyp passar Anthentor?

Tacksam för svar.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Har aldrig slutat leta ;) Tror du den kan vara värd att prova. Utan sommarmage så är hon 115 grader.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Ska vara ett engelskt märke. Den är med flyttbara benstöd så man kan välja Dressyr eller hoppläge.Ska plåta i em så du får se den.Tänk vad skoj att jag kunde hitta en sadel som du inte sett förut:D
 
Sv: Sadellistan 2.0

:bow::bow::banana: håller med dig !! Speciellt i sista meningen :D
 
Sv: Sadellistan 2.0

Prova är ju alltid bra att göra! Men jag hade inte haft för höga förhoppningar, för det är ju är ju svårt att hitta sadlar till så breda hästar.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Jag har erbjudit att hjälpa med info om utprovare om det är någon speciell man undrar om, men inte sammanställt en lista med utprovare och kommentarer om dessa.
Jag har inte skrivit alls att du sammanställt en lista. Ditt eget ordval!
Och informationen du skickar om diverse utprovare ??? Du rekommenderar ju bara två så resten får väl knappast ros...
 
Sv: Sadellistan 2.0

Men att rek. 2 av de hon har träffat är väl knappas att dissa alla:smirk:
Svårt att rek. någon man aldrig har haft med att göra
 
Sv: Sadellistan 2.0

knapp.

Någon som vet något om Knight´s sadlar?
Bomvidder samt vilka ryggtyper den kan tänkas passa?
Ang, bomvidd, hur vid är en MW i just, Knight. Har letat fram att det är en 32:a.
Men vad säger det...?

En annan sak.
Globus Ezperanza med mocka, någon som har den, eller har erfarenheter?
Hittar ingen info någonstans.

Då är MW något mindre alltså.

Hästen går med en 34:a i Globus nu, och det är precis på gränsen till försmalt.
Så frågan är om Knight:en blir smal? Vet itne va Globusen ligger på i grader.

Det är inte jag som ska ha sadeln.
Det är en häst som går med en Globus 34:a som är på gränsen.


Ingen som kan hjälpa...?
Är lite "akut".

:bow:
 
Sv: Sadellistan 2.0

Just en sådan är det!:bump:
Men mer info har jag tyvärr inte den följde med väninnans pålle vid köpet./L
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
609
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
948
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 814
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp